StefanN skrev:
Självklart menade jag att Pentax är ledande inom sensordesign
Och självklart håller jag med dig om den punkten, så då är vi överens.
Att bara trycka in fler pixlar är väl inget som kan göra en designer ledande inom området?
Självfallet inte, då har du missförstått mitt inlägg. Det var kombinationen - fler pixlar, tunnare kretsar som ökar den ljuskänsliga ytan, mindre avstånd mellan mikrolinserna och tunnare sensor. Detta tillsammans ökar ljusmottagningen hos sensor och kompenserar för det ökande pixelantalets relation till ökad brusnivå. Så jag har aldrig menat att det handlar om bara fler pixlar, utan en viktig faktor - som jag poängterat flera gånger - är *hur* man stoppar in dessa extra pixlar.
Således tycker jag att den argumentationen är lite bristfällig på grund av, hur var det du uttryckte det, "med tanke på det tillgängliga officiella materialets bristande information i ärendet". Så peronligen väntar jag in bilderna.
Jag har aldrig fört en argumentation som har gått ut på att Pentax med denna sensor skulle ha lägre absolut brusnivå än någon annan inom sitt storleksformat, det jag ständigt har skrivit är att Pentax har konkurrenskraftiga prestanda gällande brus jämfört med konkurrenterna (i denna formatsklass) som har färre Mp - vilket i praktiken innebär att Pentax har funnit något sätt att till viss del kompensera för det ökande bruset vid ökande Mp - alltså detta med mer ljus till sensorn. I praktiken innebär det att även om Pentax inte har lägst absolut brusnivå, så har Pentax en lägre relativ brusnivå - alltså brusnivå i förhållande till pixelantalet (enligt information som finns tillgänglig just nu).
När Pentax-Samsung gick ut med sin information, så fanns inte information om Sonys 14Mp eller Canons nya 12Mp tillgänglig, så deras jämförelse gällde konkurrenterna som var i produktion vid officiella släppet av informationen från Pentax-Samsung. Det är sant att det saknas info om dessa faktorer för Sonys nya 14Mp och Canons nya 12Mp, men tills denna information kommer - så är Pentax-Samsungs sensor ledande på dessa faktorer. Huruvida det blir förändringar i framtiden får vi avvakta och se, förändringar händer ju hela tiden på denna föränderliga och expanderade marknaden, men det var inte poängen att allting har ett kort bäst-före-datum - poängen var att en tillverkare som var "ute ur leken" gällande sensordesign har kommit in och överträffat konkurrenternas existerande produkter inom detta marknadssegment gällande dessa tekniska parametrar, som det finns tekniskt underlag för som även har redovisats med länkar några gånger tidigare här. Hur länge detta kommer hålla i sig, det får vi se. Utvecklingen går fort, men det tar inte bort äran - även om äran kanske blir tillfällig. Men då kommer de ju igen med något, och något nytt. Sådan är marknadens spelregler.
Vi har haft länkar med bildexempel på detta tidigare i tråden som visar just att brusnivån är konkurrenskraftig särskilt mot Sonys 12Mp sensor - med den ständiga reservationen att K20D har brusreducering vid höga ISO avslagen som utgångsvärde medan D300 och Sony A700 har annan utgångsinställning, vilket gör att RAW och JPEG uppvisar olika differenser. Jag har inte förväntat mig att brusnivån på Pentax-Samsungs 14Mp skulle vara lägre än konkurrenternas med färre Mp. Betatestarnas rapporter var att brusnivåerna var reducerade jämfört med K10D och i nivå med konkurrenterna, så självfallet hoppades jag att de skulle lyckas sänka nivåerna ytterligare i produktionsversionen, men någon dramatisk förändring jämfört med betaexemplaren har jag inte förväntat mig (bara en viss förändring). Jag har talat om konkurrenskraftiga brusnivåer och det anser jag att jag har fått bekräftat utifrån det material som finns tillgängligt i denna fråga.
Om vi har en brusnivå x på en 12Mp sensor, och så har vi brusnivå y på en 14Mp sensor. Om brusnivå x = y, så borde detta logiskt sett innebära att 14Mp är en bättre sensor, eftersom den har fler detaljer och upplösning. Sen finns det visserligen många parametrar till om vi pratar bildkvalitet, som färghantering, vitbalans etc. - men hur man upplever färger är så subjektivt (och många har valt Pentax just för att de uppskattar färgåtergivningen). Det är enklare att tala om Mp än om färgåtergivning.
(joho, jag lyckades få till citaten nu. Safari 3 ah! Jag lyckades aldrig bra när jag körde Firefox... Jag är fantastisk, helt enkelt, så nöjd med mig haha!
)