StefanN
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Vuxna
Så jag lyfter på hatten och gratulerar alla sensorköpare, ni hittar den bästa sensorn på marknaden hos Samsung. Eller ja, i alla fall om ni är intresserade av antalet pixlar och storleken på elektroniken. Hur ser det ut med DR och brus för denna sensor? Ja, bara på sensornivå nu, för vi ska inte blanda in andra komponenter. Något du vet, Roland?
Okej, då förstår jag var du kommer ifrån. Och däri ligger nog också ledtråden till dig varför så många opponerar sig mot ditt resonemang. Jag tror ytterst få av Fotosidans besökare är inköpare av sensorer, utan de flesta här köper nog kameror. Därför är åtminstone jag ointresserad av sensorn per se, utan snarare det resultat man får ut av den, även om det såklart påverkas av andra faktorer.FotoZ skrev:
Att säga att en sensor är ledande är inte per automatik samma sak som att säga att bildkvaliteten är ledaden. Om man pratar om bildkvaliteten så använder man antagligen ordet "bildkvalitet" istället för "sensor".
Så när vi talar om sensorns teknik, så är 14,6Mp mer än 12Mp. Och en ljuskänslig yta på 40% är mer än 30-35%.
Dessa enkla tekniska fakta behöver man inte ens vänta in ett test på dpreview för att förstå.
Så jag lyfter på hatten och gratulerar alla sensorköpare, ni hittar den bästa sensorn på marknaden hos Samsung. Eller ja, i alla fall om ni är intresserade av antalet pixlar och storleken på elektroniken. Hur ser det ut med DR och brus för denna sensor? Ja, bara på sensornivå nu, för vi ska inte blanda in andra komponenter. Något du vet, Roland?