Fortfarande är jag inte riktigt säker på hur kameran hanterar iso1600. Den verkar väldigt kinkig att försöka pressa, d.v.s. underexponera och sedan kompensera i RAW-konverteringen. Blir blått brus i de svarta partierna direkt. Men ser man till att exponera ordentligt, gärna så mycket det går utan att bränna högdagrarna, så blir det istället väldigt rent och fint. Fotade ett musikcafé på skolan igår och nog tycker jag bilderna blev bättre än de tagna både med *istDl och Canon 1Dmk2. Handhavandemässigt är det ett sort lyft från *istDl, men även 1Dmk2:an får en knäpp på näsan. Det handlar om focuspunkterna. *istDl har ju inga alls, så den får spö direkt. 1Dmk2:an har ju flyttbara focuspunkter, men de är struligare att flytta runt dem än på K10D:n. Användandet av focuspunkterna är något som verkligen kan förändra fotandet. Jag har mycket lättare att ta ett stående porträtt om jag förskjuter focuspunkten. Bilderna från igår behövde mycket mindre beskärning än tidigare. Kanon.
"Parkinsonfiltret", antiskakfunktionen, var inte oväntat mycket praktiskt. 400mm 1/30s och frihand är väl inte parametrar man brukar förknippa med användbara bilder? Lite stöd behövdes väl, men det gick förvånansvärt bra. Använde mina två Sigmazoomar, 24-135 och 135-400. Inga värstingar, men 135-400 är bättre än 24-135:an. Märks så klart väldigt väl runt 135mm, men även på 400mm så är den skarpare än 24-135 på 135mm.
Tyvärr är stålarna slut nu, annars skulle jag skaffa ett par 2.8 zoomar. 18-50 och 50-150 eller kanske 24-70 och 70-200. Som det ser ut så lär det isåfall bli Sigma, Tamron eller möjligen Tokina. Har hittils inte sett något i de registren från Pentax.
Gårdagens bilder går att kolla på här:
http://wesse.mine.nu/estetiska/musikcafe_es3_2006.htm
Lågupplösta, inget för pixelpeepers, men det går ju att kolla något annat (för det mesta fotat med *istDl) av mina arkiv och jämföra. Kvalitén är inte alltid så hög, bilderna har ofta ett värde även om t.ex skärpan inte är maxad. Det är lite som ett familje-album där det är viktigare vem som är på bilden än hur skärpan och kompositionen är. Förhoppningen med K10D är dock att det på sikt ska gå att få åtminstone enstaka bilder användbara för brochyrer.