ANNONS
Annons

K10D testad på DPReview

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
I "features" bedömer han säkerligen inte Antalet features utan hur bra de fungerar också. Märkligt vore det annars.
Några av Pentaxfunktionerna är ju krångligt genomförda som man också kunde läsa i Kamera & Bilds test av K10.
Nja bedömer han inte "krånglighet" under "Ergonomics & handling"dvs D80an9,0 och K10an 8.5?
Janne

Slowfinger skrev:
Allt som allt tyckte han att kameran var mycket bra men "Det är en kamera som jag både älskar och småirriterar mig på"

Det som var irriterande var:

* extremt krånglig vitbalansinställning

* krånglig iso-inställning om man ska välja manuellt.

* krånglig sökarinformation som inte var snabbtolkad. En siffergrupp med fyra olika uppgifter.

* dålig visning av var fokuspunkterna ligger

* korkad visning i infoläget (som inte uppdateras medan värdena visas)

* bristande språk i menyerna som t.ex. "lägg AF-punkter över" och "annullera" istället för "avbryt".

Ja, det var väl det. Mer kan jag väl inte skriva utan att bryta mot upphovsrätten ;-)

Med risk för att bli tjatig ;) så är det tre tryck för att ändra vitbalans. (en del felaktiga uppgifter cirkulerar tyvärr) gör man en helt manuell inställning med testbild blir det några fler och tar 5 s om man vet hur man gör. Jag har ingen Canon eller Nikon att jämföra med men inte tycker jag det är vare sig krångligt eller tar lång tid.

ISOt är i princip samma, två tryck vrid eller håll broende på ändringstyp, om man nu inte använder några av de smarta ISO-lägena

De andra "svårigheterna" har jag ingen uppfattning om ännu.

Det var den manuella vitbalansinställningen som var krånglig. Canon har inte vidare enkel heller men hans goda exempel gällde Olympus nya där det tydligen är extremt enkelt.

Men det var du som frågade vad som var nackdelarna. Låt oss istället fokusera på att K10 bedömdes som mycket bra.

Men ibland känns det som om K10 har haussats så mycket och förväntningarna har varit så skyhöga att nu när kameran "bara" visat sig väldigt bra så verkar många nästan besvikna. Jaså, den var BARA jättebra och inte en total knockout på alla andra kameror.

jekans skrev:
Nja bedömer han inte "krånglighet" under "Ergonomics & handling"dvs D80an9,0 och K10an 8.5?
Janne

Jo, du har nog rätt på den punkten. Men i alla fall. Phil Askey är extremt seriös testare även om jag tycker att han fokuserar lite väl mycket på tekniken och lite för lite på användandet. Han har hudflängts många gånger av olika märkesfanatiker som tycker att han dissar just deras märke. Synd att kameravärlden har blivit så tråkigt märkeshysterisk. Någon sorts otäck kamera-nationalism nästan...

Slowfinger skrev:
Jaså, den var BARA jättebra och inte en total knockout på alla andra kameror.

Den verkar väldigt (väldigt) prisvärd, skulle jag säga utan att ha testat den eller ha någon investering i något fabrikat.

Bo, har du fått tillfälle att testa K10? Om så är fallet, hur skulle du ranka den mot t ex 30D eller D80? Jag inser att det inte är det lättaste att svara på, men låt säga att du hade pengar till vilken som av dessa kamereror och ett par objektiv, ingen investering i tidigare utrustning, hur skulle då K10D platsa på inköpslistan?

Nej, jag har bara känt på den på Photokina men det var inget produktionsexemplar.

Jag tror inte att man kan utse en vinnare av de tre kamerorna. Det beror ju helt på vad man prioriterar. Canon är bäst på höga iso och har fem bilder per sekund, men Nikon och Pentax har definitivt mer smarta finesser.

Kort sagt: allt handlar om vad man prioriterar hos kameran: vädertätning? storlek på sökare? serietagningsförmåga? Ergonomi? Objektivsortiment?

Det går ju att göra en miljon olika kombinationer av prioriteringar. Det kan bara den enskilde köparen göra. Det finns inte "den bästa kameran"...

Men om man hade 20 000 kronor. Hmmm... Otroligt svårt. Det får man 30D och 17-55/2.8 IS för. En helgrym combo. Den har jag själv så jag är biased (jag prioriterade möjlighet att plåta inomhus utan blixt). Och nöjd. Men jag är säker på att de som väljer paket för 20 000 med en D80 eller en K10 är lika nöjda.

Stig Vidar Hovland skrev:
Hvorfor ikke? Er det fordi Phil Askey i forstørrelser som på utskrift ville vært 2 meter brede kan se ørlite dårlig kantskarphet? Hvis 2 meter store utskrifter er viktig, så vil jeg uansett anbefale opptak i raw format.

[...] Selv synes jeg Phil Askey sine tester og resultat er helt fjernt fra alle praktiske formål. De små utsnittene han viser og som er 6-7 cm brede på en skjerm, tilsvarer faktisk 2 meter brede forstørrelser. Og så klager han på ørlite svak kantskarphet i jpg. Hvem bruker jpg til slike forstørrelser?

Jag håller helt och hållet med dig. Det är trist att pixelpeeping är viktigare än fotografering för så många "debattörer". För pixelpeeparna är Phil Askey Muhammed och DP Review är Mecka.

Det är väl egentligen bara en naturlig förlängning av den analoga tidens diskussioner om olika filmemulsioners och framkallningsvätskors egenskaper.

Vi är nog mer intresserade av att läsa om felen på en produkt än om fördelarna. Fördelarna kände vi ju redan till efter att ha läst specen.
Sen kanske vi förväntar oss för mycket; "om kameran tillåter att jag tar bilder som är 6 steg underexponerade på ISO 6400 och sen ljusar upp dem i Photoshop, då skall det bli perfekta bilder."

Kanske är det så att kamerorna idag är så bra att man måste ta fram mikroskopet för att hitta fel.

men det är synd när avsaknad av konturskärpa vid 100% crop förstoras upp till "Ingen skärpa alls i bilderna" som jag såg i en annan tråd.

oskard skrev:

men det är synd när avsaknad av konturskärpa vid 100% crop förstoras upp till "Ingen skärpa alls i bilderna" som jag såg i en annan tråd.

Ja och Phil (tror jag) själv säger att det inte ens syns i utskrifter i A3 och det finns ingen test på vad som händer om man ökar skärpningen på dessa jpg....

Skärpning är också lite subjektivt, jag gillar tex måttligt skärpta bilder. Annat om det hade varit fel på upplösningen, men det är det ju inte.

Notera både CA (i flask bilden) och jaggies (i gemen)

tragiskt att k10 inte kunde prestera samma kvalle som de andra med samma sensor - hade så varit fallet hade pentax vunit oanade fördelar

som det är nu är k10 en ganska bra kamera men få lär committa till system skifte med en

papi skrev:
Här är de av Phil hårt kritiserade för mjukhet jpegbilderna från K10D till höger.
Till vänster ses motsvarande bildserie från D200.

Den enda väsentliga skillnaden mellan de bilderna är AA-felet (eller vad man ska kalla det) på gemen. Inget som syns i tryck eller inte kan avhjälpas genom att plåta raw.

advof skrev:

tragiskt att k10 inte kunde prestera samma kvalle som de andra med samma sensor - hade så varit fallet hade pentax vunit oanade fördelar

som det är nu är k10 en ganska bra kamera men få lär committa till system skifte med en

Jaggies eller vad man ska kalla det, ja. CA? I bilden Patrik länkade?

Jag tror du drar lite väl långtgående slutsatser baserat på Phils jpeg-resultat. Som jag ser det fungerar de alldeles utmärkt till små papperskopior eller förminskade bilder för webben. Vet man med sig att man behöver bättre kvalitet så kan man alltid skjuta raw, vilket f.ö. gör väldigt enkelt genom dedikerad RAW-knapp.

En misstanke är att Pentax har som avsikt att kameran till stor del ska användas i RAW (med tanke på raw-knappen och hur hårt komprimerade jpegbilderna faktiskt är (en jpeg från K10 har i alla jämförande exempel jag har sett haft mindre filstorlek än motsvarande 8 Mpixel-bild från 30D, vilket säger en del). Många verkar också helt ha missat vad Phil hade att säga om K10s bildkvalitet vad gäller just RAW, där detaljrikedomen är bättre än D80/30D, knappast tragiskt.

Som fotnot kan jag säga att jag inte äger någon form av pentaxutrustning idag, men skulle jag lägga pengarna just nu vore K10 ett väldigt starkt kort.

Punkk skrev:
Men vad hände egentligen Kent, du har ju hela hösten ivrigt promotat Pentaxen här på FS :) Har du också kommit in i drevet som tolkar Phils review på det sättet att k10d är en värdelös kamera?

Nej, nej ! jag har inte hamnat i drevet :)

Jag tycker fortfarande kameran är ett klipp, bäst i prisklassen, men den är inte perfekt, (men det är väl ingen kamera) jag tyckte menyerna var grötiga samt att den kändes plastig, personligen gillade jag inte heller ergonomin, men då jämför jag med min egen Nikon D2Hs.

Kamreran är väldigt prisvärd inte tal om något annat, men den är inget för mig då den inte är tillräckligt snabb samt inte har den autofokusprestanda jag önskar, sen är objektivutbudet för dåligt (idag).

Kritik kan jag ge alla kameror, även min egen, för den är inte perfekt heller, inget konstigt med det, vore K10'an perfekt skulle jag sälja mitt Nikonsystem direkt, men K10d är ingen kamera som får mig att överväga att byta system.

Men jag kommer att fortsätta att rekomendera den till andra som vill ha en bra kamera i den prisklassen.

/kent.

advof skrev:

Jag måste vara blind, jag har försökt hitta jaggies och CA i bilderna men jag kan inte se det !

Pixelpeeping på högsta nivå, kan inte jag se det med mina, i och försig trötta gamla ögon så lär det vara helt omöjligt på en utskrift.

Är det bara jag som inte kan hitta CA och Jaggies på bilderna ?

kan någon vänlig själ ringa in det på bilden så jag hittar det :)

/kent.

Zoso skrev:
Är det bara jag som inte kan hitta CA och Jaggies på bilderna ?

CA ser inte jag heller, men "jaggies" finns där. Gemen som ligger diagonalt är mycket hackigare med K10D än D200. Slängde ihop en snabb exempelbild:

d200_k10d.jpg

De är inget problem om man ska skriva ut i normala format eller publicera nedskalade bilder på webben. Däremot kan det vara ett problem om man skriver ut eller webbpublicerar ett utsnitt av bilden.

Men som sagt, plåtar man i RAW är det här ett ickeproblem.

advof skrev:

Ja vet inte om proffsfotografer i allmänhet använder jpg men för mig är det helt uteslutet att fota i nått annat än raw i proffsammanhang.

Månne jag ha en kunskapslucka men så långt jag känner till är CA ett optikproblem?

Om jag läser DPs testresultat för raw kan jag inte se att någon annan kamera som jämförs har bättre bildkvalié. K10 har något bättre upplösning än D80 och 30D och ett dynamisk omfång över 10 steg.

Colorfoto anser för övrigt K10 och D80s jpeg bilder i stort likvärdiga och snäppet bättre än övriga konkurenter i klassen.

Senast ändrad:
Zoso skrev:
Nej, nej ! jag har inte hamnat i drevet :)

Jag tycker fortfarande kameran är ett klipp, bäst i prisklassen, men den är inte perfekt, (men det är väl ingen kamera) jag tyckte menyerna var grötiga samt att den kändes plastig, personligen gillade jag inte heller ergonomin, men då jämför jag med min egen Nikon D2Hs.

Kamreran är väldigt prisvärd inte tal om något annat, men den är inget för mig då den inte är tillräckligt snabb samt inte har den autofokusprestanda jag önskar, sen är objektivutbudet för dåligt (idag).

Kritik kan jag ge alla kameror, även min egen, för den är inte perfekt heller, inget konstigt med det, vore K10'an perfekt skulle jag sälja mitt Nikonsystem direkt, men K10d är ingen kamera som får mig att överväga att byta system.

Men jag kommer att fortsätta att rekomendera den till andra som vill ha en bra kamera i den prisklassen.

/kent.

Låter som en vettig slutsats, man får ju trots allt komma ihåg vilken prisklass k10d ligger i.

papi skrev:
Ja vet inte om proffsfotografer i allmänhet använder jpg men för mig är det helt uteslutet att fota i nått annat än raw i proffsammanhang.

Månne jag ha en kunskapslucka men så långt jag känner till är CA ett optikproblem?

Om jag läser DPs testresultat för raw kan jag inte se att någon annan kamera som jämförs har bättre bildkvalié. K10 har något bättre upplösning än D80 och 30D och ett dynamisk omfång över 10 steg.

Colorfoto anser för övrigt K10 och D80s jpeg bilder i stort likvärdiga och snäppet bättre än övriga konkurenter i klassen.

Är det linjen i flaskan ovanför texten prodotto som drar åt det lila? Samtidigt finns inte det på RAW-bilden och han verkar inte uppge vilken optik han använt i RAW-bilden.

För visst måste det vara som du säger: CA är när ljus bryts olika mycket när det går igenom linsen. Jpg ger väl också problem i kontrastrika områden, men inte så här.

Slowfinger skrev:
Det verkar som om Phil Askey har tröttnat på en del militanta Pentax-förespråkare på Dpreview. Synd att ett antal rötägg ska bete sig så j...a dumt...

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=21299109

Jobbar han heltid med dpreview? Jag skulle nog också tröttna om mitt jobb blivit så kritiserat som hans dessa dagar.... Samtidigt så är det väl medaljens baksida av att vara den mest lästa kamerasiten på nätet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar