Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag skrev ju tidigare i tråden att på hög ISO så finner de att denna kamera med ingen brusreducering påslagen presterar något sämre än konkurrenterna med brusreducering (med undantag då av 40D som lik K20D har brusreducering avslagen som utgångsläge, å andra sidan så har den färre Mp också).

Som jag redan har nämnt så finns det många underligheter i det testet, exempelvis så nämner de inte vilka inställningar som de har kört med - detta med brusreduceringen i flera nivåer på K20D nämns inte med ett ord exempelvis. Då är det ju lustigt att de på ett ställe skriver "cranking up noise reduction" - innebär det att de har provat den funktionen eller innebär det att de inte har gjort det? Sedan verkar ju bruset vid höga ISO vara lägre än på 400, så då kanske de har provat den funktionen iallafall - eller hur är det egentligen? Det saknas mycket information i testet om just hur de har gjort vilket gör värdet svårbedömt. Och då är frågan - vilka parametrar körde man konkurrenterna på? Så det är ett test som lämnar många frågor obesvarade och skapar förvirring.

Det där japanska provet, som har länkats till tidigare i tråden med exempelbilder från alla konkurrenter med samma ISO och samma motiv, visade ju via en tydlig okulär besiktning att K20Ds brusnivåer ligger lägre än konkurrenterna, förutom då Nikon D3 - som ligger i en helt annan formatklass. (och man kan ifrågasätta om D3:an är en verklig konkurrent i den prisklass som K20D rör sig i).

Här kommer en repetition av det exemplet:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=26803300

Så jag ser fram emot fler tester i framtiden.

En intressant sak - det är ju att många siffror verkar direktkopierat från testet från K10D, som autofokushastigheten. Inte ens olika exemplar av K10D uppvisar identiska siffror på decimalnivå, så det är ju något förvånande att de har hittat ett exemplar av K20D som har helt identiska siffror med deras tidigare exemplar av K10D. Detta får mig att misstänka att de inte genomförde ett prov där utan bara kopierade siffrorna från tidigare test, så det finns många frågor.

Vi har sett många exempelbilder i detta forum tidigare som visar att K20D har bra brusbild på höga ISO. Att PopPhoto har fått fram siffror som visar att K20D på ISO 1600 har sämre brusbild än K10D har, det stämmer inte alls med någon annan bild eller bildexempel (som var tagna med brusreducering av).

Så, det är något som inte stämmed med Pop Photos test. Nu är ju kameran de provade en av de första som tillverkats i fabriken, det är därför de kunde göra ett test så här tidigt. Det är alltså ingen modell för utsläpp till kund som de har provat (eftersom de leveranserna började efter att testet genomfördes).
 
Det testets brusbild stämmer inte med bilderna från flera olika betor, så det finns en klar misstanke om att något var feljusterat - antingen på det exemplaret, eller något fel hos PopPhoto. Notera att kameran skeppas från fabrik nu, medan testet genomfördes för flera veckor sedan - de provade en av de allra första som fabriken släppte ut. Pentax gör löpande justeringar av sina modeller (det finns rapporter på pentaxforums.com att K10D som tillverkades under förra hösten har lägre brusnivåer och högre prestanda än de de som tillverkades hösten 2006).

Det hade varit mycket bättre om de hade provat en modell till slutkund, men då hade testet fått vänta till numret efter med tanke på pressläggningstiden.
Dessutom är testet oklart på flera punkter och väcker många frågor som inte besvaras.
Var exempelvis dynamikoptimeraren på eller avslagen? När den är påslagen så ökas ju bruset. Jag hittar inget om detta i testet.

Men självfallet är det så att eftersom grundinställningen i K20D är att brusreducering är avslagen så får den ju direkt en nackdel där när den jämförs med A700 och D300 som har brusreducering påslagen i sin utgångsinställning.

Liknande drabbade ju K10D som i flera tester fick på pälsen för "dålig JPEG" bara för att grundinställningen Natural hade mycket lägre uppskärpning och kontrast än konkurrenternas grundinställning (vilket kunde botas på någon sekund genom att ställa om kameran till "Bright").
 
Senast ändrad:
Det finns en intressant diskussion här om oklarheter och inkosekvenser i det där testets omdömen:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/20728-pop-photo-k20d-review-2.html

Men det jag tycker är mest frapperande, det är ju detta med AF hastigheten med *identiska* siffror på decimalnivå för deras testade K10D - det säger jag är helt orimligt ens för flera K10D testade mot varandra. Så exakta är inte kamerorna - inte minst med tanke på strömförsörjning och batterinivå som påverkar hastigheten.
 
Chewbacca skrev:
ja jag blev inte så imponerad av det jag läste. och sony verkar vara bättre på det mesta. tyvärr verkar k20d inte vara nått värre att hänga i granen.

Svar: hög upplösningen i lägre iso tillsammans med bra optik.

Det betyder inte att jag tror att den är betydligt sämre, säkert bättre på sina håll. Men betyg "oacceptabelt" på ISO 3200 och 6400 talar sitt tydliga språk. Hellre mindre pixlar (om det nu hänger ihop med ISO, jag vet inte) och mindre brus än 14 Mp.

Svar: i lägre iso så räcker signalnivån till, i högre iso verkar de små enskilda pixlarna trots förbättringar inte räcka till vad det gäller signalnivå. Detta betyder i sin tur att det dynamiska omfånget är mindre om man frångår lägre iso.

Känns onödigt att ens ha iso 6400 när det redan är oacceptabelt vid 3200? Det lär ju inte bli bättre om det är dåligt redan där.

Svar: Här är inte Pentax ensamma, även Canon och Sony brottas med samma problem, dvs små enskilda pixlar är alltid sämre än större, större enskilda pixlar har alltid förutsättningar att ge bättre signalnivå. Se exv Canon 1dsmk3 som med ny firmware har försetts med något lägre uppmätbar upplösning än vid förra uppmätningen och med det äldre firmware som låg inlagt. Kameran har nu bättre brusegenskaper vid högre iso än tidigare.Man kan alltså få en synbar och uppmätbar förbättring av brusegenskaperna men till nackdel för bibevarad upplösning

Men ok, hur ofta behövs iso 3200? Jag använder aldrig högre än 800 och det är bättre på k20d än vad 400 är på samma kamera :)

Svar: med D3 har Nikon lagt ribban betydligt högre än tidigare, även 5d och 1dmk2 och mk3 har bidragit att man mycket väl kan fotografera med bra resultat på 3200iso vilket för flertalet reportage/sport/naturfotografer är guld värt.

Så varför gnäller jag egentligen :)?

Inte vet jag (svarat dig i din egen tesxt.
Mikael
 
Senast ändrad:
Lite svårtolkat när man inte vet testresutaten på höga ISO avseende brus/brusreducering och upplösning. Högre färgfel i jpeg än vad man skulle önska men som jag förstår bäst bildkvalite i klassen upp tom ISO 1600 om man plåtar i raw.

I photozones test av K10 framkom också att ACR gav tydligt bättre upplösning än Pentax eget rawprogram som man använt här.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.