Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar vara en riktigt trevlig kamera!
2,8 FPS förtar förstås intrycket lite (1,6M borträknat), men för de som inte snöat in på sport och natur-action kan det säkert vara en kalaskamera!

Per
 
Per skrev:
Verkar vara en riktigt trevlig kamera!
2,8 FPS förtar förstås intrycket lite (1,6M borträknat), men för de som inte snöat in på sport och natur-action kan det säkert vara en kalaskamera!

Per

Ja, lite ovanlig kombination att man antingen kan köra i snigeltempo med full upplösning eller galet smattrande på 21 fps... kanske vore vettigt om kameran klarade 5-8 fps i hög jpg-kvalitet med alla megapixel igång. Jag behöver det inte men för sportnördar etc...
 
Nu smattrar det säkert inte på 21fps läget, antar att det är live-view läget med lagring av bilderna...
Så det är nog ett antingen eller som gäller...
 
Tycker D-range 200% funktionen verkar vara intressant.
Det låter som något liknande som Sonys DRO.

"The dynamic range enlargement function of the K20D allows you to better emulate the results you typically find only with images captured on film. It does this by increasing the dynamic range by 200 percent to better capture details in highlight areas of an image."

Kan ju vara trevligt för den som föredrar att fota i jpg.
 
k jonas i persson skrev:
Ja, lite ovanlig kombination att man antingen kan köra i snigeltempo med full upplösning eller galet smattrande på 21 fps... kanske vore vettigt om kameran klarade 5-8 fps i hög jpg-kvalitet med alla megapixel igång. Jag behöver det inte men för sportnördar etc...


Visst är det förvånande. Hoppas Pentax lägger till några fler alternativ i "burst" med lite högre upplösning i lägre fart.
 
papi skrev:
Visst är det förvånande. Hoppas Pentax lägger till några fler alternativ i "burst" med lite högre upplösning i lägre fart.

Ja... frågan är ju vad hårdvaran klarar. Det måste ju finnas processorkraft till att bearbeta bilderna också. Att packa ner en 1,6 Mpixel bild går ofantligt mycket snabbare än 14,6...
 
Nemesis skrev:
Nu smattrar det säkert inte på 21fps läget, antar att det är live-view läget med lagring av bilderna...

Ahaa, så då fokuserar den inte i det läget heller? Finns säkert spännande tillämpningsområden och roliga expriment att göra med funktionen, men det osar väl lite gimmick som kommit till för att släta över en annars relativt låg FPS.

Men jag tror ändå att 2,8 fps är fullt tillräckligt för de flesta - det var väl vad min D70s fixade och jag upplevde inte den som störande långsam. Därmot var buffertminnet på 4 raw för litet - det är ju bättre på Pentaxen.

Per
 
Dunbar skrev:
Det jag klagar på är att man överhuvudtaget sätter ett datum, fast eller provisoriskt, när man inte verkar ha koll på om det kan infrias. Ett provisoriskt datum, som i bästa fall slår fel på ett halvår är inte mycket att ha och jag förstår inte varför man anger det överhuvudtaget, mer än att försöka hålla kvar köpare.

Synd att de inte rättat till problemen med AF. Jag tror att folk hade varit villiga att betala lite extra för det, när huset ändå ligger i en lite högre prisklass.

1. Eftersom Pentax hitills har mött de fasta datumen så förstår jag inte din kritik. De har leverat de datum de angivit, och de datumen släppte de efter att tillverkningen hade gått i gång. De preliminära lanseringsmånaderna (de har aldrig släppt ett preliminärt lanseringsdatum, så det förstår jag inte var du har fått ifrån) var preliminära och om du inte förstår innebörden i "preliminärt" och att saker kan inträffa utanför Pentax kontroll, som trubblet med underleverantörer, ja är det verkligen Pentax problem?

2. Hur vet du att Pentax inte har rättat till problemen med AF? Har du testat kameran redan, eller har du sett AF funktionen i den nya kameran testad? Eller tror du att det är samma AF bara för att det är samma AF version? Det var samma AF version på Z-1 och Z-1p också, men de har inte samma AF prestanda... Det är samma AF version på *ist D och DS också, men skillnaden i prestanda är stor.

Jag anser att 11 punkters AF med 9 korssensorer fortfarande är konkurrenskraftigt i prisklassen.
 
Per skrev:
Verkar vara en riktigt trevlig kamera!
2,8 FPS förtar förstås intrycket lite (1,6M borträknat)

Det är 3 bps tills bufferten är full, när bufferten är full så kan man fortsätta att skjuta iväg i 2,7bps medan den skriver till kortet. Därför har Pentax angivit 2,8 bps - som ett "medelvärde".
 
FotoZ skrev:
Det är 3 bps tills bufferten är full, när bufferten är full så kan man fortsätta att skjuta iväg i 2,7bps medan den skriver till kortet. Därför har Pentax angivit 2,8 bps - som ett "medelvärde".

Jaja, om det är 2.7, 2.8 eller 3.0 spelar väl mindre roll när den jämförs med konkurenterna som klarar mer än det dubbla?

Hur som tror jag som sagt inte det är något som sänker en i övrigt fin kamera.

P
 
k jonas i persson skrev:
Ja, lite ovanlig kombination att man antingen kan köra i snigeltempo med full upplösning eller galet smattrande på 21 fps...

Kameran har tre lägen.
Ett "tyst" med 1,6 bps. (low) Normal med 3 bps (hi) och burst med 21 bps. (de två första har även K200D).

Om man hade kört på snabbare tider med högsta upplösning så hade det fodrat betydligt mer processorkraft och då hade också priset blivit helt annorlunda (läs: "mycket högre"). K20D ersätter K10D. Det finns utrymme för en modell över K20D, och den talade Torigoe och Tatamiya om i intervjun DC Watch Impress mars 2007. Först ersätts de nuvarande modellerna (K10D och K100D) med nya, sen kommer en modell över dem. För att inte råka ut för allt för mycket "intern konkurrans" så valde man att hålla igen något för K20D. Den nya modellen över K20D kommer ha samma sensor, alltså samma bildkvalitet, men högre prestanda på slutare och seriebildstagning, kanske även större sökare etc. K20D kan ses som en "budget" K1D. Majoriteten av Pentax försäljning ligger inom K10D's och K100D's marknadssegment, därför är det naturligt att de valde att släppa nytt här först. Sen kan de släppa en modell över detta segment.
 
Per skrev:
Jaja, om det är 2.7, 2.8 eller 3.0 spelar väl mindre roll när den jämförs med konkurenterna som klarar mer än det dubbla?

Sådan jämförelse är smickrande för Pentax del när K20D kostar mindre än de konkurrenterna, och dessutom så erbjuder Pentax högre upplösning. Canon 40D har ju bara 10Mp, Pentax har 40% högre upplösning.

Många har varit övertygade om att en 14Mp APS-C sensor måste ha rätt förfärliga brusnivåer, men en sak som många här har missat med den nya sensorn - är att pixelstorleken motsvarar konkurrenternas 12Mp sensorer. Man har ökat den ljuskänsliga ytan för varje pixel genom att man har slimmat elektroniken på sensorn, och genom detta fått bättre kvalitet på 14Mp-pixlarna än en "vanlig" 14Mp APS-C. Högre upplösning utan att bruset ökar. En enkel lösning i tanken, men säkert avancerad att skapa.

Sin vana trogen så går Pentax sin egen väg. Istället för att klona konkurrenterna och matcha dem specifikation för specifikation, så väljer Pentax något helt annat. Genom detta så skapar de sin egen nisch. Det finns ingen anledning för dem att göra en Canon 40D eller Sony A700, för dessa kameror finns ju redan.
 
Kul att se dig tillbaka på forumet Roland!! :)

De nya kamerorna ser väldigt intressanta ut :) Hoppas att af har blivit än snabbare!
 
plind skrev:
Hur blir priset jämfört med k10d och Canon 40d?

K20D väntas hamna kring 10 000 kr.
Samsung GX-20 (i stort samma, men hela speccen har inte lanserats än, den verkar ha ett 9 bps-läge som K20D inte har?) väntas hamna på 8 000 - 9 000 kr.
Detta inklusive kit-zoom 18-55 II.

Det är möjligt att Pentax justerar ner priset på K20D för att ligga närmare GX-20. Lanseringen är beräknad till mars i år, så de har fortfarande tid på sig att räkna...

K10D ligger på 7 500 med 18-55. (tillverkningen av K10D har upphört).

Canon 40D med kit-zoom 17-85 ligger på omkring 15 000 SEK. Enbart kamerahuset ligger på 11 500 kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.