ANNONS
Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
En lite revolution OM Samsungs första 14 mp sensor är bättre än Sonys 12 mp. Tror inte på några stora skillnader här åt nått håll men en bra utvecklig för aps-c formatet har det onekligen varit den sista tiden.

Vi är av helt olika uppfattningar vad en revolution innebär, oavsett den är liten eller stor. För mig vore det en revolution om kamera med liten sensor plötsligt klev upp och konkurrerade med kameror som har en sensor i småbildsformatet (givet att lanseras ungefär samtidigt). Annars vore det ju en revolution varje gång man gått upp en modellbeteckning. Dvs det var en revolution få man gick från Nikons D100 (alt D70) till D200 (alt D80) som innebär mindre brus på fler pixlar (från 6MP till 10MP). Det tycker inte jag. Snarare är den en enkel evolution av teknikens utveckling.
För mig vore det en revolution* om en APS-C plötsligt presterade likvärdigft en kamere med FF-sensor (givet att de lanserar ung samtidigt). Och något sådant har jag svårt vi får se i K20D.

Men, om vi får återgå till ämnet och jag får tillåta mig upprepa mig själv, jag är övertygad om att K20D kommer att vara en lika bra kamera som K10D uppfattades vara vid lanseringen (och fortfarande är). Jag är bara inte övertygad, tills jag sett mer bilder från ett produktionsexemplar, HUR pass tor evolutionen är i just detta "steg".

(*: Revolution är egentligen ett rätt dumt uttryck i sammanhanget eftersom det generellt sett innebär ett kliv tillbaks och att det sker hastigt, evolution är kanske ett mer läpat uttryck).

Senast ändrad:
johan.morck skrev:
Dvs det var en revolution få man gick från Nikons D100 (alt D70) till D200 (alt D80) som innebär mindre brus på fler pixlar (från 6MP till 10MP).

Nej, det var ingen revolution eftersom kamerorna med Sonys 10Mp har högre brusnivå på höga ISO än de med Sonys 6Mp sensor, Nikon har kompenserat för en del av detta genom en väldigt aggressiv brusreducering i D80 som tar bort en del detaljer. Det är ingen revolution.

Pentax har gått från att använda Sonys sensorer, och legat i bakvattnet på Nikon (eftersom Pentax har fått tillfång till Sonys nya sensorer först efter Nikon) till att använda en egen sensor och dessutom bli bäst i klassen på upplösning (enligt Pentax sätt att räkna det som likställer upplösning med pixelantal) och med synnerligen konkurrenskraftigt ISO resultat. Att komma från sist i klassen till att bli nr 1, det kallar jag för revolution och det står jag för.
Sen finns det ju många som menar att upplösning och detaljnivå på bilderna från Pentax nya sensor är fullt i nivå med exempelvis den 24x36 som sitter i Canon 5D. Pixelantalet är iaf högre. Och det ger ju också anledning till att kalla det för revolution, till och med en häpnadsväckande revolution.
Din tolkning av revolution som att gå tillbaks till det gamla, är inget som jag lägger in i ordet. Möjligen tänker du här på politiska revolutioner snarare än produktegenskaper och det är ett helt annat ämne.

Jag har haft såväl D70 som D80 och fotade aldrig något annat är RAW utan någon brusreducering och jag kan intyga om att jag upplevde brusnivåerna som betydligt lägre om båda bilderna betraktades (eller skrev ut) i samma storlek. Trots det upplevde jag inte det som en revoultion på något sett, snarare en naturlig teknisk utveckling.
Vad uttrycket Revolution anbelangar så finns det bara en betydelse, slå upp den. Sedan kan den i folkmun användas olika, begreppet kan utvecklas men också missbrukas. Det enda jag menar är att jag personligen inte ser det som en "revoultion", möjligen om bilder från en K20D i finalmodell visar sig konkurrera med D3 eller motsvarande kamera, DÅ käre Roland, då kan också jag säga att det handlar om en sorts teknisk revolution. Om den skulle komma i närheten av 5D däremot, som har några år på nacken, känns inte riktigt lika intressant.

Och slutligen, jag har aldrig hört någon säga att Pentax är sist i klassen eller ens sämst, i synnerhet bland pentaxvänner. För dem har väl pentax alltid varit främst. Jag har alltid hyst respekt för Pentax kameror och optik, det gör jag fortfarande. Jag hade tom ärligt övervägt att sälja ut allt för att i slutet av året prova på Pentax men efter att ha häng här i tråden tappar jag helt klart sugen, Tyvärr.

FotoZ skrev:
Inte just den, nej.
360 och 540 går.

Oh noooes.

Hur kan de göra den blixten utan möjligheten att vinkla den?

Hade tänkt köpa feta pentax-systemet i japan i juni men tror nästan jag stannar kvar hos nikon istället...

ESS skrev:
Oh noooes.

Hade tänkt köpa feta pentax-systemet i japan i juni men tror nästan jag stannar kvar hos nikon istället...
om man ska ha det Feta Systemet så köper man väl inte minsta blixten?

ESS skrev:
Oh noooes.

Det är en liten blixt som blir för kraftlös om ljuset ska studsa i taket. Den är säkert tänkt för upplättnings fotografering utomhus, den når mycket längre än inbyggda blixten. Den sitter lite högre som minskar risken för röda ögon, även om röda ögon problemet är mindre i dagsljus.

Jag har haft min SB-400 på min fuji S5 konstant.

Tycker verkligen det fungerat hur bra som helst och räcker verkligen till för att studsa i taket eller väggar.
Skulle det mot förmodan inte räcka så får man dra upp ISO ett steg så får man dubbla styrkan.
Inte direkt nåt stort problem med dagens kameror.

Har ägt två blixtar till min K10 innan men de satt bara på kameran när man valde att sätta på dem. SB400 åkte aldrig av och var superenkel att använda.

johan.morck skrev:
Och slutligen, jag har aldrig hört någon säga att Pentax är sist i klassen eller ens sämst, i synnerhet bland pentaxvänner.

Jag pratade om sensorer.
Pentax får sina sensorer efter Nikon och Sony.
*ist D blev försenad 4 månader därför att Sonys produktionskapacitet inte räckte till Pentax, sensorerna gick till Nikon istället.
Och Pentax har inte fått tillgång till 12Mp sensorn från Sony.

Det är detta jag menar med att ligga efter, ligga sist - att Pentax får sensorerna sist. Så länge som man får sensorerna sist, så kan man aldrig bli först. Detta är ett starkt skäl till att Pentax utvecklade sin egen sensor, för de ansåg sig helt enkelt vara tvungna att göra det för att kunna konkurrera.

Och att från att gå till utan erfarenhet av sensordesign och utveckling, köra om kända konkurrenter som har hållit på med sensordesign i flera år, det tycker jag fortfarande är en revolution. Att gå från noll till först, det är imponerande.

Det är som att ett helt nytt bilmärke plötsligt skulle debutera på marknaden med en bil i världsklass. Och om ett nytt bilmärke verkligen lyckades med det (det har ingen nytt märke hitills gjort) så skulle jag kalla det för "revolution" då också.

För det vanliga är ju att man får försöka, försöka, försöka flera gånger och till slut, efter hårt arbete och många försök, då kan man konkurrera.

Men den här gången sker det med första produkten, första sensorn, första värsta grejjen alltså. Det är som att göra "hole in one" allra första gången på golfbanan, allra första gången som man ens håller i en golfklubba!

Senast ändrad:
ESS skrev:

:) Det finns ju faktiskt många fler blixtar än just den modellen, från Pentax och från andra tillverkare. Om man köper "feta systemet", köper man då verkligen enklaste budgetblixten?

FotoZ skrev:
:) Det finns ju faktiskt många fler blixtar än just den modellen, från Pentax och från andra tillverkare. Om man köper "feta systemet", köper man då verkligen enklaste budgetblixten?
Man köper så klart det man behöver, för att få jobbet gjort. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en SB400 på min D3 om det inte behövdes mer just då; det är tillräckligt tungt som det är utan blixt. Att köpa "det största" bara för sakens skull, är ju larvigt.

FotoZ skrev:

Och att från att gå till utan erfarenhet av sensordesign och utveckling, köra om kända konkurrenter som har hållit på med sensordesign i flera år, det tycker jag fortfarande är en revolution. Att gå från noll till först, det är imponerande.

Herregud, vilken värld lever du i egentligen? Vi har sett exempel från BETA-versioner som såg ut att ligga på ungefär samma nivå som konkurrenterna och du babblar på om att Pentax nu är ledande när det gäller sensordesign??!! Är du seriös eller har du bara bestämt dig för att Pentax är bäst oavsett vad de tar sig för?

Observera att jag inte på något sätt pratar ner K20D – det verkar vara en bra kamera ur många perspektiv. Men det är ju inte direkt Jesu uppståndelse vi pratar om.

Sluta skjafsa

Kan vi enas om att Pentax/Samsung troligen är marknadsledande med sensorn?
Sony och Canon har fått eld i baken nu.

...Kan vi enas om att Pentax/Samsung troligen är marknadsledande med sensorn?
Sony och Canon har fått eld i baken nu....

Ja absolut!!
Pentax är the new number 1. Detta är nu ett obetstridligt faktum.
Det ryktas om att Canon nu förstår att spelet är över och att de kommer att lägga ned tillverkningen av kameror pga pentax/samsungs tekniska överlägsenhet.

Handlare världen över skickar nu canonkamerorna de sitter på direkt till återvinning samtidigt som de bunkrar upp K20D...

paddmannen skrev:
Ja absolut!!
Det ryktas om att Canon nu förstår att spelet är över och att de kommer att lägga ned tillverkningen av kameror pga pentax/samsungs tekniska överlägsenhet.

Handlare världen över skickar nu canonkamerorna de sitter på direkt till återvinning samtidigt som de bunkrar upp K20D...

Vilken härlig ironi!!!

jorgene skrev:
Man köper så klart det man behöver, för att få jobbet gjort. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en SB400 på min D3 om det inte behövdes mer just då; det är tillräckligt tungt som det är utan blixt. Att köpa "det största" bara för sakens skull, är ju larvigt.
Inget annat är sagt,det var det feta sytemet som var den röda tråden i sammanhanget.

paddmannen skrev:

Ja absolut!!

Ja, det var snällt av Canon.

paddmannen skrev:

Ja absolut!!

Vilken APS-C sensor menar du är ledande då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar