Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D Wow !!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Även mitt arbetsflöde blev totalsabbat eftersom jag funnit Rawshooter och upptäckt att det programmet tänkte som jag. Jag har nu börjat använda PhotoBrowser för en första genomgång av bilderna, radering av så många som möjligt, sedan sortering av de bästa bilderna som sedan flyttas till underbiblioteket BEST efter små justeringar av vitbalans och ev exponering. Därefter går jag in i PS och genom bibliotekshanteraren läser jag in de DNG-filer jag vill arbeta med.

Jag börjar vänja mig vid detta och jag tror det kommer att fungera bra. Fördelen med det flödet är att det fungerar med alla kameror, även i framtiden.

P-E Claesson skrev:
Hm. Har ju problem att ersätta Rawshooter och har försökt med Silkypix. Nu stängde jag ner det och körde Photoshop och CameraRaw istället. Nu är det inte alls samma problem med bruset. Får kolla vad sjutton som händer med Silkypix. Nått galet är det. Finns hopp för kameran iallafall.
Enligt min erfarenhet så är mängden ljus viktigare än ISO när det gäller bruset (men det är ju iofs kopplat). Vad jag menar är att högisobilder i bra belysning inte alls blir lika brusiga.
Intressant det du säger om att du upplever PS-bilderna som mindre brusiga. Jag upplever också mina bilder som mindre brusiga nu, men trodde mer att det berodde på att jag använder kameran bättre nu, men i början konverterade jag bilderna till TIFF med PB, vilket väl är Silkypix i botten....så jag kanske har sett samma problem som du.

Fast problemet jag har när jag fotar är ju att det inte FINNS så mycket ljus. Hade det funnits mer ljus hade jag aldrig kört höga iso.

Silkypix har en 1-månaders demo. Gott om tid att testa innan köp.

Det går att modda Silkypix en del. Göra egna kortkomandon, flytta reglagen till höger sida (så man känner sig mer hemma när man kommer från RawShooter), byta skinn m.m. men det är bra om man är luttrad högerklickare. På nått sätt så känns det bara halvfärdigt. Svårt att få nått flyt.

Nu när jag körde Bridge>KameraRaw så upptäckte jag att det går att öppna många filer samtidigt i KameraRaw vilket gör att det går att göra betydligt mer saker på samma sätt som i Rawshooter. T.o.m bättre i vissa fall. Batcha bara vitbalansering t.ex. vilket inte går alls (vad jag sett hittils) i Silkypix. Kör jag auto på exponering och skuggor så hamnar jag väldigt nära mina inställningar med RawShooter, så där spar jag faktisk tid med Camera Raw.

Jag hade inga riktigt bra bilder att visa idag, har haft fullt upp med att hitta ett arbetsflöde. Men eftersom det inte verkar vara så illa med hög-iso som jag från början trodde, så lär jag iallafall behållakameran. Då blir det alltid något att visa upp förr eller senare.

Noterade förresten att jag var nr15 här på FS som reggat K10D i kameraväskan.

P-E Claesson skrev:
Hm. Har ju problem att ersätta Rawshooter och har försökt med Silkypix. Nu stängde jag ner det och körde Photoshop och CameraRaw istället. Nu är det inte alls samma problem med bruset. Får kolla vad sjutton som händer med Silkypix. Nått galet är det. Finns hopp för kameran iallafall.
Menar du Pentax photo lab med Silkypix? eller Silkypix? Och Pentax photo lab 3 eller 3.1. Är problemen med RAW och eller DNG?

Det är Silkypix jag menar, inte Photolab. Har inte hunnit installera det som följde med kameran. Programmet som följde med *istDl kom jag aldrig överns med, så installation av programvara från Pentax är inte det första som dyker upp i tankarna när man har en ny kamera framför sig.

Fotade gjorde jag i DNG.

jag testade pentax Photolab innan Adobe kom ut med uppgraderingen till K100ans rawfiler men jag gillade aldrig programmet. för mig funkar det bäst att gå igenom bilderna o rensa i bridge sen framkalla och redigera i ACR respektive PSCS2.

har testat en beta version av lightroom, men jag blev inte väldigt imponerad, visst var det smidigt på ett sätt men lite rörigt på flera andra....

fråga från den late, är det någon som vet om de tär någon skillnad i storlek mellan pef och dng från K10??

jag valde DNG för det kändes mest unviversiellt....

Fortfarande är jag inte riktigt säker på hur kameran hanterar iso1600. Den verkar väldigt kinkig att försöka pressa, d.v.s. underexponera och sedan kompensera i RAW-konverteringen. Blir blått brus i de svarta partierna direkt. Men ser man till att exponera ordentligt, gärna så mycket det går utan att bränna högdagrarna, så blir det istället väldigt rent och fint. Fotade ett musikcafé på skolan igår och nog tycker jag bilderna blev bättre än de tagna både med *istDl och Canon 1Dmk2. Handhavandemässigt är det ett sort lyft från *istDl, men även 1Dmk2:an får en knäpp på näsan. Det handlar om focuspunkterna. *istDl har ju inga alls, så den får spö direkt. 1Dmk2:an har ju flyttbara focuspunkter, men de är struligare att flytta runt dem än på K10D:n. Användandet av focuspunkterna är något som verkligen kan förändra fotandet. Jag har mycket lättare att ta ett stående porträtt om jag förskjuter focuspunkten. Bilderna från igår behövde mycket mindre beskärning än tidigare. Kanon.

"Parkinsonfiltret", antiskakfunktionen, var inte oväntat mycket praktiskt. 400mm 1/30s och frihand är väl inte parametrar man brukar förknippa med användbara bilder? Lite stöd behövdes väl, men det gick förvånansvärt bra. Använde mina två Sigmazoomar, 24-135 och 135-400. Inga värstingar, men 135-400 är bättre än 24-135:an. Märks så klart väldigt väl runt 135mm, men även på 400mm så är den skarpare än 24-135 på 135mm.

Tyvärr är stålarna slut nu, annars skulle jag skaffa ett par 2.8 zoomar. 18-50 och 50-150 eller kanske 24-70 och 70-200. Som det ser ut så lär det isåfall bli Sigma, Tamron eller möjligen Tokina. Har hittils inte sett något i de registren från Pentax.

Gårdagens bilder går att kolla på här: http://wesse.mine.nu/estetiska/musikcafe_es3_2006.htm

Lågupplösta, inget för pixelpeepers, men det går ju att kolla något annat (för det mesta fotat med *istDl) av mina arkiv och jämföra. Kvalitén är inte alltid så hög, bilderna har ofta ett värde även om t.ex skärpan inte är maxad. Det är lite som ett familje-album där det är viktigare vem som är på bilden än hur skärpan och kompositionen är. Förhoppningen med K10D är dock att det på sikt ska gå att få åtminstone enstaka bilder användbara för brochyrer.

Per-Erik, bilderna är ju rätt små men i den här storleken ser brusnivån helt ok ut. Har du plåtat i raw och med vilken uppräknare?

Bengt,mina DNG är ca 13 mb och PEF varierar väldigt med komprimeringen, vissa blir bara runt 6 mb.

???

Per-Erik: Plåtat i DNG (16,5Mb/fil)..."
Patrick: mina DNG är ca 13 mb..."
???
Patrick: PEF varierar väldigt med komprimeringen, vissa blir bara runt 6 mb."
Alltså mindre än från K100D - bra.

Kollade mina DNG innan jag skrev inlägget, ca 200st filer som ingen låg under 16Mb. Någon enstaka kom upp till 17Mb. De allra flesta låg runt 16,5Mb.

Provade en Pef, just den råkade hamna på 12Mb.

Pentax Ist DL, ISO800, 30s slutartid. Helt OJ kvalité. Minst jämförbart med de diafilmer jag kört.

K10D måste väl prestera bättre ändå?

Bilagor

• wwe.jpg
    wwe.jpg
    18.5 KB · Visningar: 290
Hur är ljusmätaren i K10D? Vad klarar den för EV?
Jag har upptäckt att ljusmätaren på DL bara ger en
slutartid på max några sekunder i M-läget oavett bländare och ISO. Det till skillnad från Z1 som ger alltid max 30s oavsett ISO eller bländare. Jag uppfattar det som mycket irriterande då det begränsar ljusmätning vid mörker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar