Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Eftersom nu även Pentax använder cmos så kan Pentax använda samma knep som Canon har haft ett antal år dvs att göra en utläsning med signal och en med bara uppkommet brus för att eliminera brus som uppstår främst i skuggorna .Även använda sig av individuell förstärkning på pixelnivå.
Hur Pentax har löst detta framgår inte och vad som ev skiljer mot Canon vet jag inte , men Canons förklaringsmodell kan du läsa om här.

Ok, men bara för att Pentax *kan* göra samma som Canon (därför att CMOS erbjuder den möjligheten) - så innebär det inte automatiskt att de verkligen har gjort det, och som du själv skriver så framgår det inte hur Pentax har löst det - så det får nog därför räknas som "okänd information" i dagsläget, som en av de saker om sensorn som inte har släppts ut till offentligheten än.

Vi vet helt helt enkelt inte på den punkten och då kan vi lämna det därhän, tills/om det släpps officiell information i ärendet.
 
Jag vet inte om du vill missuppfatta mig med flit eller inte förstår, jag konstaterar att eftersom Pentax nu använder cmos så kan de använda sig av denna typ av brusreducering samt förstärkning vilket inte har varit möjligt tidigare då de har använt ccd.

En jämförelse kommer att visa hur bra eller dåligt Pentax lösning är.

Mikael
 
Mikael:

Du skrev:
"Pentax har likvärdig brusreducering på sensorn som Canon."

När du skriver "likvärdig", menar du då "likvärdig prestanda", "likvärdig kvalitet" eller "likvärdig i tekniskt avseende" - eller på vilket sätt är Pentax brusreducering likvärdig?

Och jag frågar faktiskt därför att jag inte förstår vad du menar.

macrobild skrev:
ag konstaterar att eftersom Pentax nu använder cmos så kan de använda sig av denna typ av brusreducering samt förstärkning vilket inte har varit möjligt tidigare då de har använt ccd.

Att Pentax *kan* använda sig av en sådan brusreducering, innebär det då automatiskt att de verkligen har gjort det?

Jag menar, eftersom det inte framgår i det officiella materialet så kan vi konstatera att möjligheten finns för en likvärdig brusreducering på sensorn, men i dagsläget så vet vi inte om lösningen verkligen är likvärdig eftersom det officiella materialets faktaunderlag har brister på den punkten, och som du själv även påpekar så behövs det kommande tester för att avgöra om lösningen verkligen är likvärdig i praktiken och vilka eventuella för- och nackdelar som den har i jämförelse.

Därför menar jag att det kanske är för tidigt i dagsläget med värderingen "likvärdig" med tanke på det tillgängliga officiella materialets bristande information i ärendet. Vi lär återkomma om den bedömningen när det har gjorts riktiga tester om detta.
 
Senast ändrad:
Roligaste?

Just nu med lite stiljte så är Pentaxdelen det roligaste på forumet.

Med risk för att få mycket skit emot mig så kommer här en liknelse...

Kommer ni ihåg "Bagdad-Bob" som var en talesman med en riktigt svada, hans eget land hade inga fel eller brister och motståndarna var helt värdelösa och var sämre i allt. (även om det var överbevisat så stod han och malde på om vad PR-Generalerna hade sagt var sant)

Sanningen ligger som brukligt någonstans mittemellan de två kombatanternas sidor. Men som utomstående är det alltid lika roligt att höra deras argument. Min pappa är starkare än din...
 
Leif - en intressant detalj i testet är att K20D har den högsta upplösningen på ISO 6400 i PopPhotos test , vilket innebär att om man vill göra brusreducering under bildbehandlingen så har man mer marginal på en K20D bild än från någon av konkurrenterna, eftersom K20D's bild innehåller flest detaljer.

Med RAW är K20D jämförbar med D300s prestanda på 1600 - 6400, med JPEG så applicerar D300 mig veterligen brusreducering som utgångsinställning och det gör inte K20D, men ändå så är skillnaderna även på JPEG små. Dessutom hade K20D lägsta brusnivån under ISO 1600 i testet, så där körde Pentax om medan konkurrenterna kom ikapp vid mållinjen. Så om vi gör en helhetsbeömning på hela ISO skalan i testet, så var K20D i mitt tycke imponerande. :)

Så konkurrenskraftig brusprestanda i kombination med klassen högsta upplösning och detaljåtergivning på alla ISO - tycker det ser bra ut för K20Ds del. :)
 
Senast ändrad:
John

Jag känner mig hedrad över att bidra till underhållningsfaktorn i detta forum. Tack för att du tycker det är roligt, det gör mig glad att du är glad. Som du säkert redan har förstått så är underhållningsmetodiken ett PR-trick för att öka exponeringen av forumet - en strategi som har visat sig vara framgångsrik. :) I praktiken fungerar det som en drog med subliminala budskap mellan orden, som gör att man ständigt tvingas återkomma även fast man inte vill och även fast man tycker det är strunt och egentligen ointressant, så är det fängslande. Detta är exempel på en ny patenterad PR-teknik som ligger i marknadskommunikationens spjutspets, det ryktas att själva betaversionen av denna strategi ursprungligen utarbetades av den kände management-profilen Percy Nilegård, vars o-ortodoxa management-metoder fick stort genomslag för några år sedan för sitt nyskapande fundament.
 
Senast ändrad:
Re: Roligaste?

john23 skrev:
Sanningen ligger som brukligt någonstans mittemellan de två kombatanternas sidor. Men som utomstående är det alltid lika roligt att höra deras argument. Min pappa är starkare än din...

Precis! Men om vi alla visste vad vi pratar om så blev de ingen diskussion...

Därför är diskussionen ett trivialt utbyte av åsikter där ingen har helt rätt och den som vet mest vet hur lite han vet och den som vet minst agerar ofta "besserwisser". Att ha fel i en diskussion är ingen katastrof utan enbart lärorikt. Ja, din pappa är starkare än min :)

Om någon månad vet alla K20Ds kapacitet och allt blir lugnt och stilla. Diskussionen om K20D går över till mer praktiska frågor om handhavande som inte är lika intressant för alla och "stiltje" inträder i väntan på nästa nymodighet framåt september i år. Suck! F_n va tråkigt ;-)

/Leif
 
FotoZ skrev:

Så konkurrenskraftig brusprestanda i kombination med klassen högsta upplösning och detaljåtergivning på alla ISO - tycker det ser bra ut för K20Ds del. :)

Ja visst Roland! Det ser bra ut för K20D och det är inget jag grämer mej över. Tvärt om! Bara kul och det ska bli intressant att följa K20D den närmaste tiden.

/Leif
 
Leif

Intressant är att denna tråd närmar sig 28 000 visningar vilket visar styrkan i den subliminala strategin och Percy Nilegård ler i mjugg. Det finns inget som drar lika mycket intresse som konflikter, oavsett de sakfrågor som diskuteras - så med tanke på underhållningsvärdet och respekten för vår publik och tittare, så måste vi fortsätta att vara oense. Det är helt enkelt vår skyldighet inom underhållningsbranschen.
:)
 
FotoZ skrev:
så med tanke på underhållningsvärdet och respekten för vår publik och tittare, så måste vi fortsätta att vara oense. Det är helt enkelt vår skyldighet inom underhållningsbranschen.
:)

OK!

Canon är ledaren!.. ;-)

/Leif
 
elbe skrev:
OK!

Canon är ledaren!.. ;-)

Bra, det är rätta takter det!
Så svarar jag med "Nej, det håller jag inte med om".
Och publiken applåderar.

Your serve, Sir.

(den här tråden kom upp i 28 000 visningar snabbare än jag trodde, vi kanske når 30 000 innan helgen så vi får jobba hårt här med att öka dramatiken!)

:)
 
..går fortare

Jag tycker det här klimatet med "min pappas bil går fortare än din pappas bil" är lite malplacerat.

Men man får väl respektera andan då det tydligen motsvarar forumbesökarnas önskemål,

Lothar Marunga
 
FotoZ skrev:

Därför menar jag att det kanske är för tidigt i dagsläget med värderingen "likvärdig" med tanke på det tillgängliga officiella materialets bristande information i ärendet. Vi lär återkomma om den bedömningen när det har gjorts riktiga tester om detta.
Ja, det är kanske lite tidigt att säga något så kontroversiellt. Däremot är det inte för tidigt att utropa Pentax till ledande inom sensortillverkling. Där tycker jag att man kan stödja sig på pressmaterial och riktiga tester behövs inte! Leve Pentax!

Och jag håller med övriga kommentarer, det kommer bli trist när K20D testas på riktigt. Då blir det bara torra fakta.
;-p
 
StefanN skrev:
Ja, det är kanske lite tidigt att säga något så kontroversiellt. Däremot är det inte för tidigt att utropa Pentax till ledande inom sensortillverkling. Där tycker jag att man kan stödja sig på pressmaterial och riktiga tester behövs inte! Leve Pentax!

Det finns ingen som har utropat Pentax till ledare inom sensortillverkning eftersom Pentax inte tillverkar några sensorer och därför kan de inte per definition vara ledande inom tillverkning eftersom de inte utför någon tillverkning av sensorer. Däremot så har de designat en sensor som Samsung produktionsanpassat och tillverkar.

Det är fakta att den sensorn har ökat den ljuskänsliga ytan, att elektroniken är tunnare och att avståndet mellan mikrolinserna har minskat jämfört med konkurrenternas sensorer. Jag förstår inte varför det måste till ett riktigt test för denna torra fakta?

Och om man nu tar fram en sensor som är just dessa tre saker jämfört med konkurrenterna, varför ska det då vara så kontroversiellt att säga att den som lyckas med detta leder?

Självfallet är det ju så att den som ökar den ljuskänsliga ytan från 30 till 40% ligger före den som ligger på 30% därför att 40% är mer än 30%. Jag tror inte att man behöver läsa ett test i dpreview för att förstå att 40% är mer än 30%, eller att 14,6Mp är mer än 12 eller 10Mp.

Och just på grund av denna torra, rena fakta är det självfallet helt i sin ordning och fullständigt korrekt att utropa den som ledare som just har gjort dessa tekniska förbättringar.

Men om du menar att man på dpreview måste plocka isär kameran och mäta upp sensorn med en mätsticka för att i ett test verkligen visa att 40% är matematiskt mer än 30% och att 14,6Mp är matematiskt mer än 12 och 10Mp, så respekterar jag självfallet din åsikt i frågan. För mig räcker det att räkna i huvudet, men det räckte inte för dig för du vill ha ett test som innehåller denna matematiska bevisföring. ;-P.

För det är ändå så att själva grejen med 14,6Mp sensorn är att pixlarnas storlek motsvarar konkurrenternas 12Mp sensorer, trots det ökande Mp-antalet. Och det är att ta på sig ledartröjan i den tekniska utvecklingen för detta just nu. Detta är ett solklart fall och jag förstår verkligen inte varför du motsäger dig matematikens bärkraft, som ändå är den grund som de naturvetenskapliga lagarna har byggt dagens samhälle efter.

Jag tackar dig för att du bidrar till underhållningen med mig, vi är snart uppe i 30 000 visningar och kontroversen fortgår! Wow!
 
Senast ändrad:
FotoZ skrev:
Det finns ingen som har utropat Pentax till ledare inom sensortillverkning eftersom Pentax inte tillverkar några sensorer och därför kan de inte per definition vara ledande inom tillverkning eftersom de inte utför någon tillverkning av sensorer. Däremot så har de designat en sensor som Samsung produktionsanpassat och tillverkar.
Jag glömmer hela tiden bort att du är en bokstavstolkare av rang! Självklart menade jag att Pentax är ledande inom sensordesign, eftersom Pentax inte tillverkar sensorer och således inte kan vara ledande inom sensortillverkning. Tidigare i tråden framgår att jag vet att Samsung tillverkade sensorn, men självklart var det rätt av dig att påpeka mitt slarv i uttryck (återigen) eftersom det finns folk som felaktigt kan tro att Pentax tillverkar sensorer och eftersom de inte tillverkar sensorer så är uttrycket felaktigt och något folk inte felaktigt ska få tro. Pust, detta är ett roligt sätt att uttrycka sig på!



Det är fakta att den sensorn har ökat den ljuskänsliga ytan, att elektroniken är tunnare och att avståndet mellan mikrolinserna har minskat jämfört med konkurrenternas sensorer. Jag förstår inte varför det måste till ett riktigt test för denna torra fakta?

Och om man nu tar fram en sensor som är just dessa tre saker jämfört med konkurrenterna, varför ska det då vara så kontroversiellt att säga att den som lyckas med detta leder?

Självfallet är det ju så att den som ökar den ljuskänsliga ytan från 30 till 40% ligger före den som ligger på 30% därför att 40% är mer än 30%. Jag tror inte att man behöver läsa ett test i dpreview för att förstå att 40% är mer än 30%, eller att 14,6Mp är mer än 12 eller 10Mp.

Och just på grund av denna torra, rena fakta är det självfallet helt i sin ordning och fullständigt korrekt att utropa den som ledare som just har gjort dessa tekniska förbättringar.

Men om du menar att man på dpreview måste plocka isär kameran och mäta upp sensorn med en mätsticka för att i ett test verkligen visa att 40% är matematiskt mer än 30% och att 14,6Mp är matematiskt mer än 12 och 10Mp, så respekterar jag självfallet din åsikt i frågan. För mig räcker det att räkna i huvudet, men det räckte inte för dig för du vill ha ett test som innehåller denna matematiska bevisföring. ;-P.

För det är ändå så att själva grejen med 14,6Mp sensorn är att pixlarnas storlek motsvarar konkurrenternas 12Mp sensorer, trots det ökande Mp-antalet. Och det är att ta på sig ledartröjan i den tekniska utvecklingen för detta just nu. Detta är ett solklart fall och jag förstår verkligen inte varför du motsäger dig matematikens bärkraft, som ändå är den grund som de naturvetenskapliga lagarna har byggt dagens samhälle efter.

Jag tackar dig för att du bidrar till underhållningen med mig, vi är snart uppe i 30 000 visningar och kontroversen fortgår! Wow!
Att bara trycka in fler pixlar är väl inget som kan göra en designer ledande inom området? Trycka in pixlar kan ju alla göra. Det som dock skulle göra Pentax ledande är ju om de kan trycka in pixlar och ändå hålla nere bruset, och för att avgöra det kan man antingen vänta in bildtester eller så kan man gå på pressmeddelanden. Men vi vet ju inget om vad övriga tillverkare har gjort eftersom de inte har skrivit något om det i sina pressmeddelanden. Således tycker jag att den argumentationen är lite bristfällig på grund av, hur var det du uttryckte det, "med tanke på det tillgängliga officiella materialets bristande information i ärendet". Så peronligen väntar jag in bilderna.

Sen finns det mycket som pekar på att Pentax kommer vara ledande inom området sensordesign, för de verkar ha gjort något riktigt bra, baserat på et tillgängliga, men ändock bristfälliga, officiella materialet om sensordesignmarknaden.
 
StefanN skrev:
Självklart menade jag att Pentax är ledande inom sensordesign

Och självklart håller jag med dig om den punkten, så då är vi överens. :)


Att bara trycka in fler pixlar är väl inget som kan göra en designer ledande inom området?

Självfallet inte, då har du missförstått mitt inlägg. Det var kombinationen - fler pixlar, tunnare kretsar som ökar den ljuskänsliga ytan, mindre avstånd mellan mikrolinserna och tunnare sensor. Detta tillsammans ökar ljusmottagningen hos sensor och kompenserar för det ökande pixelantalets relation till ökad brusnivå. Så jag har aldrig menat att det handlar om bara fler pixlar, utan en viktig faktor - som jag poängterat flera gånger - är *hur* man stoppar in dessa extra pixlar.


Således tycker jag att den argumentationen är lite bristfällig på grund av, hur var det du uttryckte det, "med tanke på det tillgängliga officiella materialets bristande information i ärendet". Så peronligen väntar jag in bilderna.

Jag har aldrig fört en argumentation som har gått ut på att Pentax med denna sensor skulle ha lägre absolut brusnivå än någon annan inom sitt storleksformat, det jag ständigt har skrivit är att Pentax har konkurrenskraftiga prestanda gällande brus jämfört med konkurrenterna (i denna formatsklass) som har färre Mp - vilket i praktiken innebär att Pentax har funnit något sätt att till viss del kompensera för det ökande bruset vid ökande Mp - alltså detta med mer ljus till sensorn. I praktiken innebär det att även om Pentax inte har lägst absolut brusnivå, så har Pentax en lägre relativ brusnivå - alltså brusnivå i förhållande till pixelantalet (enligt information som finns tillgänglig just nu).

När Pentax-Samsung gick ut med sin information, så fanns inte information om Sonys 14Mp eller Canons nya 12Mp tillgänglig, så deras jämförelse gällde konkurrenterna som var i produktion vid officiella släppet av informationen från Pentax-Samsung. Det är sant att det saknas info om dessa faktorer för Sonys nya 14Mp och Canons nya 12Mp, men tills denna information kommer - så är Pentax-Samsungs sensor ledande på dessa faktorer. Huruvida det blir förändringar i framtiden får vi avvakta och se, förändringar händer ju hela tiden på denna föränderliga och expanderade marknaden, men det var inte poängen att allting har ett kort bäst-före-datum - poängen var att en tillverkare som var "ute ur leken" gällande sensordesign har kommit in och överträffat konkurrenternas existerande produkter inom detta marknadssegment gällande dessa tekniska parametrar, som det finns tekniskt underlag för som även har redovisats med länkar några gånger tidigare här. Hur länge detta kommer hålla i sig, det får vi se. Utvecklingen går fort, men det tar inte bort äran - även om äran kanske blir tillfällig. Men då kommer de ju igen med något, och något nytt. Sådan är marknadens spelregler. :)

Vi har haft länkar med bildexempel på detta tidigare i tråden som visar just att brusnivån är konkurrenskraftig särskilt mot Sonys 12Mp sensor - med den ständiga reservationen att K20D har brusreducering vid höga ISO avslagen som utgångsvärde medan D300 och Sony A700 har annan utgångsinställning, vilket gör att RAW och JPEG uppvisar olika differenser. Jag har inte förväntat mig att brusnivån på Pentax-Samsungs 14Mp skulle vara lägre än konkurrenternas med färre Mp. Betatestarnas rapporter var att brusnivåerna var reducerade jämfört med K10D och i nivå med konkurrenterna, så självfallet hoppades jag att de skulle lyckas sänka nivåerna ytterligare i produktionsversionen, men någon dramatisk förändring jämfört med betaexemplaren har jag inte förväntat mig (bara en viss förändring). Jag har talat om konkurrenskraftiga brusnivåer och det anser jag att jag har fått bekräftat utifrån det material som finns tillgängligt i denna fråga.

Om vi har en brusnivå x på en 12Mp sensor, och så har vi brusnivå y på en 14Mp sensor. Om brusnivå x = y, så borde detta logiskt sett innebära att 14Mp är en bättre sensor, eftersom den har fler detaljer och upplösning. Sen finns det visserligen många parametrar till om vi pratar bildkvalitet, som färghantering, vitbalans etc. - men hur man upplever färger är så subjektivt (och många har valt Pentax just för att de uppskattar färgåtergivningen). Det är enklare att tala om Mp än om färgåtergivning.

(joho, jag lyckades få till citaten nu. Safari 3 ah! Jag lyckades aldrig bra när jag körde Firefox... Jag är fantastisk, helt enkelt, så nöjd med mig haha! :) :) :) )
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.