Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
Mazy skrev:
Så förhoppningsvis funkar K20D filerna i alla program direkt när den kommer ut.

Fungerar ja, men frågan är - fungerar hur?
Det får vi se när kameran släpps på marknaden och man kan prova "på riktigt". Det har funnits många diskussioner om DNG och K10D på dpreview och många föredrar färgåtergivningen som ges av PhotoLab/SilkyPix med PEF jämfört med DNG i Photoshop.

Intressant är att i ephotozines artikel så står det att Pentax själva hävdar att PEF innehåller mer information än DNG och alltså ger bättre resultat.

ibbe76 skrev:
om man skulle köra på 6mp istället för 14,
får det då någon skillnad på bruset?

Det tror jag inte gör någon skillnad.

Brusbilden ser annars riktigt bra ut i den spanska testen. Upp till 800 är det väldigt rent och 1600 ser helt OK ut, utan brusredusering vad jag förstår.

ibbe76 skrev:

• AF adjustment

Just den här "featuren" konstaterade någon på Nikon-delen av forumet vara en kvalitetssänkning av kameran (av kameror överhuvudtaget). Jag kan i stort hålla med, varför skall vi som konsumenter behöva gå in i efterhand och finjustera det som självklart borde levereras rätt från början?

Dunbar skrev:
Just den här "featuren" konstaterade någon på Nikon-delen av forumet vara en kvalitetssänkning av kameran (av kameror överhuvudtaget). Jag kan i stort hålla med, varför skall vi som konsumenter behöva gå in i efterhand och finjustera det som självklart borde levereras rätt från början?

AF-adjustment är nog inte tänkt för att justera kamerafel i första hand utan optikfel. Visst bör det vara rätt från början men det kan ju också vara så att du har/köper äldre objektiv (utan garanti) som felfokuserar.

Det kan också vara bra om man har andra fabrikat på objektiv än kameratillverkarens. Då kan det nog ibland vara svårt att få någon att ta på sig ansvaret vid fokusfel. Objektivtillverkaren kan hävda att det beror på kameran och kameratillverkaren kan hävda att det beror på objektivet.

Det kan ju också vara bra om fokussensorn skulle hamna ur position av någon anledning (tex att man har tappat kameran). Kan man då justera fokus för att kunna forsätta fotografera så kan det var guld värt om man tex är ute på en resa. Kanske lite väl långsökt, men ändå... :D

Individuell AF

För ett år sedan stod jag med ett sprillans nytt objektiv som framfokuserade. Det var en importgrej. Då hade jag varit glad om det varit så enkelt att fixa.
L Marunga

Re: K20D VS d300

Crelle skrev:
Okej!

Ponera att de kostar lika mycket och du vill ha den bästa kameran!?

Vad säger ni!?

Strunt i optik och annat tillbehör, Bara kamera mot kamera!!!

Kram

Tja...utan optik och tillbehör spelar det väl ingen större roll vad man väljer, blir ganska värdelös pryl tycker jag. Jag tror iofs jag förstår vad du menar... vilket kamerahus jag/vi tycker är bäst? Nikons hus är utan tvekan ett kanonhus med riktigt bra prestanda rätt över. Pentax hus är utan tvekan också ett bra hus med prestanda som i vissa avseenden troligtvis överträffar, i vissa fall tangerar och i vissa fall är sämre än Nikon. Om ett kamerahus skulle vara tillräckligt för att ta bilder så valde jag kanske Nikon eftersom det är så allround. Å andra sidan så verkar Pentax K20D ha IQ som överträffar Nikon. Det är den viktigaste parametern (för mig i alla fall). I verkligheten när man måste köpa optik till kamerahuset (som också kostar pengar) så väljer jag utan tvekan Pentax!. Varför?

Därför:

*Priset
*Bildstabilisteringen är inbyggd i huset...med allt vad det innebär
*IQ
*Mycket bra och unika exponeringslägen
*Pentax sensor
*K optik

Många gnäller på att den nya huset inte klarar mer än 3fps. Det är sämre än konkurrenterna och inte någon utveckling från K10D. För Min del så är behovet mer än väl tillgodosett när det gäller den delen, men det beror förstås på vilken typ av bilder man försöker ta. Helt ärligt så har jag inte använt seriebildstagning (på riktigt) ännu. Jag tror inte att jag är ensam om detta.
Slutligen så är väl det bästa kamerahuset det som passar dina behov, shoppingtarmen och din ekonomi bäst.

Jag har inte testat K20D eller D300 ännu men jag har en K10D och den duger åt mig en lång tid framöver (helt enkelt underbar).

Martin

Att Pentax-AF gör en extra koll att fokus ligger rätt, betyder det att Pentax aldrig drabbas av fram- eller bakfokus?

StefanN skrev:
Att Pentax-AF gör en extra koll att fokus ligger rätt, betyder det att Pentax aldrig drabbas av fram- eller bakfokus?

Man skulle kunna tro det men det kan det hända ändå. Möjligen blir träffsäkerheten högre om man får tro de trådar där användare testat flera system.

Re: Individuell AF

Lothar Marunga skrev:
För ett år sedan stod jag med ett sprillans nytt objektiv som framfokuserade. Det var en importgrej. Då hade jag varit glad om det varit så enkelt att fixa.
L Marunga
Det hade ju varit ändå trevligare om du sluppit göra den justeringen (om den överhuvudtaget hade gått att göra). :)

Vad debattören var inne på var att tillverkarna nu för tiden gjorde det enkelt för sig genom att medvetet avsäga sig en del av kvalitetskontrollen, och därmed tjäna mer pengar. Man slipper omfattande justeringar vid tillverkningen och sedan också dyra reklamationer. Kunden får helt enkelt försöka göra detta själv. Och verkar acceptera det, t.o.m. vara glad för att få göra det, det är ju en extra funktion.

Visst kan det vara bra i vissa lägen kunna åtgärda ett fel, men det verkar så vanligt med felfokuserande optik att man kan börja undra.

Man kan ju dra paralleller med bilar, där köparen av en ny bil får göra hjulinställningarna och motorinställningarna själv. :)

Felfokuserande objektiv

Jag håller med. Men vad begär vi egentligen. Säg att ett objektiv kostar 2500. Då har vi 500 spänn moms. Detaljisten tar 800. Importören har 400. Exportören lika mycket. Det blir 400 kvar för fabriken.
Förmodligen är siffrorna fel, jag vill bara belysa hur mkt kvalitet man egentligen har rätt att kräva.
Och är det då ett dussin linser som skall monteras i ett hölje som skall fungera med någotsånär precision så är frågan hur högt man har rätt att lägga ribban?

Och har man då en möjlighet att rätta till ett smärre fel, tycker jag det är helt OK.
Lothar M

StefanN skrev:

När Pentax AF börjar fokusera så gör den en uppskattning på hur mycket den behöver vrida objektivet för att få till fokus (detta är den första kollen), sedan när den börjar närma sig uppskattad fokusläge så saktar den ner, kollar var den är någonstans och gör en ny uppskattning. Det är detta som är checkning nr 2.

Fram och bakfokus kan fortfarande hända och beror på två faktor - kameran ligger fel (spegeln, AF-sensorn ligger ur läge) eller objektivet ligger fel - i fallet objektivet kan det röra sig om - a) bakre linsen feljusterad, b) mekaniken feljusterad så att AF systemet får fel signaler om hur mycket den vrider fokus och c) fel i optikens mjukvara.

Man kan likna fram- och bakfokus som att fokusera med felaktig inställd dioptri i sökaren, alltså att man fokuserar tills det ser rätt ut, men eftersom dioptrin ligger fel så blir det felfokus även om man tycker det ser ut som rätt fokus.

Får AF systemet fel information från objektivet, så hjälper det inte hur många dubbelkollningar den gör eftersom kollningen sker mot felaktig information och då kan det inte bli rätt.

Däremot så kan dubbelkollning ge högre säkerhet eftersom den första uppskattningen av hur mycket kameran behöver vrida objektivet kan vara något fel. Därför är det bra för kameran att kolla hur den ligger till jämfört med "verkligheten". Dessvärre så tar dessa extra justeringar lite extra tid, det slöar ner fokuseringen något, framförallt i svagt ljus då det är dålig kontrast.

Re: Re: Individuell AF

Dunbar skrev:
Vad debattören var inne på var att tillverkarna nu för tiden gjorde det enkelt för sig genom att medvetet avsäga sig en del av kvalitetskontrollen, och därmed tjäna mer pengar. Man slipper omfattande justeringar vid tillverkningen och sedan också dyra reklamationer. Kunden får helt enkelt försöka göra detta själv. Och verkar acceptera det, t.o.m. vara glad för att få göra det, det är ju en extra funktion.

Nej, det är inte så att AF systemen och objektiven har blivit sämre - det här fanns på filmtiden också. Skillnaden är att med film så syntes inte felen lika lätt som när man tittar på digitalbilder med 100% förstoring på pixelnivå. Så nu ser man de fel som alltid fanns, men som man inte såg förut.

En sak som jag märkt på samtliga hög-isobilder och som är störande är att det finns ett rätt otäckt färgbrus. Tyvärr får man säga, för tar man bort det blir bilderna mycket bättre. Jag har provat och det ser ju klart mycket bättre ut då.

Valet mellan D300 och K20D är ju up till var och en och hur man prioriterar. Däremot förstår jag inte vad man menar att kameran är en MER nischad? Snarare är de OLIKA nischade. Och SÅ stor skillnad vad gäller upplösning är det ju heller inte så att DET skulle kunnas ses som en nischning. Inte i mina ögon. Det man kan erbjuda iu K20D är en något långsammare kamera (än 40D och D300) med riktigt bra bildkvalitet (i paritet med andra och säkert några plus och minus) och med bildstabilisering med SAMTLIGA objektiv SAMT vädertätning. Detta till en bra pris. Ur denna synpunkt är det ju precis som K10D en höjdarkamera.

Senast ändrad:
johan.morck skrev:
Däremot förstår jag inte vad man menar att kameran är en MER nischad? Snarare är de OLIKA nischade.

K20D är inte gjord för sportfotografering/action fotografi, utvecklingsresurserna har lagts på att utveckla en sensor för att erbjuda högsta bildkvaliteten bland APS-C kameror (hur de har lyckats med det får framtida test visa). K20D är mest för natur, landskap, mode, stillfoto, porträtt etc - dvs, alla typer av fotografering där snabbare än 3 bps är oväsentligt men där högsta bildkvalitet är väsentligt.

D300 fungerar för sportfotografing/action, och den fungerar även för den typ av fotografering som K20D fungerar för, om än kanske inte lika bra (det får framtida test utvisa).

D300 täcker fler områden än K20D, samtidigt som den också täcker det som K20D täcker, medan K20D är olämplig för ett av D300:ans områden.

Alltså är K20D mer nischad och D300 mer allmän/generell (till ett högre pris).

FotoZ skrev:
När Pentax AF börjar fokusera så gör den en uppskattning på hur mycket den behöver vrida objektivet för att få till fokus (detta är den första kollen), sedan när den börjar närma sig uppskattad fokusläge så saktar den ner, kollar var den är någonstans och gör en ny uppskattning. Det är detta som är checkning nr 2.

Fram och bakfokus kan fortfarande hända och beror på två faktor - kameran ligger fel (spegeln, AF-sensorn ligger ur läge) eller objektivet ligger fel - i fallet objektivet kan det röra sig om - a) bakre linsen feljusterad, b) mekaniken feljusterad så att AF systemet får fel signaler om hur mycket den vrider fokus och c) fel i optikens mjukvara.

Man kan likna fram- och bakfokus som att fokusera med felaktig inställd dioptri i sökaren, alltså att man fokuserar tills det ser rätt ut, men eftersom dioptrin ligger fel så blir det felfokus även om man tycker det ser ut som rätt fokus.

Får AF systemet fel information från objektivet, så hjälper det inte hur många dubbelkollningar den gör eftersom kollningen sker mot felaktig information och då kan det inte bli rätt.

Däremot så kan dubbelkollning ge högre säkerhet eftersom den första uppskattningen av hur mycket kameran behöver vrida objektivet kan vara något fel. Därför är det bra för kameran att kolla hur den ligger till jämfört med "verkligheten". Dessvärre så tar dessa extra justeringar lite extra tid, det slöar ner fokuseringen något, framförallt i svagt ljus då det är dålig kontrast.
Tack för svaret! Det verkar som sagt vara en trevlig funktion och något jag tycker man som användare skulle kunna få välja att ha påslagen eller inte. Snabb, men eventuell osäker, fokus när det är viktigast eller långsam men mer träffande fokus när man har tid.

johan.morck skrev:
En sak som jag märkt på samtliga hög-isobilder och som är störande är att det finns ett rätt otäckt färgbrus. Tyvärr får man säga, för tar man bort det blir bilderna mycket bättre. Jag har provat och det ser ju klart mycket bättre ut då.

Bara att flippa NR från 1 till 2:an så fixar det sig, möjligen kan 3:an behövas på ISO 6400 i extrema fall.

Till skillnad från konkurrenterna så har K20D justerbar brusreducering för hög ISO och även möjligheten att koppla ifrån den (utgångsinställningen är att den är avslagen).

Jämför vi med K10D så har den brusreducering alltid på för höga ISO, går inte att stänga av och går inte att justera.

StefanN skrev:
Tack för svaret! Det verkar som sagt vara en trevlig funktion och något jag tycker man som användare skulle kunna få välja att ha påslagen eller inte.

Den möjligheten finns i K20D, det ställs in i C-Specialinställningar.

FotoZ skrev:
Den möjligheten finns i K20D, det ställs in i C-Specialinställningar.
Tänk, jag kunde nästan ge mig på det :). Men allvarligt så tycker jag att Pentax har otroligt många bra lösningar för fotografer. Hade varit kul att se dem i kommande Canon-modeller, men det kommer nog inte hända.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar