Mikael
Jag har redan flera gånger i den här tråden utförligt talat om varför min åsikt är den att Pentax i dagsläget leder utvecklingen på APS-C sidan med sin nya sensor, så den frågan från dig har jag redan besvarat.
Till skillnad från dig är jag inte intresserad av att läsa människors CV:n här i forumet och jämföra dem mot varandra, det är helt ovidkommande information. Vad vi har gjort och vilka vi är, är oväsentligt. Ingen av oss är bättre eller sämre än någon annan och allas våra åsikter är av lika värde, oavsett vår bakgrund, etnicitet, eventuell religiös tillhörighet, sexuell läggning, genus och så vidare. För mig är det en fråga om demokrati och jämlikhet. Till skillnad från dig har jag nämligen inget intresse av att framhävda mig själv. Vem jag är och vem du är, eller vem någon annan är, och vad jag eller du eller någon annan har gjort, är oviktigt eftersom vi alla har lika värde. Till skillnad från dig är jag ointresserad av persondiskussioner, just därför att detta forum är för foto och kameror. Vill man diskutera personer och CV så finns det säkert andra forum som är mer lämpade för sådant.
Det är dessutom inte alls så att jag ägnar tid åt att tala om att Pentax är bäst i alla avseenden. Alla märken har givetvis sina fördelar. Däremot så förstår jag inte kritiken att man skriver positivt om Pentax i detta forum som ändå är till för Pentax. Det finns ingen anledning att skriva om andra märken i denna Pentax-avdelning. Det finns avdelningar för Canon, Nikon, Olympus etc. så varför ska man skriva om dem här? Är det inte mer logiskt att skriva om dem i deras respektive avdelningar? Varför finns det olika avdelningar i forumet om man inte ska bry sig om den uppdelningen? Vill du att alla avdelningar ska slås samman till ett och samma?
Självfallet måste vi kunna få skriva positiva saker om Pentax i avdelningen för Pentax, inte bara om problem. Ett forum måste ha "högt i tak" och olika åsikter måste kunna få luftas, för det är också detta med att lufta olika åsikter som håller forumet igång. Och vi alla har rätt att yttra oss, oavsett vilken CV vi har. Eller menar du att Fotosidan ska vara ett forum där man måste lämna in sitt CV för beaktande innan man ska få skriva något här? En sådan vision om Fotosidans framtid delar inte ja, därför att allas våra åsikter har lika värde oavsett vilka vi är och oavsett vad vi har gjort. Det är en fråga om demokrati och jämlikhet. Ett forum där man slänger CV i huvudena på varandra i försök att hävda sig själv, är inget forum som jag skulle vara intresserad av. Ett sådant förfarande strider mot allt det jag tror på.