Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
FotoZ skrev:
När det gäller objektiven så ser jag inga löften om lanseringsdatum från Pentax sida, så jag förstår inte vad du menar med "lovat".

Hitills has Pentax släppt de objektiv som de har visat i objektivkartan som de började med 2004, samtidigt som de har lagt till nya objektiv.

De enda objektiv som verkligen har försenats var DA Star serien
De gick ju ut med en offentlig ursäkt för ett tag sedan. Jag tolkar det som att de misslyckats med att leverera som de tänkt sig, men det kanske inte fanns något leveransdatum från början och de bara kände för att be om ursäkt, disclaimer eller inte?

När de väl fick ut DA*-objektiven så var många undermåliga (bl.a. mitt 50-135).

Visst kan man ha många objektiv på kartan och slutligen leverera dessa också (vilket jag inte betvivlar har gjorts förut). Men när de inte ligger rätt i tiden så hjälper inte det.

Jag kan låta lite pessimistisk, men jag börjar tröttna nu. Jag har tidigare haft en Pentax (film, användes lite sporadiskt) och ville nu prova på en digital SLR. Valet föll på en K10D. Självklart trodde jag att det skulle finnas objektiv av samma klass till den, men tydligen var så inte fallet. Jag har inget bra tele, har en gammal Tokina 100-300, men vill ha någonting bättre. Ville ha någonting i stil med Sigma 70-200, men det fanns (efter ett tag) bara DA*50-135 att tillgå. Tyvärr motsvarade mitt exemplar inte *-beteckningen, och skickades tillbaka. Så jag har för tillfället bara kit-gluggen, i väntan på att telena skall släppas. Kameran är nu snart ett år gammal, hade jag vetat att det inte skulle komma några objektiv jag ville ha inom rimlig tid hade jag aldrig skaffat en K10D. Det hade fungerat med en betydligt enklare modell. Objektiven är ju det viktigaste i utrustningen.
 
.6 MP CMOS sensor
• Fast Signal Processing thanks PRIME
• Dust Alert - for dust removal system at the touch
• pixel mapping
• 14-bit analog converter
• ISO 100 - 6400
• Dynamic Range Enlargement
• Noise suppression hardware base
• Noise Suppression software additionally
• Live View on the high-resolution monitor
• Digital Preview (after editing stored)
• depth of field preview
• histogram display in retail channels
• Penta prism viewfinder
• Shake Reduction 4 LW
• 16 field exposure measurement
• 11 point distance measurement - 9 Cross sensors
• AF adjustment
• Custom image with 4 color profiles
• 5 color profiles and SW-recording function
• RAW files in the DNG format - RAW + JPEG simultaneously
• Individual file name can be forgiven for recording
• Interval Timer
• X-sync contact for flash plant
• 3-level sensor cleaning system
• 2.7 "monitor
• Monitor Kalibrierbarer
• zoomable text size to 150%
• 4 exposure modes (normal, high speed, depth of focus, MTF)
• bracketing by a trigger pressure
• Programmable adjustment wheels
• Wireless flash control
• Housing seals against moisture and dust
• JPEG without limit - to 16 RAW in a row
• nearly 3 frames per second - burst mode with 20 B / sec.
• bracketing for white balance, color saturation, hue, contrast, sharpness
• Water and Staubgedichtet
 
Fototim skrev:
Nei :)

Jeg mener at værtetting av hus alene, er bedre enn ingen værtetting.

Å påstå det motsatte blir omtrent som å hevde at det ikke hjelper å bruke regndress så lenge man ikke har regnstøvler. Man er holder seg tørr på kroppen selv om man blir våt på beina :)

Mvh Tim
Jag kanske skulle varit lite tydligare och frågat om tätningen på objektiven behövdes?
För det tolkade jag att du var tveksam till då du skrev att du inte hade haft problem med att vatten trängt in genom objektiv eller bajonett, oavsett väder.

Visst är det bättre med tätning än ingen alls, vare sig det gäller hus eller objektiv.
 
1300€ för K20D med nya DA18-55 blir nog runt 11000:- på nätet i början.

Om K200D har vädertätning mm kommer den nog ligga en bit över dom billigaste DSLR i pris, kanske K100D blir kvar ett tag.
 
Bofoto2 skrev:
1300€ för K20D med nya DA18-55 blir nog runt 11000:- på nätet i början.

Om K200D har vädertätning mm kommer den nog ligga en bit över dom billigaste DSLR i pris, kanske K100D blir kvar ett tag.
Iom vad vi ser i K200 så undrar jag om inte Pentax har en K2000 på lut. En 6MP kamera för 3000 spänn med en 30/2.0 eller nåt sånt. Liknande vad de gjorde med MZ-M. Gissa om en sådan kamera skulle använda på fotokurser eller liknande. kanske bara svartvit sensor också? Alternativet är ju att de sänker priset på K100D super och har den i produktion ett tag till.
 
Dunbar skrev:
De gick ju ut med en offentlig ursäkt för ett tag sedan. Jag tolkar det som att de misslyckats med att leverera som de tänkt sig, men det kanske inte fanns något leveransdatum från början och de bara kände för att be om ursäkt, disclaimer eller inte?

När de väl fick ut DA*-objektiven så var många undermåliga (bl.a. mitt 50-135).

Du har missförstått den ursäkt som de gav på den japanska marknaden.

Pentax släppte 16-50 f/2,8 och 50-135 f/2,8 på den japanska marknaden precis när de skulle göra det, och de gav ett datum för lansering när produktionen redan var igång - så de betedde sig som du vill att de gör.

Ursäkten gällde att efterfrågan var större än tillverkningen kunde möta, att en del kunder fick vänta eftersom det fanns så många förbeställningar. Men objektiven släpptes på den japanska marknaden när de skulle, däremot så försvann de från lagret väldigt fort.
Det är typiskt japanskt att be om ursäkt för att man säljer för bra. :)

Som jag redan har skrivit så hade Pentax två problem med de första DA Star-objektiven. Det ena var underleverantörerna av delarna, delarna kom inte och när de kom var de av för dålig kvalitet så tillverkningen fick skjutas upp från våren till sensommaren 2007. Sedan så hade Pentax kvalitetsproblem i den nya fabriken och det tog tid att åtgärda dessa problem, men problemen har åtgärdats på garanti och de senare objektiven som har tillverkats har varit mycket bättre. Nu är den nya fabriken intrimmad.

Problemen med kvaliteten i fabriken gjorde att Pentax senarelade introduktionen av 300, 300 och 60-250 till detta år, för Pentax behövde tid på sig att justera in fabriken så att det inte skulle bli några fler kvalitetsproblem.

Observera nu att Pentax inte har satt något definitivt lanseringsdatum på 200, 300 och 60-250 objektiven, det har hela tiden stått "tentative" - alltså "provisoriskt" eller "preliminärt", eller "scheduled" alltså scemalagd, eller planerad för.
Men att detta givetvis kan ändras. Inga fasta datum alltså.

Fast datum, det sätter ju Pentax först när tillverkningen har påbörjats. Precis som du vill att de gör, så jag förstår inte din klagan.
Innan dess släpper de bara en provisorisk, preliminär, uppskattning om när de kan leverera.
Så har de ju gjort hela tiden.
 
Senast ändrad:
quarc skrev:
Iom vad vi ser i K200 så undrar jag om inte Pentax har en K2000 på lut. En 6MP kamera för 3000 spänn med en 30/2.0 eller nåt sånt. Liknande vad de gjorde med MZ-M. Gissa om en sådan kamera skulle använda på fotokurser eller liknande. kanske bara svartvit sensor också? Alternativet är ju att de sänker priset på K100D super och har den i produktion ett tag till.
Varför är det viktigt med en billig kamera? Jo även om ingen köpte den är e sådan kamera väldigt viktig. FOlk som letar efter kamera tittar huvudsakligen på två saker; pris och prestanda. Genom att ha bra prestanda i sitt sortiment lockar man köpare (det verkar K20D klara galant), men man måste också ha en billig kamera så folk käner att de har råd. Sedan när man väl har bestämt sig för att köpa en Pentax då börjar man funder om man inte skall lägga till en tusenlapp till och få den större modellen...efter ett tag har man vant sig vid den tanken....och då tänker man igen att man kanske skall lägga till lite för att få en ännu bättre modell.... Alla vandrar ju inte hela vägen till toppmodellen givetvis, men genom att ha en billig kamera locakr man kunder. Så därför är jag övertygad om att antingen kommer K100 finnas kvar, kanske med sänkt pris, eller så ompacketeras den som K2000. Kanske är det bomben...alla som köper en K20D får en K2000 på köpet :)
 
quarc skrev:
PC-synkuttag för studioblixt.
Ok.

K20D har 1/180sek blixtsynk och kortaste 1/4000s, så jag tror det kommer en större modell senare, Z1/Z1p hade 1/250s synk och 1/8000s, kanske det inte blir fler pixlar men det finns nog annat att stoppa i.
Photokina kanske.
 
K D Torigoe och K Tatamiya från Pentax sa förra våren i en intervju publicerad i DC Watch impress i mars 2007, att de jobbar på en modell i det övre segmentet - men först kommer efterföljarna/uppgraderingarna av K100D och K10D.
På Photokina kan det mycket väl komma mer information om en sådan kamera.
 
FotoZ skrev:
K D Torigoe och K Tatamiya från Pentax sa förra våren i en intervju publicerad i DC Watch impress i mars 2007, att de jobbar på en modell i det övre segmentet - men först kommer efterföljarna/uppgraderingarna av K100D och K10D.
På Photokina kan det mycket väl komma mer information om en sådan kamera.

Roland kan inte du organisera en busresa till Photokina? ;-)
 
Något oroväckande är att hackare redan lyckats sabotera en hel del av Pentax webbplatser vilket gör att morgondagens pressläpp och information på hemsidor inte blir så fullständig som det hade kunnat bli om hackarna hade varit lugna.
http://www.google.com/translate?u=h...s/pentaxnews.htm&langpair=de|en&hl=en&ie=UTF8

Bland annat skulle det ut en intervju om Pentax syn på framtiden m m, men den intervjun har ställts in. Pentax resurser går åt till att återskapa systemen och skydda sig från hacker-anfall, istället för att uppdatera hemsidorna och förbereda för produktlanseringen.

Detta är väldigt sorgligt, och känns helt onödigt.
 
Ja, herregud... Nog hade man hoppats på en värdig efterföljare till k10:an. Men det här överträffar mina förväntningar med råge. Ser fram emot att skåda bildresultaten. Hoppas att man lagt krut på det svart/vita läget.
 
FotoZ skrev:
Något oroväckande är att hackare redan lyckats sabotera en hel del av Pentax webbplatser vilket gör att morgondagens pressläpp och information på hemsidor inte blir så fullständig som det hade kunnat bli om hackarna hade varit lugna.
http://www.google.com/translate?u=h...s/pentaxnews.htm&langpair=de|en&hl=en&ie=UTF8

Bland annat skulle det ut en intervju om Pentax syn på framtiden m m, men den intervjun har ställts in. Pentax resurser går åt till att återskapa systemen och skydda sig från hacker-anfall, istället för att uppdatera hemsidorna och förbereda för produktlanseringen.

Detta är väldigt sorgligt, och känns helt onödigt.

Ja det är väldigt trist. Låter iofs konstigt att samma personer som skulle ge intervjuen också sköter servrarna?
 
mcqueen skrev:
Ja, herregud... Nog hade man hoppats på en värdig efterföljare till k10:an. Men det här överträffar mina förväntningar med råge. Ser fram emot att skåda bildresultaten. Hoppas att man lagt krut på det svart/vita läget.

och allt i ett behändigt format som huset ändå har utan greppet på,lätt att stuva undan i jackan men en liten glugg på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.