Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D Wow !!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vågar man be någon av er göra ett test med en långtidsexponering eller två?

Av vad jag ser bland testbilderna som länkas från den här tråden kunde ju det här vara ett bra hus för nattfotografering, men digitalkameror kan ju börja uppföra sig konstigt vid långa exponeringstider.
Minns att nån av nikons modeller (D70?) får en lila missfärgning i ett av hörnen på bilderna som lär komma sig av att batteriet alstrar lite värme som påverkar sensorn.

Det skulle jag nog kunna göra, vilka förutsättningar vill du ha för en långtidsexponering Magnus?

Peter, det låter inte rätt det där. De förhållandevis få bilder jag tagit ner till 1/8 s med SR ser helt OK ut, visserligen utan att göra några 100% studier. Behöver du en referensbild av nått slag så säg till.

Tack för erbjudandet, jag kanske återkommer. Jag har en jobbig förkylning just nu, så jag hoppas fortfarande att när jag kvicknar till lite skall jag komma på: ja just det, man måste ju starta kameran. eller något liknande, men det känns nog som om jag har en trasig kamera. Brus i styrningen till SR eller nåt sånt. Skall fota lite nu på morgonen, utan SR och kolla så att det blir ok. Sedan blir det lite tester under dagen med och utan SR, på stativ. Skall se om jag kan hitta någon bra testbild på nätet att printa ut och fota av.

Det är irriterande att jag inte kan hitta informaton om huruvida SR är påslaget eller inte i EXIF. Någon som sett det, och jag bara missat det? Det gör att jag inte är riktigt säker på om det är SR som är probelemet, Måste göra en lista först av vilka bilder jag skall ta så jag vet...

Peter
Upplever samma sak med min K10. Den lägger skärpan lite som den vill. Vid ett par tillfällen har kameran låst sig och det har inte gått att fokusera. Är det något i era kameror som rör sig när man vickar på huset? I mitt ex. känns det som något är löst.
Fick mitt batterigrepp i förrgår. Det saknade acc !!! Är det så att man måste köpa den separat?
Hälsningar
G

Gomer skrev:
Peter
Upplever samma sak med min K10. Den lägger skärpan lite som den vill. Vid ett par tillfällen har kameran låst sig och det har inte gått att fokusera. Är det något i era kameror som rör sig när man vickar på huset? I mitt ex. känns det som något är löst.

Det är sensorn som rör sig.Den är ju fritt upphängd för att kunna kompensera skakningar..

Fick mitt batterigrepp i förrgår. Det saknade acc !!! Är det så att man måste köpa den separat?
Hälsningar
G

Nej, batteri följer inte med. Vill du inte köpa ett dyrt orginalbatteri så gör som jag. Köp ett Minolta NP400 1600mAh på Kaffebrus för 139kr. Funkar hur bra som helst.

Är det samma batteri i K10D som i t.ex. Minolta A2? Isåfall har jag ju redan två extrabatterier, det vore ju lysande!

Gomer skrev:
Peter
Hälsningar
G

det som verkar som det sitter löst är sensorn, den låter lite om man skakar på kameran när den är avstängd....jag blev oxå fudnersam över vad det ar först agången jag kladdade på en K100, men jag förstod snart att det var sensorn som skakade i sin upphänning

Försökte göra en enkel snabbtest av SR och skärpan.

Tetsade med ett Tamron 90 först på 1/160s och utan SR. Jag tror mig veta att jag skakar lite mer än genomsnittet och jag fick mycket riktigt bara ut ca 30% helt skarpa bilder.

Kopplade sedan in SR och tog en serie på runt 1/30s, ca 25% blev helt skarpa, resten i varierande grad från nästan till dåligt.

En annan iaktagelse är att autofokusen är klart osäkrare (hittade inte fokus då och då) med Tamronoptiken jämfört med några av de fasta Pentaxgluggar jag testat.

Här ett 100% crop av en SR-bild, f2.8 @ 1/30s.

Bilagor

• testsr.jpg
    testsr.jpg
    41.5 KB · Visningar: 663
Senast ändrad:
quarc skrev:
Plåtade 800 bilder på konserthuset ikväll, och de flesta blev totalt kass. Jag har insett två saker, dels tenderar den att överexponera i scenmiljö, vilket ju är naturligt, så med lite exponeringsompensation OCH bracketing löste sig den biten.
Det värsta är att om jag har SR påslagen blir bilderna inte skarpa. Det verkar ha motsatt verkan mot vad man förväntar sig. Kan ju vara så att istället för att stabilisera sensorn så vibrerar den sensorn...
//

Vad hade du för slutartider? Hade du auto-iso inställt? Det bästa är ju att plåta konsertbilder i manuellt läge med kanske 125-dels sekund inställt, bländare 2 och låta auto-iso jobba.

Min erfarenhet av konsertfoto säger: ljusstarka, fasta objektiv är det som gäller. Ofta räcker knappt bländare 2.8 och iso 1600 i konsertljus.

Tänk på att antiskak aldrig hjälper om motivet rör sig. Kör också med följande autofokus på konsertfoto. Du ligger ofta på så korta skärpedjup att det krävs.

Konsertfoto är klurigt. Det är helt normalt att mer än 50% av bilderna blir oskarpa.

Punkk skrev:
Det sägs i bloggen att D80 och k10d har lika dynamisk omfång, men är det bara jag som tycker k10 har mer täckning i lågdagrarna? Gränsen mellan 15 och 16 är ju distinkt i undre bilden till skillnad från övre! Kanske jättesvårt att avgöra med liten bild på monitor iofs.

ja håller med, vore kul att se histogrammen också. Sen finns det felkällor, två olika objektiv med samma bländare inställt kan ge lite olika exponering t ex, det kan räcka för att bilderna skall se olika ut, Den faktiskta ISO-känsligheten kan vara högre (som på sony, canon).

Om K&B verkligen mätt DR får jag inte riktigt grepp om, för att mäta dynamiska omfånget så är det transmission step-charts som gäller (inte en sån som finns på deras testbilder).

"Dynamic range is measured using transmission step charts, which have density ranges of at least 3.0: a 1000:1 ratio (10 f-stops). Reflective charts such as the Q-13 have a density range of only around 1.90; an 80:1 ratio (6.3 f-stops), insufficient for digital cameras."

http://www.imatest.com/docs/tour_q13.html

Senast ändrad:
Slowfinger skrev:
Vad hade du för slutartider? Hade du auto-iso inställt? Det bästa är ju att plåta konsertbilder i manuellt läge med kanske 125-dels sekund inställt, bländare 2 och låta auto-iso jobba.

Min erfarenhet av konsertfoto säger: ljusstarka, fasta objektiv är det som gäller. Ofta räcker knappt bländare 2.8 och iso 1600 i konsertljus.

Tänk på att antiskak aldrig hjälper om motivet rör sig. Kör också med följande autofokus på konsertfoto. Du ligger ofta på så korta skärpedjup att det krävs.

Konsertfoto är klurigt. Det är helt normalt att mer än 50% av bilderna blir oskarpa.
Jo funderade på att köra manuellt, men det var för jobbigt, ljusbilden ändrades hela tiden. Jag fotade från ISO 140 upp till ISO 1600. Bländaren jag använde var mest 2.0, ibland 1.4. Slutartiderna lade jag på runt 1/90 vilket jag borde kunna handhålla rätt bra, och också kunde, men bara utan SR !!! Men visst är det en tuff och elak miljö att testa i. Skall göra mer exakta tester idag för att avgöra om jag behöver skicka tillbaka kameran (eller mig). Skriver just nu ut ett lämpligt testpapper och håller på att rigga stativet.

En annan SR fundering: Jag har autofokusen länkad till AF-knappen på kamerans baksida När man halvpressar avtryckaren så tar det en kort stund innan symbolen för SR visas i sökaren. Är detta bara en information om att SR är aktivt eller betyder det att det är först då stabiliseringen tycker man skall plåta?

OK, nu har lite seriösare tester gjorts, och på stativ så fungerar det både med och utan SR, åtminstne på kort avstånd. Var tvungen lägga bilden på min server då den blev för stor för fotosidan.

100% crop, baserad på 10M JPEG med högsta kvalitet från kameran. Slutbilden sparad i kvalitet 10 i PS. Alla kamerans stadardinställningar gällande JPG är använda då jag ej ändrat på dem. Ingen behandling av bilderna har skett, de är som de kommer från kameran.
(Om Rawshooter hade funkat kanske jag hade orkat göra detta baserat på RAW)

http://87.227.32.140/Camera_tests/K10D_FA_star_85_with_tripod.jpg

Jag kan inte testa länken själv, så låt mig veta om den inte fungerar.

Jag har för avsikt at göra en mostsvarande sekvens utan stativ också, me det blir ju svårt att få till lika mycket skakningar varje gång. Jag kommer fokusera på att hålla kameran så stadigt som möjligt, och köra på samma exponering som i denna testen.

Eventuellt kör jag hela sekvensen även med DS vilket vore intressant, får som om jag orkar och hinner. Men jag måste ju hålla på tills jag lyckas upprepa problemen jag haft.

Senast ändrad:
Länken funkar inte, ta bort '/' på slutet.

Kör du utan stativ behöver du nog ta några bilder för att få ett "genomsnitt" så att inte en skakning förstör hela testserien.

oskard skrev:
Länken funkar inte, ta bort '/' på slutet.

Kör du utan stativ behöver du nog ta några bilder för att få ett "genomsnitt" så att inte en skakning förstör hela testserien.
Borttaget, hoppas det funkar nu.

Bra kommentar. Blir ett jäkla meckande att hålla reda på alla bilder och sedan välja bästa och sämsta kanske...hmmm. Får nog bli tre bilder av varje typ för att hålla det rimligt.

Jag som inte fått kameran än får nöja mig med manualen. ;)

I kapitlet "Turning On the Shake Reduction Function " (sid 68 i den engelska mnaualen som jag hittat på nätet):

"The Shake Reduction function automatically turns off in the following
situations.
When using self-timer, 2 sec. self-timer, remote control shooting, 3 sec. delay
shooting, bulb shooting, or wireless mode with an external flash "

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar