jorgene skrev:
Som allt annat tekniskt, så sjunker priset kraftigt när man får volym på försäljningen, liksom när den tekniska utvecklingen går framåt.
Visst kommer båda formaten att leva kvar under överskådlig tid, men FF:s andel kommer öka markant den dag formatet på allvar tar steget in i konsumentledet, och flera tillverkare börjar konkurrera.
Jag tror inte på att 24x36 kommer träda in i konsumentledet, därför att det är en högmarginalsprodukt och för tillverkarna finns det mycket ekonomisk vinning i att fortsätta att ha högmarginalsprodukter - till skillnad från exempelvis p&s-marknaden där många tillverkare har gått omkull på grund av de låga marginalerna, de höga utvecklingskostnaderna och de korta produktcyklerna på bara ett halvår.
Det ligger således i tillverkarnas egenintresse att bibehålla höga marginaler och långa produktcykler (ersättaren till 5D har fortfarande inte kommit...) för att betala de höga utvecklingskostnaderna. Jag tror inte alls på att prisnivån kommer att sjunka nämnvärt. Om 24x36 blir populärt i dagens prisnivåer så finns det ingen anledning för tillverkarna att sänka prisnivåerna. De kommer att lita på att 24x36 innebär ett sådant mervärde för konsumenten så att konsumenten är beredd att betala extra för att få det. Att dumpa priserna för att köpa sig marknad, tror jag inte alls på. Och jag tror inte alls att priserna kommer att sjunka när flera aktörer tar sig an 24x36. 24x36 lockar till sig aktörer just på grund av att det är ett produktsegment med höga marginaler, då vill man knappast sänka dessa marginaler och därmed tjäna mindre pengar.
Om vi tittar på APS-C så har ju prisnivåerna stabiliserat sig i spannet mellan 6 000 (för instegsmodellerna) till strax under 20 000 för toppmodellerna. Istället för att sänka priserna ytterligare, så ökar man den tekniska prestandan på husen. Det är detta jag tror kommer hända med 24x36 också, alltså att den absoluta prisnivån inte kommer att sjunka, utan man väljer att öka den tekniska prestandan istället för att sänka priserna. I praktiken innebär detta att man får mer för pengarna, även om man fortsätter att betala i stort lika mycket som tidigare.
Eftersom jag inte tror på en prissänkning för 24x36 så tror jag heller inte på att det kommer att återta rollen som det ledande formatet på småbildsmarknaden, som det hade på filmtiden.
Och jag tror heller inte att det behövs.
Talar vi storlek så är en K10D/K20D's storlek det absoluta maxet för mig iaf, gärna något mindre (ett av skälen till att jag fortsätter med min synnerligen kompakta *ist DS). Jag uppskattar även de mer kompakta objektiven som APS-C ger, och den lättare vikten.