Dunbar
Aktiv medlem
Jag tror inte du förstår vad jag menar.FotoZ skrev:
Nej, inte Pentax AF system.
AF system gör en uppskattning av hur mycket som de behöver vrida fokuseringen innan de vrider den. Det som särskiljer Pentax system från konkurrenterna, är att Pentax dubbelkollar fokus när den närmar sig fokuseringspunkten. Det är detta som händer när fokuseringen saktar ner och "mikrojusterar". Konkurrenter som exempelvis Canon, saknar denna dubbelkoll - denna mikrojustering. Detta är lätt att kolla. Canons system "glider in" i fokus, medan Pentax stannar upp, gör småjusteringar och sedan stannar. Detta gör att Pentax har högre tillförlitlighet, på viss bekostnad av ultimat snabbhet.
(under förutsättning att objektiv och kamera är rätt justerat från början, givetvis). Detta upplevs f ö inte lika märkbart på SDM-objektiven, antagligen därför att deras mekanik tillåter en mjukare styrning.
Nej, systemet kollar inte kontinuerligt i läge AF-S för om den skulle göra det så skulle det ta längre tid. I läge AF-C så kollar den kontinuerligt.
AF-S är ju till för stillastående motiv, medan AF-C är till för rörliga motiv. Därför finns ingen egentlig anledning att kolla kontinuerligt i läge AF-S eftersom systemet förutsätter att motivet inte rör sig (och om motivet rör sig, så ska man som användare använda AF-C istället).
Exemplet med Canon är bra, det är så jag 2008 förväntar mig att ett AF-system fungerar. Dvs att systemet först gör en mätning, sedan justerar (med informationen från mätningen), mäter igen och justerar, osv tills man har nått en acceptabel feltolerans. Dvs man mäter fler än två gånger. Hur du kan få det till att Canon saknar dubbelkoll förstår jag inte, det systemet kollar säkert bra många gånger innan det anser att det är rätt, precis som vilket modernt reglersystem som helst.
Jag har då inte upplevt Canons (eller Nikons) fokusering som dåligt, snarare tvärt om. Tillförlitligheten uppnår man när man mot slutet mäter noggrant, inte "uppskattar" positionen.
Vad AF-S resp. AF-C har med detta att göra begriper jag heller inte, mätningen borde gå till likadant för båda. Självklart justerar kameran inte mer i AF-S när det anser att fokus har uppnåtts.
Senast ändrad: