Annons

K100D eller K10D för en novis??

Produkter
(logga in för att koppla)
K10D har marknadens största sökare för kameror med aps-c. K100 sökaren är visserligen mindre men iaf rätt ljus med den nyframtagna mattskivan och lite större än D70:s är den väl?
 
Haha

Jag hoppar in mitt er dialog, men håller med!! Har beställt en K10D med 2gigs minne och 18-55 gluggen.
Väntan känns lååångg!!

L
 
Re: Haha

Lennarth S skrev:
Jag hoppar in mitt er dialog, men håller med!! Har beställt en K10D med 2gigs minne och 18-55 gluggen.
Väntan känns lååångg!!

L

Tjena Lennart!
VArt har du beställt detta, å vad, om man nu får fråga kostar kalaset??

//Michael N
 
Sökare K100D

Hej Patrik!
Jag har inte haft tillfälle att jämföra rakt av mellan D70 och K100D. Däremot vet jag att då D70 och Canons konsumentkameror kom så räckte sökaren inte alls till för mig som är van att komponera och fokusera på sökarbilden - min Pentax S1 från 1959 är bättre faktiskt (och min Nikon F3HP bra). Därför har jag väntat med att skaffa digitalt.
 
Albwah skrev:
Någon som vet vad Pentaxs kommande objektiv serie DA* Supersonic kommer att ligga på för pris? De ser onekligen intresannta ut.

I serien ingår 3 st olika; 16-50/2.8, 50-135/2.8 och 60-250/4. Samtliga ska vara extra tätade för att klara damm och vätska vilket gör dom bra till K10.
Har bara hört rykten om dollarpriser och de pekar på att de kommer att hamna mellan 5000 och 10000 kronor. 16-50 i den undre regionen, och 50-135 i den övre. 60-250 har jag inte hört något alls om.
 
Jo jag har beställt via cyberphoto...

och hmm prislappen knappt 10' och hoppas att den kommer inom utställt datum ;-))

Har du köpetankar?

Lennarth
 
Re: Jo jag har beställt via cyberphoto...

Lennarth S skrev:
och hmm prislappen knappt 10' och hoppas att den kommer inom utställt datum ;-))

Har du köpetankar?

Lennarth

JO jag har verkligen funderat länge på detta, å är rejält sugen på denna kamera. Den lovordas ju rejält i tidningar åså, men ingen har ju gjort något test där man tagit foton med den!!??
Skulle kanske vänta med att köpa till man vet om den levererar det alla säger...
 
Jag är också sugen på k10d... särskilt med tanke på bildstabiliseringen, då jag inte är riktigt stabil på hand skulle detta vara tipp-topp :)
 
Jag tar upp en gammal diskussion K10D vs K100D.
Eftersom det dröjer innan min beställda K10D kommer så har jag fått tid att fundera.
Nu har jag börjat tveka på valet av K10D och snart finns ju något nytt revolutionerande, eller?
Vill någon hjälpa, mina viktiga punkter är:

- Lätt att fokusera manuellt.
- Snabb AF
- Kompakt system
- Skall klara höga ISO
- Handahavande
- Vill kunna beskära bilderna ganska kraftigt
- A4 utskrifter, A3 sällan.
- Vill ha pengar kvar till pannkakorna
- Rädd att begränsa mej
 
JO jag börjar också tveka, men jag tror inte att man skall lyssna så mycket på vad alla har för subjektiva uppfattningar om K10d. För mig som är "nybörjare" tror jag att den kameran kommer bli kanon bra för mig. Tror faktiskt inte att varken Nikons eller Canons kameror i den högre prisklassen skulle ge mig så mycket mer....
 
Jo, det blir helt klart en Pentax, trots att jag har några Nikon glugga hemma.
Men vilken Pentax...
 
I din spec är nog det som är mest svårbedömmt "Snabb AF". K100D är hyfsat snabb i bra och ljus men tappar fart betydligt mer än K10D i sämre ljusförhållanden. I övrigt tycker jag K100D i många avseenden ser bättre ut eller lika bra som K10D med dina önskemål.

Har du möjlighet att testa K100:ans AF är det nått jag skulle rekommendera. Vad som uppfattas som snabbt är ofta väldigt subjektivt.
 
Kan nämna lite som jag anser är negativt med min K100D (som är en toppenkamera!)

- Displayen på kamerans ovansida ej belyst.
- Ej möjligt att ta kombinerat jpg och raw.
- Ej möjligt att trigga den inbyggda blixten på andra ridån.
 
Tack för svaret. I vissa test läser man att manuell fokus är knepig på K100D. Är det avsevärt lättare på K10D. Kan man byta mattskiva (eller vad det heter) på en modern kamera.
Är de gamla SMC-M och SMC-A gluggarna bara att glömma.
6 megapixel är väl inget att haka upp sig på?
 
Ja en tex en snittbild skulle ju underlätta betydligt vid manuell fokus, om det går att få?

M-gluggarna tycker jag verkar lite krångliga att använda (även om det går) men A-optiken med bländarautomatik är inga problem alls.

Sökaren är i mitt tycke tillräckligt stor och ljus på K100. 6 mp skulle jag inte heller oroa mig över.
 
Jag förmodar att allt (Ulf skriver) finns på K10D, eller?

Hur är det med exponering, LCD skärmen, förhandsgranskning som K&B pratade om på K100D.

Och en sista viktig fråga. "Gröna knappen", alltså hämta ljusmätarens värde, finns den funktionen på K100D.
Jag borde väl gå igenom spec:en en gång till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.