Annons

K10D Wow !!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Gjorde just en test på Av och det verkar fungera upp till 30s. Men om kameran anser att ljuset inte räcker till, så kan den lika gärna ställa sig på 2s och varna för underexkponering. Lite förbryllande.

P-E Claesson skrev:
Gjorde just en test på Av och det verkar fungera upp till 30s. Men om kameran anser att ljuset inte räcker till, så kan den lika gärna ställa sig på 2s och varna för underexkponering. Lite förbryllande.

Ja, det är exakt samma fenom jag råkar ut för på DL. Ska ut och testa lite nu när det är stjärnklart.

Ljusmätning är ju per automatik oavsett. För att fota stjärnhimlen gäller det ju att få ett värde som man sedan kan räkna på för att få en korrekt exponering. Ist DL klarar inte alls av att registera
reflekterande ljus vid för lågt EV. K10D verkar vara bättre på det.

Lågljusbild

För att gå tillbaka till början av denna tråden.

Här är en mörkerbild tagen med K10D och FA* 85/1.4 första kvällen med kameran. Många bilder blev inte så vassa den kvällen, men efter noggrann genomgång och rensning hittade jag några som jag är nöjd med.

Bilagor

• _igp0648_caws.jpg
    _igp0648_caws.jpg
    64.1 KB · Visningar: 429
Tog med kameran till fruns studio idag och testade den tillsamans med studioblixtar. Jag upptäckte ett par negativa saker med kameran.

Först tänkte jag använda den inbyggda blixten för att trigga studioblixtarna. Det var bara att glömma ! Hur jag än ställer in kameran så kör den en förblixt som ju självklart utlöser studioblixtarna INNAN exponeringen. Hur jag än letade bland menyer och testade olika lägen på kameran fick jag inte bort denna förblixt. Det fick bli en adapter med synkuttag och kabel istället.

Jag tänkte inte på vitbalansen, så den stod på AWB när jag började fota. Resultatet blev gula bilder, så jag testade att ställa vitbalansen manuelt med testexponering mot den vita bakgrunden. Resultatet blev rosa. Om jag använder pippetten för vitbalans i ACR så blir färgen neutral så som jag vill ha den, men varför blir den inte det i kameran? Vad är det för idé att ställa vitbalansen om det inte blir vitt?

Hmm

P-TTL innebär förblixt för att exponeringen ska funka. Med kameran i manuellt läge får du ingen P-TTL men antagligen ingen blixt heller.
Har du ingen (liten) manuell blixt att sätta på kameran. Du kan tejpa på nåt på blixten så att den blir svag, då påverkar den inte bildresutatet.
Har du inte blixtläge i vitbalansen.
Om du ställer vitbalansen manuellt mot vitt använder du befintligt ljus som antagligen inte håller 5500K eller vad nu studioblixtarna ger.

Senast ändrad:
M-läge med uppfälld blixt ger alltid avfyrad blixt, som jag förstår det.

Om det sen inkluderar förblixt vet jag inte, men om det inte gör det så borde du ju kunna trigga studioblixtarna i M-läge.

Är blixten uppfälld så avfyras den. Enda undantaget är om kameran är i "grönt" läge, då avfyras den "vid behov". Det går att ställa in olika sätt den blixtrar på, men har du den inte i "red eye"-läget så blir det väl inga förblixtar?

Tja, om jag ställer vitbalans manuelt mot den vita bakgrunden och exponerar med blixtarna på så borde det ju bli presis samma som när jag sedan fotar med samma blixtar?

Blixtrar gör det även i manuelt läge, tyvärr fortfarande med förblixt (hjälper inte att koppla bort rödöge-läget). Har tänkt på det där med extern blixt, men med den jag har så tappar man lite av vitsen med det. Visserligen slipper man kabeln, men istället får man en klumpig blixt på kameran. Skulle haft en liten rackare.

Du måste ju ställa vitbalansen med blixtljuset på, annars så balanserar du ju för det befintliga ljuset, men jag kanske missuppfattar dig.

Finns det inget fördefinierat läge för blixt? Jag har inte kameran framför mig nu. Annars är ju dagsljusläge ganska nära.

Jag testade just och jag uppfattar ingen förblixt, bara en enda blixt. Däremot ville kameran använda blixten som AF-hjälpbelysning (så jag ändrade till manuell fokus).

Manuell exponering, manuell fokus, "flash on" på blixten (ingen red-eye).

När man kollar nogrannare så kan man faktiskt se förblixten, om inte annat så syns den i sökaren. Man kanske inte tänker på det, men för att ett blixtslag ska kunna exponeras så måste spegeln vara uppfälld, men man ser faktiskt en blixt i sökaren. Måste alltså vara en förblixt. Dessutom så slår studioblixtarna fast de kommer inte med på bild. Detta gäller vilket läge jag än ställer kameran i, även M och X. Ingen rödögekompensation. Däremot har jag testat slowsynk, men det är samma sak ändå. Får inte bort förblixten. Det är heller inte fråga om hjälpbelysning.

Givetvis vitbalanserar jag med blixtarna, annars är det ju ingen idé att vitbalansera. Men varför blir det rosa? Måste ju vara felkalibrering, eller att Pentax tycker att det ska vara så? De har ju lite underliga idéer ibland......

Den här är körd med autoinställningar i CRW, i det vänstra exemplet är vitbalansen som kameran ställt in den efter exponering med blixtarna mot bakgrunden, i det högra exemplet har jag använt CRW:s vitbalansverktyg på det ställe jag satt den röda pricken. I övrigt är bilderna oredigerade.

Bilagor

• vitbalans2.jpg
    vitbalans2.jpg
    74.1 KB · Visningar: 276
Du har rätt, jag testade just med M-läge och synk på andra ridån. Det blir en förblixt. Varför? Är det exponeringsautomatik för blixten trots manuellt läge? Det går ju att ställa in exponeringskompensation för blixten, men det går inte att ställa blixtstyrkan "direkt", t.ex. 1/1, 1/2, 1/4 o.s.v. som man kan göra med (vissa?) andra kameror.

Vitbalans: hur blir det om du ställer den i "blixt"? Eller "dagsljus"?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar