madsochmarja
Aktiv medlem
Va tror ni 200 2.8 kommer att kosta?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För mig som konsument är det helt ointressant vad Pentax (eller vilken annan tillverkare som helst) har för interna problem. Hade det varit en jordbävning eller liknande kunde man ju haft lite mer medlidande, men nu är väl det inte fallet?FotoZ skrev:
Jag förstår att Pentax får besvikna kunder när deras underleverantörer sviker gång på gång så att fabrikerna inte kan sätta produkterna i produktion. Det är det ena problemet. Det andra problemet är att tidsplanen för att få igång den nya fabriken sprack, beroende på flera faktorer bland annat problem med personal och utbildning. Ingen fabrik - inga produkter. Med facit i hand så borde Pentax inte hade stängt ner den filipinska fabriken så tidigt som de gjorde, de borde väntat tills den nya fabriken i Vietnam var intrimmad. I och med att de fick problem i Vietnam, så fanns det ingen annan fabrik som de kunde använda sig av istället, de hade ingen backup eftersom backupen redan hade stängts. Detta har försenat vissa objektiv med minst ett halvår upp till ett år.
Nu är äntligen fabriksproblemen lösta (DA Star 200 f/2,8 tillverkas redan, exempelvis, leveranserna från fabriken bör komma igång nästa månad), men att hämta in förseningen kommer inte att ske på en vecka precis.
Du menar att tätningen inte behövs? I så fall kan man undra varför den finns?Fototim skrev:
Beklager men dette er tøv
Her glemmer du en ting, nemlig at den mest følsome elektronikken sikker i kamerahuset.
Værtetting av kamerahus har stor effekt også uten tett optikk. Så lenge du tar litt forholdsregler, og f.eks er forsiktig med å pumpe zoomen inn og ut, uten å tørke av objektivet først så skal det mye til før vann trenger inn der.
Jeg har i hvert fall brukt min K10D i all slags vær, også over lang tid, og har enda ikke opplevd at vann har trengt inn gjennom objektivet eller bajonetten.
Mvh Tim
Dunbar skrev:
Det är bättre att lova ett leveransdatum när man verkligen vet att det går att hålla.
Dunbar skrev:
Du menar att tätningen inte behövs? I så fall kan man undra varför den finns?
Tja, att ge någon exakt definition är kanske svårt.FotoZ skrev:
Hur definierar du "verkligen vet", vad är att "verkligen veta" rent konkret?
Men hur kan man veta innan att en underleverantör inte kommer att hålla utlovade leveranstider?
FotoZ skrev:
Före sommaren tror jag på för 60-250:ans del.
Dunbar skrev:
Men säg att man har x antal delar av produkten i lager, då är det genast lättare att utlova en leverans (även om det givetvis kan hända saker med leveransen också).
10-12.000:-, men jag gillar inte att den saknar stativfäste.madsochmarja skrev:
Va tror ni 200 2.8 kommer att kosta?
Bofoto2 skrev:
10-12.000:-, men jag gillar inte att den saknar stativfäste.
På bilden på K20D sitter DA16-45, sen står det ED-AL- Ett streck efter AL alltså, är det nåt nytt?
Bofoto2 skrev:
På bilden på K20D sitter DA16-45, sen står det ED-AL- Ett streck efter AL alltså, är det nåt nytt?
Bofoto2 skrev:
På K20D sitter ett täcklock/skruv på sidan som påminner om täcklocken på blixtuttag. Smidigare än adapter på blixtskon.
FotoZ skrev:
Du menar alltså att man inte ska säga något om leveranstid innan produkten finns i lagret.
Problemet är den att när man släpper information om nya produkter, så vill marknaden få ett hum om när dessa produkter väntas lanseras.
Det finns en "disclaimer" med om att Pentax inte tar ansvar för oförutsedda förändringar som ligger utanför deras kontroll.
FotoZ skrev:
Ja, det är samma system som Pentax har i alla sina digitala systemkameror, förutom DL och DL2. Däremot säger det i sig inget om prestandan. *ist D och K10D är snabbare än *ist DS och K100D/K110D, trots precis samma AF system. Z-1 och Z-1p hade också samma AF system, men Z-1pn är något snabbare.
De kan ha satt i en snabbare AF processor och uppdaterat mjukvaran så att AF systemet fungerar snabbare, detta reflekteras inte av versionsnr på AF systemet.