Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
johan.morck skrev:

Personligen gillar jag inte alls Sonys brusreducering, jag får krupp på högre ISO :) Såväl D300 som K20D har ett mycket trevligare brus, om vi bortser för K20Ds störande färgbrus. Jag är däremot inte överraskad att K20D presterar bra, det gjorde K10D. Åtminstone i relation till konkurrerande kameror.

Sonyn aplicerar visst också brusreducering på rå filerna.

Jämförde K20D och D300 på ISO 1600 och framför allt i färgade ytor ger K20 lite lägre brus.

Vet man om bilderna är jpeg direkt ur kameran och om någon intern brusreducering används?
 
jorgene skrev:
Men, för att återgå till Pentax, så har D3-bilden ändå en viss relevans, om man ser 2-3 år framåt i tiden. Med stor sannolikhet kommer det då finnas flera FF-hus i mellansegmentet, från tillverkare som Sony, Canon och Nikon (m.fl?). Frågan är var Pentax står då, nu när man så hårt målar in sig i "APS-hörnet" med nästan enbart crop-objektiv osv? Bilden som min, ovan, kommer då att vara "brusmässig standard" även i det lite högre konsumentledet.

Med dubbelt så stor FF sensor och samma antal mp vinner man vad jag förstår ett helt ISO steg i brus om förutsättningarna i övrigt är lika. Kanske inte spelar så där jättestor roll om användbart ISO börjar krypa upp mot 6400?
 
Patrik, att applicera brusreducering är väl en sak men det kan ju göras på olika sätt.

Vad gäller filerna från D300 så har ingen brusreducering alls applicerats, däremot en del skärpning som förståss påverka befintligt brus negativt. Har Pentax möjligen något eget program där man kan utläsa viss exif-info?

Håller med om att just färgkartan ser bättre ut från K20D, men åter igen, det är svårt att säga hur mycket skillnaden i exponering påverkar detta och brusniåerna. Det gäller också slutsatser ang "gråskalekilen". Ser man på 6400 så tycker jag mig se fler mörka nyanser i D300 än i K20D. Pentaxfilen drar mer åt det blålila hållet ;-)
Men som sagt, det är svårt att dra några bra slutsatser än. Oavsett så ser det väldigt väldigt bra ut, alla pentaxägare kan andas ut, ni är definitivt med i matchen :-D
 
Jörgen, testbilderna du länkar till må vara på samma motiv men det är mellan beta firmware 0,39 i K20D mot produktionsmodeller av konkurrenterna - vilket man bör komma ihåg när man jämför. Det finns inga produktionsmodeller av K20D med färdig firmware att tillgå än. De enda exemplar som finns är de som handbyggdes i ett fåtal exemplar och lånades tillfälligt ut till betatestarna, dessa exemplar är precis de som även lånades ut på Dubai-träffen. Några andra betor och senare firmware än detta har inte släppts ut av Pentax än.
 
jorgene skrev:
Med stor sannolikhet kommer det då finnas flera FF-hus i mellansegmentet, från tillverkare som Sony, Canon och Nikon (m.fl?). Frågan är var Pentax står då, nu när man så hårt målar in sig i "APS-hörnet" med nästan enbart crop-objektiv osv?

Det finns en framtid för både 24x36 och APS-C. 24x36 kommer fortsätta att ligga i en högre prisklass, därför att det är intressant för tillverkarna att ta ut högre marginaler där för att tjäna mer pengar och ha ett fortsatt prismässigt avstånd till APS-C (med mindre marginal). Tro inte att någon tillverkare kommer att plötsligt visa sig konsumentvänlig och plötsligt subventionera 24x36 kameror i en generös gest. Det är så dyrt med digitalkameror idag och dyrt med korta produktcykler att tillverkarna har motstånd mot att sänka marginalen på högmarginalsprodukter.

Jag ser ingen som helst anledning för Pentax att vara orolig och jag ser heller ingen anledning för Pentax att konkurrera i det dyrare 24x36 formatet.
 
papi skrev:
Med dubbelt så stor FF sensor och samma antal mp vinner man vad jag förstår ett helt ISO steg i brus om förutsättningarna i övrigt är lika. Kanske inte spelar så där jättestor roll om användbart ISO börjar krypa upp mot 6400?

Precis så resonerar jag, med tillägget att prylarna är smidiga är enormt viktigt för mig. Jag släpar hellre med mig 5 kompakta objektiv än 2 klumpiga.

Då ser jag hellre att Pentax kompletterar sitt sortiment med digitala mellanformatare, så får man ett kompakt högkvalitativt format och ett betydligt tyngre system för studio, landskap etc.

APS-C och småbildsformat ligger för nära varandra tycker jag.
 
FotoZ skrev:
24x36 kommer fortsätta att ligga i en högre prisklass, därför att det är intressant för tillverkarna att ta ut högre marginaler där för att tjäna mer pengar och ha ett fortsatt prismässigt avstånd till APS-C (med mindre marginal). Tro inte att någon tillverkare kommer att plötsligt visa sig konsumentvänlig och plötsligt subventionera 24x36 kameror i en generös gest.
Redan idag kan du få en Canon 5D för drygt 20000kr i Sverige, eller drygt $2000 i USA -- och det är helt utan egentlig konkurrens för kameratypen (semipro FF). Som allt annat tekniskt, så sjunker priset kraftigt när man får volym på försäljningen, liksom när den tekniska utvecklingen går framåt. Att t.ex. kunna exponera ett FF-chip i en enda exponering, kommer att sänka priset. Det behövs inga "subventioner" för att detta skall ske; det är normal teknisk och marknadsmässig utveckling.

Visst har du rätt i att FF alltid kommer vara relativt sett dyrare än APS, men procentuell skillnad avtar i betydelse ju mer de absoluta kostnaderna sjunker. Ett 5:1-förhållande spelar mer roll för plånboken om det innebär 5000/1000kr, jämfört med 500/100kr.

Visst kommer båda formaten att leva kvar under överskådlig tid, men FF:s andel kommer öka markant den dag formatet på allvar tar steget in i konsumentledet, och flera tillverkare börjar konkurrera.
 
jorgene skrev:
Visst kommer båda formaten att leva kvar under överskådlig tid, men FF:s andel kommer öka markant den dag formatet på allvar tar steget in i konsumentledet, och flera tillverkare börjar konkurrera.

Kanske det men skillnaden i brus börjar bli så liten att andra faktorer kan komma att få större betydelse.

Om tex nästa generations aps-c sensorer kommer att kunna delutälsa information från sensorn under en och samma exponering kan man få ett mycket bättre dynamiskt omfång.


Det ekonokiska incitamentet för aps-c med snabb teleoptik kommer dessutom knappast att försvinna.
 
jorgene skrev:
Som allt annat tekniskt, så sjunker priset kraftigt när man får volym på försäljningen, liksom när den tekniska utvecklingen går framåt.

Visst kommer båda formaten att leva kvar under överskådlig tid, men FF:s andel kommer öka markant den dag formatet på allvar tar steget in i konsumentledet, och flera tillverkare börjar konkurrera.

Jag tror inte på att 24x36 kommer träda in i konsumentledet, därför att det är en högmarginalsprodukt och för tillverkarna finns det mycket ekonomisk vinning i att fortsätta att ha högmarginalsprodukter - till skillnad från exempelvis p&s-marknaden där många tillverkare har gått omkull på grund av de låga marginalerna, de höga utvecklingskostnaderna och de korta produktcyklerna på bara ett halvår.

Det ligger således i tillverkarnas egenintresse att bibehålla höga marginaler och långa produktcykler (ersättaren till 5D har fortfarande inte kommit...) för att betala de höga utvecklingskostnaderna. Jag tror inte alls på att prisnivån kommer att sjunka nämnvärt. Om 24x36 blir populärt i dagens prisnivåer så finns det ingen anledning för tillverkarna att sänka prisnivåerna. De kommer att lita på att 24x36 innebär ett sådant mervärde för konsumenten så att konsumenten är beredd att betala extra för att få det. Att dumpa priserna för att köpa sig marknad, tror jag inte alls på. Och jag tror inte alls att priserna kommer att sjunka när flera aktörer tar sig an 24x36. 24x36 lockar till sig aktörer just på grund av att det är ett produktsegment med höga marginaler, då vill man knappast sänka dessa marginaler och därmed tjäna mindre pengar.

Om vi tittar på APS-C så har ju prisnivåerna stabiliserat sig i spannet mellan 6 000 (för instegsmodellerna) till strax under 20 000 för toppmodellerna. Istället för att sänka priserna ytterligare, så ökar man den tekniska prestandan på husen. Det är detta jag tror kommer hända med 24x36 också, alltså att den absoluta prisnivån inte kommer att sjunka, utan man väljer att öka den tekniska prestandan istället för att sänka priserna. I praktiken innebär detta att man får mer för pengarna, även om man fortsätter att betala i stort lika mycket som tidigare.

Eftersom jag inte tror på en prissänkning för 24x36 så tror jag heller inte på att det kommer att återta rollen som det ledande formatet på småbildsmarknaden, som det hade på filmtiden.
Och jag tror heller inte att det behövs.
Talar vi storlek så är en K10D/K20D's storlek det absoluta maxet för mig iaf, gärna något mindre (ett av skälen till att jag fortsätter med min synnerligen kompakta *ist DS). Jag uppskattar även de mer kompakta objektiven som APS-C ger, och den lättare vikten.
 
papi skrev:
Om tex nästa generations aps-c sensorer kommer att kunna delutälsa information från sensorn under en och samma exponering kan man få ett mycket bättre dynamiskt omfång.

Det finns ju dessutom idéer om subpixlar för kommande APS-C sensorer, alltså att varje pixel samlar fyra mindre pixlar (R, G, B, ljusstyrka) under samma mikrolins. Det torde ge både högre dynamiskt omfång och ännu mer korrekt färgåtergivning, Lite a'la Foveon men utan dess nackdelar med bruset.
 
papi skrev:
Kanske det men skillnaden i brus börjar bli så liten att andra faktorer kan komma att få större betydelse.

Om tex nästa generations aps-c sensorer kommer att kunna delutälsa information från sensorn under en och samma exponering kan man få ett mycket bättre dynamiskt omfång.


Det ekonokiska incitamentet för aps-c med snabb teleoptik kommer dessutom knappast att försvinna.
1. Kan möjligen vara så.

2. Det är alltid svårt att sia, särskilt om framtiden... Kanske dyker det upp helt nya sensortyper, kanske något ännu mer revolutionerande? Vad vet jag? Men, diskussionen vi för idag, är nog bäst att föra med utgångspunkt i vad vi någorlunda vet just nu.

3. När du börjar närma dig 25-30MP i FF, så får du med automatik ett crop-läge med fullt nöjaktig upplösning -- och som dessutom ligger ganska nära vad dagens optik förmår upplösningsmässigt och diffraktionsmässigt. Hur mycket nedbländning tål t.ex. Pentax nya 14,6MP-sensor innan diffraktionen börjar sätta spår?
 
jorgene skrev:

3. När du börjar närma dig 25-30MP i FF, så får du med automatik ett crop-läge med fullt nöjaktig upplösning -- och som dessutom ligger ganska nära vad dagens optik förmår upplösningsmässigt och diffraktionsmässigt. Hur mycket nedbländning tål t.ex. Pentax nya 14,6MP-sensor innan diffraktionen börjar sätta spår?


Det är väl där Sony lägger sin kommande FF-kamera men då offrar man istället möjligheten till lägre brus. Men visst ger det ju större beskärningsmöjlighet. Hur diffraktionen yttrar sig vet jag inte men man får ju ett större skärpedjup på samma bländare och utsnitt med aps-c så jämfört med FF har det kanske inte någon betydelse?
 
Jag tänker såhär, nu har vi fått fler och fler sensoruttvecklare, också på FF sidan, detta måste väl få ner priserna, samtidigt har pentax med sin k20d markerat att mman inte är efter sportfotografer och satsar mera på långsamhet och bildkvalitet, detta måste väl vara vägen mot större sensorer?
 
papi skrev:
Det är väl där Sony lägger sin kommande FF-kamera men då offrar man istället möjligheten till lägre brus. Men visst ger det ju större beskärningsmöjlighet. Hur diffraktionen yttrar sig vet jag inte men man får ju ett större skärpedjup på samma bländare och utsnitt med aps-c så jämfört med FF har det kanske inte någon betydelse?
FF-kameran kommer alltid ha en brusfördel om pixel pitchen är likadan. På pixelnivå blir den nog likvärdig, men vid samma utskrifts- och betraktningsstorlek kommer den upplevda brusnivån vara lägre för FF.
 
StefanN skrev:
FF-kameran kommer alltid ha en brusfördel om pixel pitchen är likadan. På pixelnivå blir den nog likvärdig, men vid samma utskrifts- och betraktningsstorlek kommer den upplevda brusnivån vara lägre för FF.

Förusatt att vi talar om högre ISO där bruset öht börjas synas, blir det verkligen så?

Vad händer i utskrifter under A3 i 300 DPI när man kastar bort hälften av pixlarna från en 30 mb FF kamera?

Vad händer om man interpolerar upp en bild där 10% av pixlarna brusar jämfört med en mostvarande 10% -ig brusbild i en ointerpolerd FF bild?
 
papi skrev:
Förusatt att vi talar om högre ISO där bruset öht börjas synas, blir det verkligen så?
Det borde bli så då FF-kameran dels har högre upplösning (om vi förutsätter samma pixelpitch) och dels kräver mindre förstoring till den givna utskriftsstorleken.

Men visst kan man fråga sig hur stor skillnaden egentligen blir och om det spelar roll den dag man kan fota brusfritt vid ISO6400. Men nu ville jag mest påpeka att en brusfördel finns inneboende i FF pga det större formatet.

Vad händer i utskrifter under A3 i 300 DPI när man kastar bort hälften av pixlarna från en 30 mb FF kamera?
Bra fråga. Jag tror inte att det rör sig om en större kvalitetsförlust, om det sker "intelligent". För bakstycken används ju inte bara till större utskrifter och de kastar ju bort pixlar i samma storleksordning.

Vad händer om man interpolerar upp en bild där 10% av pixlarna brusar jämfört med en mostvarande 10% -ig brusbild i en ointerpolerd FF bild.
Borde vara intressant att testa.
 
Jag är inne på att:

1. Mänskliga ögat inte ser skillnad på högre
upplösning än 300 dpi.

2. Kastar man pixlar får man samma procentuella
andel brus kvar.

3. Interpolerar man bilden får man samma
procentuella andel brus kvar.

Med detta resonemang är det svårt att se varför fler pixlar skulle ge mindre brus i färdig bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.