Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
FotoZ skrev:
Jag förstår att Pentax får besvikna kunder när deras underleverantörer sviker gång på gång så att fabrikerna inte kan sätta produkterna i produktion. Det är det ena problemet. Det andra problemet är att tidsplanen för att få igång den nya fabriken sprack, beroende på flera faktorer bland annat problem med personal och utbildning. Ingen fabrik - inga produkter. Med facit i hand så borde Pentax inte hade stängt ner den filipinska fabriken så tidigt som de gjorde, de borde väntat tills den nya fabriken i Vietnam var intrimmad. I och med att de fick problem i Vietnam, så fanns det ingen annan fabrik som de kunde använda sig av istället, de hade ingen backup eftersom backupen redan hade stängts. Detta har försenat vissa objektiv med minst ett halvår upp till ett år.

Nu är äntligen fabriksproblemen lösta (DA Star 200 f/2,8 tillverkas redan, exempelvis, leveranserna från fabriken bör komma igång nästa månad), men att hämta in förseningen kommer inte att ske på en vecka precis.
För mig som konsument är det helt ointressant vad Pentax (eller vilken annan tillverkare som helst) har för interna problem. Hade det varit en jordbävning eller liknande kunde man ju haft lite mer medlidande, men nu är väl det inte fallet?
Det är bättre att lova ett leveransdatum när man verkligen vet att det går att hålla.
 
Som ni ser i annonsen så saknas DA Star 60-250 f/4. Innebär det att det objektivet inte kommer? Nej, men den lanseras efter att de 5 objektiven i annonsen har lanserats. De i annonsen är de som lanseras ungefär samtidigt på marknaden nu i februari - mars.
Pentax valde att prioritera 55-300:an före 60-250:an, den ursprungliga planen var att lansera 55-300:an efteråt. 60-250:an är färdig för lansering, men Pentax fabriker klarar bara sätta ett visst antal objektiv i tillverkning ungefär samtidigt och den gränsen går vid 5-6. Före sommaren tror jag på för 60-250:ans del.

K200D börjar skeppas i februari och K20D knappt en månad efter. Så mars - april torde de finnas i svensk butik, eventuellt tidigare.
 
Fototim skrev:
Beklager men dette er tøv :)

Her glemmer du en ting, nemlig at den mest følsome elektronikken sikker i kamerahuset.

Værtetting av kamerahus har stor effekt også uten tett optikk. Så lenge du tar litt forholdsregler, og f.eks er forsiktig med å pumpe zoomen inn og ut, uten å tørke av objektivet først så skal det mye til før vann trenger inn der.
Jeg har i hvert fall brukt min K10D i all slags vær, også over lang tid, og har enda ikke opplevd at vann har trengt inn gjennom objektivet eller bajonetten.

Mvh Tim
Du menar att tätningen inte behövs? I så fall kan man undra varför den finns?

Nu tror jag som sagt att vädertätning är överskattat för normalanvändaren, både för hus och objektiv. De allra flesta är nog inte ute i värsta ösregnet och plåtar. Med det är givetvis ingen nackdel att tätningen finns där.

Själv var jag ute på nyårsnatten och fotograferade fyrverkerier. Jag använde mig då av en hemmagjord fjärrutlösare som jag anslöt via luckan till vänster på kameran. Det snöade ganska friskt ibland. Trots detta tog inte kameran stryk, fast tätningen var bruten.
 
Dunbar skrev:
Det är bättre att lova ett leveransdatum när man verkligen vet att det går att hålla.

Hur definierar du "verkligen vet", vad är att "verkligen veta" rent konkret?

Låt mig ge ett exempel:
När *ist D skulle lanseras så fick Pentax löfte från sensortillverkaren Sony om leveransdatum för sensorn. Detta löfte från Sony gjorde att Pentax gick ut och sa på PMA-mässan att *ist D skulle börja skeppas i maj.

Det som hände nu var att Nikon nu sålde över förväntan av sin D70, vilket gjorde att Sony inte hade några sensorer kvar att leverera till Pentax för Nikon tog hela produktionen. På grund av detta så fördröjdes lanseringen av *ist D med 4 månader.

Är ett löfte från en underleverantör om leverans samma som "verkligen veta" eller är det inte det?
Eller menar du att Pentax i detta fall inte skulle ha utlovat ett leveransdatum för *ist D?

Vad är att "verkligen veta"? Och hur kan man veta innan att underleverantörer inte kan hålla utlovade leveranstider? Tar vi DA Star serien exempelvis så är ett av skälen till att produktionen av 16-50 och 50-135 dröjde, att underleverantörerna inte kunde leverera. Pentax fick inga delar att bygga objektiven av. Samma situation där - underleverantörerna ger datum till Pentax, Pentax utlovar leverans till sina kunder. Underleverantörerna sviker och Pentax kan inte leverera till kund.
Men hur kan man veta innan att en underleverantör inte kommer att hålla utlovade leveranstider?
 
Dunbar skrev:
Du menar att tätningen inte behövs? I så fall kan man undra varför den finns?

Det jag upplever att Tim menar är att även vädertätning enbart i kamerahuset är till stor nytta. Kombineras nu detta med vädertätade objektiv så stiger givetvis nyttan ännu mer, men vädertätning i huset utan vädertätade objektiv är redan det mycket bättre än ingen vädertätning i huset.
 
Detta gäller speciellt gammla objektiv utan elektronik, där gör inte en droppe så mycket skada...

Och det är inte bara vatten, min K100D knastrade en del efter jag fotat monsterrace i en torr grusgrop med massa damm, då ville jag ha en K10D...
 
FotoZ skrev:
Hur definierar du "verkligen vet", vad är att "verkligen veta" rent konkret?

Men hur kan man veta innan att en underleverantör inte kommer att hålla utlovade leveranstider?
Tja, att ge någon exakt definition är kanske svårt.
Men säg att man har x antal delar av produkten i lager, då är det genast lättare att utlova en leverans (även om det givetvis kan hända saker med leveransen också).
Har man inte saker på lager så blir det bara spekulationer.

Givetvis kan man inte veta om en underleverantör får problem. Men ser man bara till att planeringen i alla led är bra och att det som skall levereras verkligen finns mer än på idéstadiet och går att utföra så tror jag sådan problem minskas drastiskt.
Sedan får man inte glömma bort att straffa underleverantören om denne inte kan leverera i tid, det brukar vara ett bra incitament för att inte saker skall bli mycket försenade.

Speciellt viktigt är detta för konsumentelektronik, där saker åldras oerhört fort.

Tyvärr är dessa papperslanseringar väldigt vanliga idag, där en produkt utlovas långt innan den finns i handeln (eller någonsin kommer dit).
 
Dunbar skrev:
Men säg att man har x antal delar av produkten i lager, då är det genast lättare att utlova en leverans (även om det givetvis kan hända saker med leveransen också).

Du menar alltså att man inte ska säga något om leveranstid innan produkten finns i lagret.

Problemet är den att när man släpper information om nya produkter, så vill marknaden få ett hum om när dessa produkter väntas lanseras. Alltså marknaden önskar få besked innan produkten finns i lager. Pentax använder ordet "tentative" för sina lanseringar, typ "tentatively scheduled". Detta finns i deras objektivkarta. Detta innebär en uppskattning av när produkten kan släppas på marknaden. Inget löfte, utan en uppskattning.
För de flesta objektiven i kartan finns dessutom inte ens en uppskattning om när de kan leveras, alltså inget "tentative" alls. Bara ATT de kommer, men inte NÄR.

Så Pentax har aldrig utlovat att produkt x eller y ska finnas på marknaden det eller det datumet, vad de säger är att deras planering är, deras uppskattning är, att produkten kan lanseras månad p.

Självfallet kan det inträffa saker med underleverantörer och oförutsedda saker med fabriker, som också hände förra året exempelvist. Det finns en "disclaimer" med om att Pentax inte tar ansvar för oförutsedda förändringar som ligger utanför deras kontroll.

Och jag ser inget fel i att göra så.

Alternativet är att inte släppa information alls om nya produkter föränn de finns i lager, men det är praktiskt omöjligt eftersom det går inte att förhindra läckor om produkter som är i tillverkning och som leveras från fabrik till lagret. Det finns för många parter inblandade i produktion och distribution för att hemlighålla något där.
 
På K20D sitter ett täcklock/skruv på sidan som påminner om täcklocken på blixtuttag. Smidigare än adapter på blixtskon.
 
Hej igen
DA* 200/2,8 ED (IF) SDM verkar vara samma optiska formel som gamla FA* 200 2,8. Jag har FA versionen och är väldigt nöjd med den, så det är bra. Kan förhoppningsvis också innebära att det klarar att teckna ut till fullt småbildsformat (DA:t till trots). Pentax listpris 2002 var 15,900, men jag tror det i praktiken kostade runt 10-11.000 SEK, när det begav sig. Produktionsprocessen är säkert billigare idag, å andra sidan har vädertätning och SDM tillkommit, så billigt lär det inte bli, runt 10 verkar rätt rimligt

DA* 300 f4 ED (IF) SDM, verkar vara en helt ny design, stämmer varken med FA*300 4,5 elelr någon av de tidigare 300 f 4 modellerna. Eftersom 300 F 4,5 av många ansågs vara ett toppbjektiv är det bara att hoppas att man lyckats överträffa det. Listpriset låg runt 10.000 SEK, några tusen billigare i praktiken

Det gamla FA* 400 F5,6 fick en del kritik på filmtiden, så där skulle det inte skada med en ny design

Leif
 
FotoZ skrev:
Du menar alltså att man inte ska säga något om leveranstid innan produkten finns i lagret.

Problemet är den att när man släpper information om nya produkter, så vill marknaden få ett hum om när dessa produkter väntas lanseras.

Det finns en "disclaimer" med om att Pentax inte tar ansvar för oförutsedda förändringar som ligger utanför deras kontroll.

Säg att man lanserar produkten när den har börjat tillverkas. Då kan man vara betydligt ärligare när det gäller leveranser.

Vitsen med papperslanseringarna måste ju vara att locka potentiella köpare till produkten, och att förhindra att dessa väljer en annan produkt. En slags vilseledande reklam skulle man kanske kunna kalla det.
Och testa marknaden för att se vad produkten får för mottagande. Blir det ett ljummet sådant kanske man väljer att lägga ned utvecklingen av den (har hänt mer än en gång).
Men behöver konsumenten vänta för länge så väljer denne helt naturligt en annan produkt istället, speciellt när det gäller elektronik, där bäst-före-datum snabbt passeras.

Jag har själv en stortå i elektronikbranschen, och vet av erfarenhet att det inte är ovanligt att produkter lanseras innan de är färdigutvecklade eller att det är verifierat att de går att tillverka. Det är mer en idé som lanseras, ibland utan verklighetsförankring.
Så det handlar inte bara om att underleverantörer inte kan leverera eller att de levererar till någon annan istället.

Att ha en disclaimer med är kanske kul för tillverkaren, men betydelselöst för konsumenten, så länge inga kontrakt är skrivna.
 
Johan Mörck (johan.morck) skrev:
11 AF-zoner varav 9 av dem kors-känsliga.

FotoZ skrev:
Ja, det är samma system som Pentax har i alla sina digitala systemkameror, förutom DL och DL2. Däremot säger det i sig inget om prestandan. *ist D och K10D är snabbare än *ist DS och K100D/K110D, trots precis samma AF system. Z-1 och Z-1p hade också samma AF system, men Z-1pn är något snabbare.
De kan ha satt i en snabbare AF processor och uppdaterat mjukvaran så att AF systemet fungerar snabbare, detta reflekteras inte av versionsnr på AF systemet.

Det var intressant. De två Z-1:eek:r jag har ägt hade båda bara en AF-sensor och den var definitivt linjär. Detsamma gäller kompisens Z-1p.
Måste ha varit måndagsexemplar alla tre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.