Annons

K10D Wow !!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
bengt luthman skrev:
jag har för mig att SR behöver lite tid på sig för att justera vad den nu behöver justera. med min K100 så kändes det hur Sr'n arbetade precis när man tryckt ner avtrycket, så jag tror inte SR och seriebildstagning är en bra kombination....tror inte att SR'n hinner justera sig mellan bilderna då...
Det låter i så fall som en utomordentligt tråkig begränsning i bildstabiliseringens funktion.

Jag skulle snarare tro att bildstabiliseringen fungerar på ungefär samma vis som Canons IS (inte orimligt även om det är en annan sak som förflyttas). Där är det bara en kort fördröjning när stabliseringen går från inaktiv till stabiliserad, d.v.s. vid det första halvavtrycket eller vad som nu aktiverar stabiliseringen. Vid följande bilder i serien är stabiliseringen redan aktiv och därför är det ingen fördröjning mellan bilderna.

Canons IS håller bilden stabiliserad i ungefär två sekunder efter att man släppt avtryckaren och man kan därför också göra korta avbrott i serien och ändå ha aktiv bildstabilisering.

bengt luthman skrev:
jag har för mig att SR behöver lite tid på sig för att justera vad den nu behöver justera. med min K100 så kändes det hur Sr'n arbetade precis när man tryckt ner avtrycket, så jag tror inte SR och seriebildstagning är en bra kombination....tror inte att SR'n hinner justera sig mellan bilderna då...

frgåa: är det värt att uppdatera sig till ett snabbare minneksort om man har ett sandisk Ultra II??
Jag har numera läst manualen :))) Och utifrån vad som står där så tar det lite tid för SR att starta, men det står ingenting om begränsningar sedan, så jag förutsätter att det fungerar. De få testerna jag gjort på detta tyder på tt det fungerar. Frihandtagingar med 40/2.8 och 1/8 dels sekund där både första och andrabilden blev skarpa. Detta efter att jag väntat på den gröna handen i sökaren innan jag började plåta. Så jag tror det skall funka. Men om man fotar något som rör sig och använder AFC, de vete tusan hur det blir, jag testade på träd :)

Tog en lite större testserie med och utan SR på 1/10s och 31mm. Fick med SR ut 11 helt skarpa bilder av 20 möjliga. Med SR frånslaget blev ingen bild helt skarp, så visst verkar det fungera. Jag väntade också in SR-symbolen i sökaren i detta försök.

Hej

Har läst lite om era erfarenheter av SR på Pentax. Som Canon ägare är man ju lite avundsjuk/nyfken! :)

Om jag har förstått rätt så måste ni alltså vänta någon litet ögonblick innan SR har "kommit igång". Jag har ett Canon objektiv med IS (EF-S 17-55) och där uppfattar jag det som att IS är igång direkt. Jag har i alla fall inte kunna konstatera någon fördröjning.

Upplever ni fördröjningen på Pentax som ett problem eller är det bara en vanesak?

Nyfiken.

Anders

Från det att man halvtrycker på avtryckaren tar det ca en halv sekund innan SR symbolen visas i sökaren, så det är ju då en viss fördröjning innan man iaf bör ta den första bilden.

Så länge man sedan håller avtryckaren i halvläge så visas SR-symbolen konstat så det bör inte vara någon fördröjning för efterföljande bilder.

Har använt kameran för lite för att någon känsla för om och i så fall hur begränsande detta är. Kanske är det mer en användarteknikfråga, man kan ju tex börja med att halvtrycka på avtryckaren även om man som jag har fokusen på AF-knappen.

AFJ skrev:
Jag har ett Canon objektiv med IS (EF-S 17-55) och där uppfattar jag det som att IS är igång direkt. Jag har i alla fall inte kunna konstatera någon fördröjning.
Det beror nog på att du har så kort längsta brännvidd med det objektivet. Från ungefär 200 mm och definitivt på 300 mm eller mer ser man tydligt när sökarbilden stabiliseras (vi med Canon får använda det istället för indikatorn som vissa andra fabrikat har) och det är en viss fördröjning. Om fördröjningen är en sekund, en halv eller ännu kortare har jag svårt att bedöma.

I handboken till EF 70-300 DO IS skriver Canon att det tar en halv sekund. I handboken till EF-S 17-85 IS (där man heller inte ser fördröjningen) står det däremot inget men jag gissar att det är ungefär lika lång ställtid på det objektivet. Enda möjligheten att helt undvika fördröjningar vore om stabiliseringen ständigt vore aktiv men det drar ju då istället mer energi.

Åtminstone jag har aldrig upplevt fördröjningen som begränsande då jag normalt sett alltid använder halvavtrycket och det tar nog längre tid än en halv sekund för mig att sikta in AF-punkten på lämpligt ställe.

papi skrev:
Från det att man halvtrycker på avtryckaren tar det ca en halv sekund innan SR symbolen visas i sökaren, så det är ju då en viss fördröjning innan man iaf bör ta den första bilden.

Så länge man sedan håller avtryckaren i halvläge så visas SR-symbolen konstat så det bör inte vara någon fördröjning för efterföljande bilder.

Har använt kameran för lite för att någon känsla för om och i så fall hur begränsande detta är. Kanske är det mer en användarteknikfråga, man kan ju tex börja med att halvtrycka på avtryckaren även om man som jag har fokusen på AF-knappen.

Det är alltså så att bara AF-knappen aktiverar inte SR:en utan det behövs halvtryck på avtryckaren också?

Stämmer precis det. Inget hindrar ju att man samtidigt halvtrycker på avtryckaren men det känns kanske lite ovant i början.

Ok, då har vi samma beteende.
Vad är fördelen att använda AF-knappen, är det inte rent av för att slippa halvtryck?

Jag är ännu inte övertygad. Måste säga att de haussade förväntningarna har gett kameran en rejäl näsknäpp... Men det är det bästa som finns just nu som pentaxfotograf. Mitt största bekymmer är att den tenderar felfokusera samt att greppen är löjligt små. Jävla japaner, jag trodde att jag var finlemmad men det här är löjligt. Det första jag gjorde efter att det jag fått kameran var att tejpa på liggerunderlagsbitar med gaffa. Det blev bättre men inte bra. DS var betydligt bättre på den fronten. Vertikalgreppet är om möjligt ännu sämre, en tunn och grund list man ska fatta runt. Uselt! Inte heller kan man köra 4*AA i greppet. VÄRDELÖST! Det var en av de riktigt starka fördelarna med DS. Man kunde alltid fixa ström. Nu är man stekt i bajs om batterierna tar slut och man befinner sig utanför en större stad med extremt välsorterade butiker; iallafall om man inte har med laddaren eller om två hål i väggen ej existerar. Menysystemet är dock bra. EV-komp knappen sitter apan så dåligt till, svår att nå. Någon liten grön knapp som jag inte förstått mig på sitter på dess egentliga plats. Den läcker också väldigt mycket vid skarpa kontrastväxlingar. Blåa auror runt personer med halvutfrätta fönster i bakgrunden. Mer än DS, vill jag påstå. Är det möjligt att dessa barnsjukdomar kan komma att repareras mha uppdaterad mjukvara?

Ett sista klag - fortfarande tar det en evighet att få upp en preview från bilder exponerade med lååång slutartid.

raskolnikov skrev:
... samt att greppen är löjligt små. Jävla japaner, jag trodde att jag var finlemmad men det här är löjligt. Det första jag gjorde efter att det jag fått kameran var att tejpa på liggerunderlagsbitar med gaffa. Det blev bättre men inte bra...

...Ett sista klag - fortfarande tar det en evighet att få upp en preview från bilder exponerade med lååång slutartid.

Ajdå, det där låter inte bra alls. Små fjuttgrepp på en kamera kan ju få även den mest entusiastiske att ledsna. Jag hade hoppats Pentax var på väg ut ur pygméeträsket.

Bortsett från tiden att få upp en preview, hur upplever du bildresultatet vid långtidsexponeringar?

raskolnikov skrev:
Jag är ännu inte övertygad. Måste säga att de haussade förväntningarna har gett kameran en rejäl näsknäpp... Men det är det bästa som finns just nu som pentaxfotograf. Mitt största bekymmer är att den tenderar felfokusera samt att greppen är löjligt små. Jävla japaner, jag trodde att jag var finlemmad men det här är löjligt. Det första jag gjorde efter att det jag fått kameran var att tejpa på liggerunderlagsbitar med gaffa. Det blev bättre men inte bra. DS var betydligt bättre på den fronten. Vertikalgreppet är om möjligt ännu sämre, en tunn och grund list man ska fatta runt. Uselt! Inte heller kan man köra 4*AA i greppet. VÄRDELÖST! Det var en av de riktigt starka fördelarna med DS. Man kunde alltid fixa ström. Nu är man stekt i bajs om batterierna tar slut och man befinner sig utanför en större stad med extremt välsorterade butiker; iallafall om man inte har med laddaren eller om två hål i väggen ej existerar. Menysystemet är dock bra. EV-komp knappen sitter apan så dåligt till, svår att nå. Någon liten grön knapp som jag inte förstått mig på sitter på dess egentliga plats. Den läcker också väldigt mycket vid skarpa kontrastväxlingar. Blåa auror runt personer med halvutfrätta fönster i bakgrunden. Mer än DS, vill jag påstå. Är det möjligt att dessa barnsjukdomar kan komma att repareras mha uppdaterad mjukvara?

Ett sista klag - fortfarande tar det en evighet att få upp en preview från bilder exponerade med lååång slutartid.

Låter trist att du inte gillar kameran.
Men inte för att låta som en smartass, men att k10d inte tar AA-batterier och hur greppet känns - är inte det saker man kan ta reda på INNAN man köper kamera?

ey smartass. Har man Pentaxgluggar så har man inget val... Jag säger inte att den är kass, betydligt bättre än tidigare versioner men synd på en potentiell kanonkamera att ovannämnda fadässer inte är korrigerade.

Punkk skrev:
Ok, då har vi samma beteende.
Vad är fördelen att använda AF-knappen, är det inte rent av för att slippa halvtryck?

Det är säkrare när om man man skall komponera om bilden efter det att man fokuserat.Med halvtryck tycker jag det finns risk att tappa fokusen om man komponerar om. Du kan även ha kameran inställt i AF.C hela tiden, du bedömmer själv när/om du vill avbryta fokusen genom att släppa Af knappen.

raskolnikov skrev:
ey smartass. Har man Pentaxgluggar så har man inget val... Jag säger inte att den är kass, betydligt bättre än tidigare versioner men synd på en potentiell kanonkamera att ovannämnda fadässer inte är korrigerade.

Att den inte skulle ta AA betterier har ju i alla fall varit känt ett tag och detta är ju medvetet val för att få bättre prestanda, bra val tycker jag. Trodde för övrigt alla kameror behövde hela exponeringstiden för den efterkommande brusreduceringen.

Nu vet jag att autofokus ligger fel på mitt ex.
Sköt två serier om fem bilder i varje på min jycke. Hundar är bra, dom har hår överallt.
Satte autofokus på select och fokuserade på hans panna. Samtliga tio bilder är oskarpa i hundansiktet men ca. 10 cm. bakom är håren på ryggen kanonskarpa.
Får fler objektiv i veckan, hoppas det är optiken, sprillans 50 mm 2,8 macro, någon som haft strul med den gluggen?
G

Gomer skrev:

Får fler objektiv i veckan, hoppas det är optiken, sprillans 50 mm 2,8 macro, någon som haft strul med den gluggen?
G

Inte just den (och det är väl ganska ovanligt objektiv) men har läst om flera som har haft fokusproblem med tex 50/1.4. Det finns en tråd på DP hur man kan skruva isär optiken och justera den själv om man har nerver för det.

Är autofokusen snabb med 50mm macrot?

Idag beslutade jag mig för att bränna lite papper, dvs skriva ut några av mina K10D bilder. Jag har framförallt koncentrerat mig på den frihandstagna bilden av slussen (finns upplags i förminskat format bland mina bilder) som jag nu skrivit ut i 40*27 cm på Glossy Paper. Imponerande resultat. Hade jag haft stativ hade det säkert blivit ytterligare aningen skarpare, men detta är mer än tillräckligt. Frågan är närmast vilken variant som skall upp på väggen; den i färg, en svartvit, en lätt sepiatonad svartvit, eller ett experiment i duotone; sepia + en lite gulare ton. Lutar nog faktiskt mest åt orginalets mjuka skymningsfärger.

Jag tror på skymningsfärger, I svart/vitt skulle jag förvänta mig att se en spårvang och möjligen en Volov duett i stället för stambusslinje 2.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar