Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D Wow !!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Absolut, men hela syftet var ju att se om det var något fel på SR. OK då var testen misslyckad, får göra ett nytt försök utan timer.....

Nu har jag tagit nya biler med och utan stativ, men och utan SR och jag kan inte upprepa mina problem jag haft med kameran.

Möjliga orsaker till problemen som återstår:
1) Fokuseringen på långt avstånd fungerar inte bra
2) Fokusering i dåligt ljus fungerar dåligt, men tror den fungerar.
3) Något samband med seriebildstagning som gör att det stör SR och kameran i allmänhet.
4) Felen beror på något glapp, och just nu är det oglapp.
5) Jag är ett pucko och klara inte av att sköta kameran i verkliga situationer.

papi skrev:
Det skulle jag nog kunna göra, vilka förutsättningar vill du ha för en långtidsexponering Magnus?

Det vore kanonbra om du ville göra det. Jag plåtar gärna motiv med stora mörka ytor och där svärtan är viktig, kanske siluett av träd mot natthimel där nyanserna mellan för och bakgrund är små. Eller norrsken. Resultatet blir oftast 0.5 till 2 steg underexponerat. Det går utmärkt med film, men har varit knepigare digitalt (hittills). Standardlösningen för underexponerade digitalt fotograferade bilder är ju att exponera bilden rätt och därefter dra ner reglarna till önskad ljusstyrka i råkonverteringen. Men det går inte så bra på alla typer av motiv.
Bara som en ren bakgrundsinfo alltså.

Med långtidsexponering tänker jag främst tider från femton, tjugo sek upp mot minst åtta, tio minuter.

Bilagor

• fjälltroll01.jpg
    fjälltroll01.jpg
    79.7 KB · Visningar: 858
papi skrev:
Fotade en liten serie med och utan SR-symbolen tänd i sökaren och fick bättre resultat med symbol.
Intressant, om det skulle vara så att SR behöver tid på sig så lär det ju inte funka vid serietagning. Har iofs bara skummat manualen, men kunde inte se något om det.

Jag har gjort en komplett test som jag lagt på min server. Eftersom den kan vara av allmänt intresse har jag lagt den i en egen tråd.

Bryggarn skrev:
Det vore kanonbra om du ville göra det. Jag plåtar gärna motiv med stora mörka ytor och där svärtan är viktig, kanske siluett av träd mot natthimel där nyanserna mellan för och bakgrund är små.

I kväll är himlen täkt av låga regnmoln svagt gulfärgade av stadens ljus, men så snart det klarnar upp gör jag ett försök. Hur bör man ställa vitbalansen på en stjärnklar himmel?

Det är ingen akut brådska, jag är jätteglad om du tar dig tid när det kan passa.
Har inte gjort så många experiment med digital nattfotograferingen eftersom resultaten hittils (med 20d) har blivit sådär. Men nånstans runt 4200 till 4400 kelvin verkade vara rätt på norrskenet förra helgen.

quarc skrev:

5) Jag är ett pucko och klara inte av att sköta kameran i verkliga situationer.

Du är säkert inget pucko, men efter att ha följt många trådar på de olika forumen när nya kameror kommit är det ofta massor med inlägg om "min kamera är trasig" osv.
När alla har börjat känna sina kameror lite mer och hur fokussystemen mm fungerar försvinner många av "problemen" ganska snabbt. Sedan kommer nya ägare som drabbas av samma "problem" och som får hjälp av erfarna ägare.

Jag säger absolut inte att det är fel på din kamera Peter, men som sagt: ibland är det handhavandeproblem med en ny oprövad kamera.

papi skrev:
I kväll är himlen täkt av låga regnmoln svagt gulfärgade av stadens ljus, men så snart det klarnar upp gör jag ett försök. Hur bör man ställa vitbalansen på en stjärnklar himmel?

Dagsljus, som diafilm, borde ge ett trevligt resulat.

Slowfinger skrev:
Du är säkert inget pucko, men efter att ha följt många trådar på de olika forumen när nya kameror kommit är det ofta massor med inlägg om "min kamera är trasig" osv.
När alla har börjat känna sina kameror lite mer och hur fokussystemen mm fungerar försvinner många av "problemen" ganska snabbt. Sedan kommer nya ägare som drabbas av samma "problem" och som får hjälp av erfarna ägare.

Jag säger absolut inte att det är fel på din kamera Peter, men som sagt: ibland är det handhavandeproblem med en ny oprövad kamera.
Jo jag hoppas att du har rätt, och mina tester har ju inte visat på några fel. Men trots det så har jag på 1500 tagna bilder inte lyckats få några riktigt bra.

Pentax Photo browser3

quarc skrev:
................................
Det är irriterande att jag inte kan hitta informaton om huruvida SR är påslaget eller inte i EXIF...........
I Pentax Photo browser3 så dubbelklickar du på en bild och får upp den i eget fönster, se bild:

Bilagor

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    20.6 KB · Visningar: 671
Testade ett nytt minneskort idag, Sandisk Extreme III. Med detta kort får jag ut 12 dng i följd i 3 bps, efterföljande bilder tas med ca en per sekund. Som en jämförelse fick jag ut 10 dng och en bild ca var tredje sekund med ett TekQ Extreme x133.

jag har för mig att SR behöver lite tid på sig för att justera vad den nu behöver justera. med min K100 så kändes det hur Sr'n arbetade precis när man tryckt ner avtrycket, så jag tror inte SR och seriebildstagning är en bra kombination....tror inte att SR'n hinner justera sig mellan bilderna då...

frgåa: är det värt att uppdatera sig till ett snabbare minneksort om man har ett sandisk Ultra II??

bengt luthman skrev:
frgåa: är det värt att uppdatera sig till ett snabbare minneksort om man har ett sandisk Ultra II??

Som jag minns från tråden på DP var alla Sandiskkort snabba och rätt liten skillnad mellan dem. Av någon anledning är mitt TekQ Extreme inte så snabbt på K10. Någon hade ett x150 kort som också presterade som TekQ x133.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar