Johan, jag tycker jag har förklarat detta gång på gång på gång. Vad är det som inte går att förstå?
Alla förväntar sig att Canon gör lite bättre varje gång, för de är störst på marknaden. Man orkar inte höja på ögonbrynen längre över dem därför att de gör bara det som förväntar sig av dem. Det blir en gäspning, och inget att imponeras av. För när man har övat sig i så många år som de gjorde, så borde de ju bli lite bättre varje gång, eller hur? Det är en naturlig utveckling och ingen revolution. Det är vardagsmat.
Vad som inte är vardagsmat, det är när någon som inte har övat sig förut, inte bara når upp till den gamle kämpens nivå utan dessutom går förbi med förfinad teknik.
Det är inget revolutionerande för en golfare att slå bollen i hålet, det är nog ingen som imponeras av det i sig. Men för en som aldrig har hållit i en golfklubba förut, för en som aldrig har spelat golf förut, så är det imponerande att slå hole-in-one på första försöket.
Ingen imponeras av när Meryl Streep blir Oscars nominerad, för hon har ju blivit det så många gånger, och hon har även vunnit Oscars. Man förväntar sig att hon ska sitta där bland pristagarna nästan varje gång hon har gjort en film. Man är så van så man orkar inte bry sig längre.
Men för en som inte har varit med tidigare, för en nykomling, ja då är det ju en helt annan sak. Titta på massmedia, journalister älskar att skriva om "success stories", om den som "kom från ingenstans" och lyckades. De skriver om det därför att människor älskar att läsa om det, det är säljande. David mot Goliat. Det är mänskligt att imponeras mer av nykomlingar inte har övat sig, än av veteraner som har hållit på länge.
Och Pentax-Samsung är "underdog" här, alltså de har inte varit med i sensorkriget förut. För bara några veckor sedan så såg jag många i forum världen över som uttryckte oro för att Pentax går sin egen väg gällande sensorer, att de släpper Sony. Därför att "Hur kan de vara med om en sensor, de har ju inte gjort någon förut. Det måste vara en dålig sensor!".
Så förväntningarna var rätt låga, det är rätt låga förväntningar på en nybörjare. Man förväntar sig inte att första försöket ska bli bra.
Och just därför är det imponerande när man lyckas, när det blir så där bra. Just för att man inte har övat sig innan. Man kommer in som en färsking på sensormarknaden och gör en konkurrenskraftig sensor.
Det är imponerande.
Så om Canon hade gjort denna sensor, så hade jag inte brytt mig, eftersom de har ju gjort sensorer i flera år. De har övat sig länge.
Men om Zeiss skulle göra den, så skulle jag imponeras. Eller om Olympus skulle göra en egen, utan att köpa från Kodak eller Panasonic. Då skulle jag också imponeras.
Så avsändaren av sensorn är viktig i sammanhanget. Jag tycker det finns en tillfredsställelse i när en tillverkare, som många har räknat som "död" sedan flera år tillbaka (ständiga rykten om försäljning, nedläggning etc.) kommer igen med full fart.
Och nu har jag i detta skrivit samma saker som jag skrivit många gånger tidigare... Men jag hoppas jag har tydliggjort det kanske bättre än tidigare.
(jag börjar tröttna på att skriva om golf och hole-in-one, måste hitta en annan illustration
)