Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag efterlyser bara lite mer nyanserade inlägg från dig Roland och inte bara det PR avdelningen från Pentax rapar upp som säljargument.
Annars är väl tonen trevlig denna gång och det var inte menat som ett polisingripande mer ett konstaterande att du hemfaller till att beskriva det Pentax PR gubbar redan har presenterat.
Varför inte lite mer nyanserad syn på exv vad Canon eller andra kan eller inte, varken du eller jag vet det - eller hur?

Alltså inget illa menat.
Må väl

Mikael
 
elbe skrev:
Du konstaterade utgående från felaktiga fakta om 40D att K20D inte riktigt kom upp i samma klass.

Jag skrev att 40D och D300 fick "något lägre brusnivåer" på höga ISO än K20D, och jag skrev att K20D hade brusreducering avslagen för JPEG. Jag har varken skrivit "race" eller "samma klass", så jag undrar fortfarande över detta med "Mabos egna ord"?
Jag hittar inte mina "egna ord" i det du skriver... jag hittar bara dina ord. :)

Och jag skrev också att jag saknar ett jämförande test mellan olika inställningar på bruset i kameran för JPEG, för det saknades i testet. Med K20D finns det flera nivåer för att balansera brus och detaljer på hög ISO, och det går även att stänga av helt. Finns det en motsvarighet till dessa justeringsnivåer på 40D?
 
Mikael

Jag förklarade min syn och det var min egen, ingen annans. Jag tänker inte be om ursäkt för att jag imponeras av att en tillverkare som inte har övat sig i fem år kommer fram till något riktigt bra. Jag är en sådan person som imponeras av när en nybörjare slår hole-in-one också, eller när en debutant vinner en Oscar för bästa film. Jag imponeras inte lika lätt av en som har övat i fem år.

Ledsen, men jag tänker inte om ursäkt för att jag är som jag är. Jag tror faktiskt att många människor är som jag i detta fall, många gillar "underdogs", människor älskar att läsa om "underdogs" - David mot Goliat etc. Det är säljande, det är gillat bland massorna. Det är mänskligt, det tillhör människans natur.

Inte lika lätt att imponeras av "ledare", för man förväntar sig att det ska bli lite bättre hela tiden. Det blir som en gäspning, man orkar inte reagera längre.

Därför gäspar jag åt Canon och därför finner jag det Pentax-Samsung håller på med som betydligt mer intressant.

Om det var Canon som var "underdog" och det var Pentax som var störst på marknaden, så skulle jag tycka det Canon höll på med som mer intressant.

Ett vanligt mänskligt beteende alltså.

Om du har svårt för mina åsikter, så kan jag inte göra något åt det för jag anser att i ett öppet forum så måste man klara av att människor sällan tycker likadant. För är det inte olika åsikter som ändå för diskussioner framåt?

Och nu säger jag inte mer i den här utflykten som har hänt mellan dig och mig nu, för detta hör inte med den egentliga sakfrågan att göra. Försök hålla dig till ämnet i fortsättningen istället för att ge min person uppmaningar "off topic". Jag har tröttnat på att läsa dem och jag har tröttnat på att försvara min person från dem. Sakfrågor ja, personfrågor - nej tack.
 
Jag tror du har fel i en sak Roland, Pentax har likvärdig brusreducering på sensorn som Canon och default, att sedan Pentax har tillkommande brusreducering som kan stängas av , det har även Canon.
Mikael
 
FotoZ skrev:
Jag skrev att 40D och D300 fick "något lägre brusnivåer" på höga ISO än K20D, och jag skrev att K20D hade brusreducering avslagen för JPEG.


Och jag skrev att 40D har som standard brusreduceringen för höga iso avslagen.

Det finns två nivåer brusreducering i 40D. Vid långa tider och vid höga iso. Vid höga iso är brusreduceringen som standard avslagen och vid långa tider är standard auto och gäller för exponeringar längre än 1 sekund.

/Leif

PS. Den här gången tycker jag att det är du Roland som är lite onödigt hätsk mot Mikael. DS
 
elbe skrev:
Det finns två nivåer brusreducering i 40D. Vid långa tider och vid höga iso. Vid höga iso är brusreduceringen som standard avslagen och vid långa tider är standard auto och gäller för exponeringar längre än 1 sekund.

Det kallar inte jag för nivåer av brusreducering, utan två olika metoder för brusreducering.
K20D har ovanstående också, plus inställbar styrka på brusreduceringen vid höga ISO nivåer - alltså inte bara av och på, utan även styrkenivån - alltså graden av brusreducering.

Jag är trött på att Mikael leker polis och talar om för mig vad jag får och inte får, och jag tänker inte be om ursäkt för min trötthet. Han har bränt mig och jag är trött. Jag efterlyser att han ägnar sig åt sakfrågor istället för att ägna sig åt min person. Jag tycker det är bättre att jag säger ifrån direkt än låter honom jaga mig in absurdum som hände förra gången.
 
Senast ändrad:
FotoZ skrev:

Jag är en sådan person som imponeras av när en nybörjare slår hole-in-one också, eller när en debutant vinner en Oscar för bästa film. Jag imponeras inte lika lätt av en som har övat i fem år.

Men det som man har gjort tillsammans iom denna nya sensor som sitter i K20D, vad är det som är nytänkandet då egentligen. Det är ju samma teknik som andra sensorer, bara förfinad. Hade de kommit med något helt nytt hade jag förstått din entusiasm över deras nya sensor, om den gick en annan egen väg än de andra. Men det är ju inte som att man kommit på ett drivmedel som påverkar miljön mindre, bara en bättre bensin. Klart positiv är det väl ändå, fler tillverkare av sensorer innebär större möjligheter till utveckling. Att få en bättre och snällare bensin är ju inte fel det heller :)

Även jag ser fram emot att se lite mer nyanserade tester av kameran där vi som läsare får veta alla bakomliggande variabler. Personligen tycker jag K20D ser mycket intressant ut, av flera skäl. men upplösningen är inte en av dem.
 
Johan, jag tycker jag har förklarat detta gång på gång på gång. Vad är det som inte går att förstå?

Alla förväntar sig att Canon gör lite bättre varje gång, för de är störst på marknaden. Man orkar inte höja på ögonbrynen längre över dem därför att de gör bara det som förväntar sig av dem. Det blir en gäspning, och inget att imponeras av. För när man har övat sig i så många år som de gjorde, så borde de ju bli lite bättre varje gång, eller hur? Det är en naturlig utveckling och ingen revolution. Det är vardagsmat.

Vad som inte är vardagsmat, det är när någon som inte har övat sig förut, inte bara når upp till den gamle kämpens nivå utan dessutom går förbi med förfinad teknik.

Det är inget revolutionerande för en golfare att slå bollen i hålet, det är nog ingen som imponeras av det i sig. Men för en som aldrig har hållit i en golfklubba förut, för en som aldrig har spelat golf förut, så är det imponerande att slå hole-in-one på första försöket.

Ingen imponeras av när Meryl Streep blir Oscars nominerad, för hon har ju blivit det så många gånger, och hon har även vunnit Oscars. Man förväntar sig att hon ska sitta där bland pristagarna nästan varje gång hon har gjort en film. Man är så van så man orkar inte bry sig längre.

Men för en som inte har varit med tidigare, för en nykomling, ja då är det ju en helt annan sak. Titta på massmedia, journalister älskar att skriva om "success stories", om den som "kom från ingenstans" och lyckades. De skriver om det därför att människor älskar att läsa om det, det är säljande. David mot Goliat. Det är mänskligt att imponeras mer av nykomlingar inte har övat sig, än av veteraner som har hållit på länge.

Och Pentax-Samsung är "underdog" här, alltså de har inte varit med i sensorkriget förut. För bara några veckor sedan så såg jag många i forum världen över som uttryckte oro för att Pentax går sin egen väg gällande sensorer, att de släpper Sony. Därför att "Hur kan de vara med om en sensor, de har ju inte gjort någon förut. Det måste vara en dålig sensor!".

Så förväntningarna var rätt låga, det är rätt låga förväntningar på en nybörjare. Man förväntar sig inte att första försöket ska bli bra.

Och just därför är det imponerande när man lyckas, när det blir så där bra. Just för att man inte har övat sig innan. Man kommer in som en färsking på sensormarknaden och gör en konkurrenskraftig sensor.

Det är imponerande.

Så om Canon hade gjort denna sensor, så hade jag inte brytt mig, eftersom de har ju gjort sensorer i flera år. De har övat sig länge.

Men om Zeiss skulle göra den, så skulle jag imponeras. Eller om Olympus skulle göra en egen, utan att köpa från Kodak eller Panasonic. Då skulle jag också imponeras.

Så avsändaren av sensorn är viktig i sammanhanget. Jag tycker det finns en tillfredsställelse i när en tillverkare, som många har räknat som "död" sedan flera år tillbaka (ständiga rykten om försäljning, nedläggning etc.) kommer igen med full fart.

Och nu har jag i detta skrivit samma saker som jag skrivit många gånger tidigare... Men jag hoppas jag har tydliggjort det kanske bättre än tidigare.
(jag börjar tröttna på att skriva om golf och hole-in-one, måste hitta en annan illustration :) )
 
Senast ändrad:
FotoZ skrev:
Men snälla Mikael, om Canon nu skulle ha flyttat fram sina positioner ytterligare när de gick från 10 till 12Mp - borde det inte isåfall vara något som de skulle tala om i ett pressmeddelande? Det anser iag jag vara ett fullt logiskt beteende när man ökar prestanda av något slag, och nog borde det vara extra viktigt nu med tanke på att Pentax-Samsung nu finns med i leken och talar om sitt sätt att undvika brus och där jämför de med konkurrenter och ger ut siffror om procent etc.
Nikons variant med D3, var ju i princip att gå ut med ett antal påstående om bildkvalitet vid släppet av kameran, låta resultaten tala för sig själva vid friidrotts-VM (beta-firmware, precis som K20D nu) -- och sedan *aktivt låta bli* att tala om vilka specifika framsteg man gjort med D3-sensorm. Förutom det uppenbara, med ökad fillfaktor, bättre mikrolinser mm. Vad jag vet, så är långt ifrån alla frågor om denna sensor besvarade än idag. Jag tror att ett sådant beteende mer indikerar verkliga framsteg; att det finns något reellt att skydda från konkurrenterna.
 
Jörgen

Pentax-Samsung har inte släppt *all* information om sin sensor heller, det finns fortfarande frågor obesvarade, men de har släppt tillräckligt med information för att nyfikengöra konsumenten och stilla exiterande oro om dålig brusprestanda på grund av för många pixlar.

Redan innan Pentax-Samsung släppte information officiell så fanns det mycket oro i forum om att sensorn skulle ha usla brusegenskaper eftersom den hade så många Mp. Den information som Pentax-Samsung har släppt, var ett svar på den oro som de säkert läste på världens forum.

Konsumenter är såpass medvetna idag så de känner till att fler Mp brukar öka brusnivåer, och då behöver tillverkarna ge ifrån sig någon information för att stilla denna oro. Så Canon borde ha släppt ut någon information, om än kanske långtifrån alla detaljer, - om inte annat för att besvara konkurrenternas skriverier. Inte vill väl de att konsumenterna ska inbilla sig att andra tillverkare kan vara lika bra eller t o m bättre? Canon brukar vara utmärkta på att möta konkurrenterna med pressmeddelanden...
(se bara hur de har försökt mota konsumenternas uppskattning av kameror med inbyggd skakreducering...).

Så jag delar dessvärre inte din analys i denna fråga (heller :) ).
 
Senast ändrad:
Canon vet jag inte mycket om i denna fråga.

Poängen var att belysa hur Nikon gjorde med D3, och hur det inte finns något automatiskt behov av att berätta om sina framsteg, och hur man gått tillväga, i pressmeddelanden. Det räcker gott med att låta resultaten tala, men då gäller det också att kunna leverera, när all "hoopla" har lagt sig.

Det kunde Nikon med D3, och det kan kanske Pentax med K20D också. Hittills har jag inte sett så många hög-ISO-bilder i verkliga, ljusfattiga, fotograferingsmiljöer (runt EV5 [f2,8 & 1/15s vid 800 ISO]). De få jag har sett, har antingen varit efterbehandlade (den famösa vinflaskan), eller så verkar fotografen varit under all kritik. Vi vet oftast inte heller hur brusreduceringen varit inställd. Så, för mig återstår det att se, om K20D "bara" är bra och ett naturligt utvecklingssteg, eller om den kanske är mer än så. Utan vettiga bilder, med riktig firmware, kan ingen egentligen säga så mycket om detta.
 
FotoZ skrev:
Jörgen

Pentax-Samsung har inte släppt *all* information om sin sensor heller, det finns fortfarande frågor obesvarade, men de har släppt tillräckligt med information för att nyfikengöra konsumenten och stilla exiterande oro om dålig brusprestanda på grund av för många pixlar.

Redan innan Pentax-Samsung släppte information officiell så fanns det mycket oro i forum om att sensorn skulle ha usla brusegenskaper eftersom den hade så många Mp. Den information som Pentax-Samsung har släppt, var ett svar på den oro som de säkert läste på världens forum.

Konsumenter är såpass medvetna idag så de känner till att fler Mp brukar öka brusnivåer, och då behöver tillverkarna ge ifrån sig någon information för att stilla denna oro. Så Canon borde ha släppt ut någon information, om än kanske långtifrån alla detaljer, - om inte annat för att besvara konkurrenternas skriverier. Inte vill väl de att konsumenterna ska inbilla sig att andra tillverkare kan vara lika bra eller t o m bättre? Canon brukar vara utmärkta på att möta konkurrenterna med pressmeddelanden...
(se bara hur de har försökt mota konsumenternas uppskattning av kameror med inbyggd skakreducering...).

Så jag delar dessvärre inte din analys i denna fråga (heller :) ).

Kan det gälla för Canon precis som din teori igår att Pentax mycket väl kunde förbättrat ljusmätningen för äldre objektiv i k20d, men ändå inte berättat något i nån press release?
 
jorgene skrev:
[BPoängen var att belysa hur Nikon gjorde med D3, och hur det inte finns något automatiskt behov av att berätta om sina framsteg, och hur man gått tillväga, i pressmeddelanden.[/B]

D3 spelar på annan, mindre konkurrensutsatt, marknad. Med tanke på alla aktörer på småformaten, och med tanke på den vanlige konsumentens gemensamma idé om "många mp = mycket brus" på småformat, så kan det på småformaten mer finnas behov av att påverka konsumentens idé om detta, än det finns på större - format. Och kanske även köpare inom småformaten är mer "vanliga konsumenter" än köpare av storformaten och jag tror det finns fler inom småformatens målgrupp som köper efter tekniska detaljer mer än storformatens målgrupp.
 
Punkk skrev:
Kan det gälla för Canon precis som din teori igår att Pentax mycket väl kunde förbättrat ljusmätningen för äldre objektiv i k20d, men ändå inte berättat något i nån press release?

Det finns en viktig skillnad här - om Pentax säger offentligt att de har åtgärdat ett problem, så innebär det samtidigt ett erkännande att det har varit ett problem med den tidigare konstruktionen, och det skulle Pentax inte göra (särskilt inte eftersom de inte utlovar en felfri funktion i handboken, de rekommenderar KA-objektiv och framåt). Så eftersom de inte utlovar i kamerans handbok att det fungerar felfritt utan exponeringsproblem, hur skulle det se ut om de lanserade ett pressmeddelande om att det som de säger inte är fel är löst?

Traditionellt så är Pentax mycket tysta om små förändringar mellan sina kameragenerationer, och i många fall glömmer de att berätta om funktioner. - Exempelvis den kamerastyrda exponeringskompensationen för blixt i MZ-serien, husen stödjer det, men funktionen finns inte nämnd i handboken. Detta är typiskt Pentax.

Det är inte typiskt Canon att göra det, Canon har traditionellt varit mycket bättre än Pentax på att marknadsföra sina prestandaförändringar och funktionsförbättringar. De har även tydligt reagerat på konkurrenters påståenden och agerat med pressmeddelanden och information, som deras diagram och information de gav som ett svar när de upptäckte att konsumenterna uppskattade konkurrenternas inbyggda skakreducering i husen. De hade inte behövt göra detta, deras IS system var ju inget nytt och hade förklarats av dem tidigare, men i och med att konkurrenterna fick konsumentintresse så agerade Canon med att ge svar på detta via annonsering och annat.

Och det är just det, nu när konkurrenter (som Pentax-Samsung) marknadsför att de har lyckats öka Mp utan att öka bruset och de marknadsför detta med diagram som ställs mot konkurrenterna för att visa att Pentax-Samsung är bättre, så borde det ligga i Canons egenintresse att ta tillbaka initiativet från konkurrenterna genom att informera konsumenten om de förbättringar som de har gjort med sin nya sensorgeneration, eftersom denna fråga är just konkurrensutsatt. Canon är ju kända för att ha lågt brus vid höga ISO, de har ett rykte om sig att ha marknadens bästa sensorer, nu när konkurrenter försöker ta över denna status så borde Canon stävja detta med information om sina förbättringar, om de nu verkligen har flyttat fram sina positioner i ämnet. Jag vägrar att tro att Canon skulle sitta och tiga och låta de andra prata om sina förbättringar, utan att ge något svar på detta - *om* nu Canon verkligen hade flyttat fram sina positioner här.

Och detta med korrekt och förtroendegivande ljusmätning med äldre mekaniska objektiv utan elektriska kontakter, är ingen konkurrensutsatt fråga, jag har inte sett någon konkurrent ta upp det som ett viktigt köpargument.

Så, för att sammanfatta, - brus vid högt ISO är en konkurrensutsatt fråga mellan de olika aktörerna på marknaden medan frågan om problemfri exponering med äldre mekaniska objektiv utan elektriska kontakter inte är det.
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Jag efterlyser bara lite mer nyanserade inlägg från dig Roland och inte bara det PR avdelningen från Pentax rapar upp som säljargument.
Annars är väl tonen trevlig denna gång och det var inte menat som ett polisingripande mer ett konstaterande att du hemfaller till att beskriva det Pentax PR gubbar redan har presenterat.
Varför inte lite mer nyanserad syn på exv vad Canon eller andra kan eller inte, varken du eller jag vet det - eller hur?

Alltså inget illa menat.
Må väl

Mikael
Är det någon här som fortfarande tror att Roland kan komma med nyanserade inlägg?
Roland är och förblir en Pentaxfanatiker och fanatiker går det inte att argumentera med.
Bemöts bäst med tystnad.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fanaticism
 
Lage skrev:
Är det någon här som fortfarande tror att Roland kan komma med nyanserade inlägg?
Roland är och förblir en Pentaxfanatiker och fanatiker går det inte att argumentera med.
Bemöts bäst med tystnad.

Dina ständiga angrepp på mig om att jag är en fanatiker är utmärkta exempel på icke nyanserade inlägg som istället för att diskutera sakfrågan väljer att diskutera personer därför att sakargumenten är slut, och då går det inte att diskutera.

Ditt bestämda påstående om att K20D har exponeringsproblem därför att en person har testat ett okänt objektiv under okända förhållanden med en okänd K20D med okänd status på hårdvaran, var ett skolbokexempel på ett onyanserat inlägg - och det gick inte att diskutera med dig om det.
 
Senast ändrad:
FotoZ skrev:
Med "variant" så brukar man mena "påminner om, men är inte likadan". Förklara dig gärna mer om skillnaderna mellan denna variant och Canons.

Eftersom nu även Pentax använder cmos så kan Pentax använda samma knep som Canon har haft ett antal år dvs att göra en utläsning med signal och en med bara uppkommet brus för att eliminera brus som uppstår främst i skuggorna .Även använda sig av individuell förstärkning på pixelnivå.
Hur Pentax har löst detta framgår inte och vad som ev skiljer mot Canon vet jag inte , men Canons förklaringsmodell kan du läsa om här.

http://web.canon.jp/imaging/cmos/technology-e/noise_reduction.html

Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.