Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K100D eller K10D för en novis??

Produkter
(logga in för att koppla)
pial skrev:
Men va!! Har du inte köpt nån kamera än!! Den här tråden började ju i november! Nu får det vara slutvelat! :-D

Här är vad du ska göra:
1) Räkna pengarna.
2) Om pengarna räcker, köp en K10D. Om de inte räcker, köp en K100D.

Och gör det på stubben! Det kan inte bli fel! Ut och fota! Nu kan du inte vänta längre, tänk på alla motiv du missar!

/Pia

He he he...tack för den du :)
Hade det nu bara vart så att kameran K10D fanns med 16-45 i fler butiker å att priset kanske sjunker lite till iom konkuransen så hade jag nog haft den redan igår..
 
Bofoto2 skrev:
Lite trött men .. K100D saknar multisexponering, vädertätning, RAW-knapp, hyperläge, belyst toppLCD, batterigrepp + lite till som K10D har.
K100D har iso3200, lågt pris, lägre vikt och lägre brus än K10D. Bägge har skakreducering och "förtitt" (titta på bild utan att spara).
Jag är mycket nöjd med K100D.

Efter mycket funderande så blev det en K100D även för mej. Förutom argumenten ovan har jag några till:
Lägre batterikostnad, en omgång laddningsbara AA kostar bara 1/3 av K10D:s orginalbatteri.
Mindre filer att lagra, det blit trångt i datorn ändå framöver.

/Bengt
 
Sjömannen skrev:
He he he...tack för den du :)
Hade det nu bara vart så att kameran K10D fanns med 16-45 i fler butiker å att priset kanske sjunker lite till iom konkuransen så hade jag nog haft den redan igår..

Sjunker lite till?

När det inte ens finns i lager åt de som vill ha kameran IGÅR helst?

De lär ju inte sänka priset på den förrän marknaden mättats till stor del.

Pixmania är ju de enda som utnyttjar situationen och har ett högt pris.. men de säljer ändå.. folk vill inte vänta längre..!
 
Priset är ju redan lågt. Pentax har valt att inte HÖJA priset trots efterfrågan. Jag skulle bli förvånad om de skulle sänka priset i det här läget.
Men sedan är det ju alltid så att det alltid kommer en bättre kamera och en billigare kamera senare...men problemet är att man inte kan ta några bilder med en framtida kamera ;-)
 
JO jag vet att det kanske inte skall väntas på billigare pris.....men om fler skulle få in kameran skulle nog snart priset sjunka lite, men det känns faktiskt lite snält att tänka i dom banorna eftersom det är otroligt kompetent kamera med ett översjo av finesser.....
Sticker nog nu i veckan å köper/beställer en K10D med ett 16-45.......jag kan ju inte bli annat än nöjd tror jag..
 
Till sjöss

Sjömannen skrev:
För att återigen komma tillbaka till min fråga.
Vilken av dessa två skulle vara lämplig för mig?
....aldrig ägt en DSLR, Har ett mycket stort intresse för foto och kommer antagligen att fota riktigt mycket ute till sjöss, där "kanske" vädertätningen har en fördel?! ....//Michael N
På Atlanten och även Östersjön finns det salt i vattnet vilket antagligen inte är så roligt på K10D heller. När det blåser till havs funkar naturligtvis K10D med kommande DA* objektiven, men du får ett lager salt över alltihopa och kan inte byta objektiv när du har vatten som stänker. K100D funkar i "vackert väder" och en "Eva marine" att stoppa in kameran i när det blåser saltvatten(den är vattentät och funkar nog bra att fota med också.
Priset blir nog liknande med K100D+ Eva marine som med K10D. Går ju även att köpa K10D och Eva marine.
 
Re: Till sjöss

Bofoto2 skrev:
På Atlanten och även Östersjön finns det salt i vattnet vilket antagligen inte är så roligt på K10D heller. När det blåser till havs funkar naturligtvis K10D med kommande DA* objektiven, men du får ett lager salt över alltihopa och kan inte byta objektiv när du har vatten som stänker. K100D funkar i "vackert väder" och en "Eva marine" att stoppa in kameran i när det blåser saltvatten(den är vattentät och funkar nog bra att fota med också.
Priset blir nog liknande med K100D+ Eva marine som med K10D. Går ju även att köpa K10D och Eva marine.

Jag vet inte vad Eva Marine är, men jag kom att tänka på en sak, borde det inte finnas ett UV-filter monterat tätt mot en stor plast som man kan dra över sig och sin ryggsäck och det hela?
Så kameran ser genom UV-filtret och inga kameragrejer blir blöta?
 
de finns på Cyberphoto, lite olika pris beroende på hur långt man ska kunna dyka ner med kameran.. men till systemkameror ligger de på 2500 upp till 3500 för en modell som har plats för extern blixt t.ex.
 
Bofoto2 skrev:
På Cyber finns oxå Kata regnskydd som är billigare, frågan är hur mycket den skyddar i tex blåst.


Borde väl fungera bra i blåst?
Man drar ju åt den runt armarna ser det ut som..

Så den borde hålla väldigt bra, har man sen en K10D så lär det vara 100.. men jag hade nog vågat med vilken system som helst med Katan..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.