ANNONS
Annons

K10D Wow !!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
papi skrev:
Jag tror på skymningsfärger, I svart/vitt skulle jag förvänta mig att se en spårvang och möjligen en Volov duett i stället för stambusslinje 2.
Jo jag hade sådana funderingar om man vill ge sig på något riktigt svårt. Ta en bild vid typ 4 på morgonen så du lyckas tima utan bilar, sedan försöka klippa in några enstaka PV på naturtroget sätt. Men jag tror inte det är värt mödan.

Tänk att jorden snurrar så fort så att stjärnorna blir som streck ävan på den relativt korta tiden som 30s.

Svärd skrev:
Tänk att jorden snurrar så fort så att stjärnorna blir som streck ävan på den relativt korta tiden som 30s.
Jorden snurrar 1 grad på 4 minuter.
Månskivan upptar cirka 0,5 grader.
Så, på 30s roterar jorden "1/4 månskiva".
Ganska mycket, om man ser en stjärna som en ren punkt...

Provade min Ist DL ikväll med lite mörkerfoto. Det verkade lovande runt 18-tiden med kallt och stjärnklart, när jag sen gick ut vid 20:00 så hade det drivit upp moln.

I vilket fall som helst så tycker jag DL:n presterar lika bra som mina analoga kameror med diafilm.

Bilagor

• qweqw.jpg
    qweqw.jpg
    33.8 KB · Visningar: 455
Jamas skrev:
Provade min Ist DL ikväll med lite mörkerfoto. Det verkade lovande runt 18-tiden med kallt och stjärnklart, när jag sen gick ut vid 20:00 så hade det drivit upp moln.

I vilket fall som helst så tycker jag DL:n presterar lika bra som mina analoga kameror med diafilm.

Snyggt snyggt!

Har fått min k10d nu. Känns bra på alla möjliga sätt med finesser jag verkligen har nytta av och ser riktigt äckelskarpt ut med studioblixtar och iso100. Men bilderna på iso1600 är fruktansvärda! Trotts korrekt exponering så är det fullt med blå brus. Finns inte en chans att exponera motsvarande iso3200. Jag var lite orolig för bruset efter rapporterna och testerna, men det här hade jag inte kunnat drömma om. Vete sjutton hur jag ska göra. Som det ser ut nu är kameran oanvändbar i 99% av mitt fotande. Illa nog att den inte har iso3200, men när inte ens iso1600 går att använda, då är det kört för mig.

Hm. Har ju problem att ersätta Rawshooter och har försökt med Silkypix. Nu stängde jag ner det och körde Photoshop och CameraRaw istället. Nu är det inte alls samma problem med bruset. Får kolla vad sjutton som händer med Silkypix. Nått galet är det. Finns hopp för kameran iallafall.

Det blir intressant att höra mer av dina erfarenheter brus och olika rawkonvertrar. Jag har hört så mycket gott om Silkypix och funderar på köpa den men avvaktar nog lite i så fall.Kul att du fick kameran till slut!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar