Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
K100D eller K10D för en novis??
- Trådstartare Sjömannen
- Start datum
nicolarsson
Aktiv medlem
Hmm...
K10D + 16-45 eller
K10D + 18-50/3,5-5,6 och vänta och komplettera med
Sigma 18-50/2,8 eller
Tamron 17-50 f/2.8 eller
Tokina 16-50 f/2.8
någon som kan gissa var de tre sista objektiven hamnar i pris?
Tips någon?
K10D + 16-45 eller
K10D + 18-50/3,5-5,6 och vänta och komplettera med
Sigma 18-50/2,8 eller
Tamron 17-50 f/2.8 eller
Tokina 16-50 f/2.8
någon som kan gissa var de tre sista objektiven hamnar i pris?
Tips någon?
Sjömannen
Aktiv medlem
Jag kommer nog välja Pentax egna 16-45. Då vad jag har förstått så är deras objektiv riktigt bra. Därimot kommer jag nog komplettera med ett tredjeparts objektiv för telezoom, kanske med en trevlig makrofunktion Vet inte riktigt ännu vilket jag vill ha. Får börja med huset å 16-45...när det nu kommer!!
nicolarsson
Aktiv medlem
Ingen Tokina gjorde det _lite_ enklare!
Lutar mot 16-45 här med men hade varit fint med 2,8 istället för 4...
Sjömannen
Aktiv medlem
nicolarsson skrev:
Ingen Tokina gjorde det _lite_ enklare!
Dock inte så roligt för plånboken he he he
nicolarsson
Aktiv medlem
hehe, nej...
vet inte om det är värt de tusingarna.... kanske kan få sig ett coolt tele istället som du skriver!
vet inte om det är värt de tusingarna.... kanske kan få sig ett coolt tele istället som du skriver!
Sjömannen
Aktiv medlem
Sedan kan man ju också vänta å se hur de nya gluggarna från Pentax kommer visa sig vara, tror nog inte heller att de kommer bli särskillt billiga, men om man håller sig till nästa år å kanske lägger undan lite pengar varje månad så blir det nog ett kanonköp tror jag.
Men jag kan hålla med om att det riktigt svårt att hålla sig...vill ju ha det NU!!!
Men jag kan hålla med om att det riktigt svårt att hålla sig...vill ju ha det NU!!!
Albwah
Aktiv medlem
Någon som vet vad Pentaxs kommande objektiv serie DA* Supersonic kommer att ligga på för pris? De ser onekligen intresannta ut.
I serien ingår 3 st olika; 16-50/2.8, 50-135/2.8 och 60-250/4. Samtliga ska vara extra tätade för att klara damm och vätska vilket gör dom bra till K10.
I serien ingår 3 st olika; 16-50/2.8, 50-135/2.8 och 60-250/4. Samtliga ska vara extra tätade för att klara damm och vätska vilket gör dom bra till K10.
Bofoto2
Aktiv medlem
Det var någon som skrev om priset häromdan i en annan Pentaxtråd.Albwah skrev:
Någon som vet vad Pentaxs kommande objektiv serie DA* Supersonic kommer att ligga på för pris? De ser onekligen intresannta ut.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Albwah skrev:
Jag sitter i precis samma tankar som du. Jag har tänkt på K10D K100D och Canons 400D. Men canon har jag valt bort pga att jag inte gillar greppet. Då har vi K10 och K100 kvar, jag resonerar så här: 6mp räcker för mig, blir nog en A4 och kanske A3 någon gång och då räcker 6mp. Jag är inte i behov av någon jätte vass seriebildtagning, jag tror att K100:ans 2.8bps i 5 bilder räcker för mig. Och sen pengarna där imellan tänkte jag lägga på lite bättre optik och kanske någon blixt.
Så nu har jag i stort sätt bestämt mig helt för K100D.
Tänkte på det nu också. 6mp ska väll räcka för A3 i hyfsad kvalite? dvs att den ser bra ut när man ser den på väggen. Vanligtvis står man ju itne och kollar på en bild jätte närma för att se kvaliten.
Det handlar inte bara om 6Mp. Om man inte har skarptecknande objektiv eller kan hålla kameran tillräckligt still så spelar det ingen roll hur många pixlar man har. Antalet pixlar ger en teoretisk begränsning som till slut tar ut sin rätt vid stora förstoringar, men det är så många andra faktorer som också inverkar.
Om man har bra objektiv och tar hyfsat skarpa bilder så kan man få helt lysande resultat trots 6 Mp om man har en bra modern skrivare eller ett bra labb. Skrivarens upplösning passar heller inte alltid censorns perfekt, så ett visst mått av interpollering sker ofta ovanpå allt detta. Rent praktiskt tycker jag inte detta normalt är nåt att gå i spinn över. Moderna skrivare gör detta mycket bra.
Viktigare är nog att de nya Pentax-kamerorna precis som Minolta/Sony är de enda systemkamerorna med inbyggd bildstabilisering i kamerahuset idag. Det ger ett bra bidrig till skarpa bilder genom att reducera inverkan av skakningsosärpa.
Upp till A3/A3+ - inga problem med 6 Mp! Stora bilder ser man dessutom oftast på lite längre håll, vilket reducerar problemet ytterligare. Det är nog få som kommer att kolla på dina A3 som hänger på väggen med lupp!
Sushan
Avslutat medlemskap
Jag har hört att det också beror på sensorn och pixlarnas storlek (kvalitet), och inte enbart på mängden (kvantitet), om en bild ska bli bra. Min fotokompis Ove har Konica Minolta Dynax 7D, som "bara" har 6 MP, och den ger suveräna bilder. Om jag nu inte minns fel så har jag sett en uppförstoring på 70 x 50 som han tagit och där fanns då inget brus vad jag kunde se, men så har Ove mycket bra objektiv förstås eftersom han jobbar professionellt med sin kamera. Kolla gärna hans bilder om ni känner er osäkra på antalet pixlar i valet av kamera.
nicolarsson
Aktiv medlem
Googlade "delivery k10d" och ser rätt fort att det snackas om januari eller februari...
Kan det vara så svårt att bestämma sig för när kameran ska vara klar...
nicolarsson
Aktiv medlem
Frågan är om jag inte köper ett Sigma 18-50/2,8 istället för Pentax 16-45/4. Känns som de extra 2mm inte är värda lika mycket som ett bländarsteg. Blir en tusing extra cirka.
Eller ska man ta en billig kitglugg och vänta på 16-50/2,8... Någon som vet när den kommer?
Gissandet på priser på Pentax nya serie försigår här .
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=68048&highlight=1650
Beslutsångest!
Eller ska man ta en billig kitglugg och vänta på 16-50/2,8... Någon som vet när den kommer?
Gissandet på priser på Pentax nya serie försigår här .
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=68048&highlight=1650
Beslutsångest!
Senast ändrad:
Bofoto2
Aktiv medlem
Vecka 48
Det finns mycket rykten, dom som beställde först får kameran ~vecka 48 om det inte blir nån fördröjning med mjukvaran. Produktionen av K10D har pågått ett tag nu, så jag gissar att alla som beställt får kameran i första sändningen,alltså skiftet Nov/Dec.nicolarsson skrev:
Googlade "delivery k10d" och ser rätt fort att det snackas om januari eller februari...
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Sans skrev:
Jag har hört att det också beror på sensorn och pixlarnas storlek (kvalitet), och inte enbart på mängden (kvantitet), om en bild ska bli bra. Min fotokompis Ove har Konica Minolta Dynax 7D, som "bara" har 6 MP, och den ger suveräna bilder. Om jag nu inte minns fel så har jag sett en uppförstoring på 70 x 50 som han tagit och där fanns då inget brus vad jag kunde se, men så har Ove mycket bra objektiv förstås eftersom han jobbar professionellt med sin kamera. Kolla gärna hans bilder om ni känner er osäkra på antalet pixlar i valet av kamera.
Visst, det är klart att det inte bara handlar om antalet pixlar utan även om censorns storlek, vid sidan av det som nämnts ovan. Jag har också en 7D och den klarar som jag redan sagt ovan A3 utskrifter lysande tycker jag. Även vår lilla Ricoh Caplio med 5 Mp klarar en A4 riktigt bra, men då bara om den får hyfsat med ljus. Här kommer bruset direkt märkbart t.o.m. om man så bara går över ISO 100!!!
Sen spelar det ju även en viss roll hur kamerans bildprocessor hanterar data från censorn och kompenserar för en del av de problem som dyker upp speciellt vid svårare ljusförhållanden. Det är ju ett samspel mellan ljus och motiv, fotogarfens agerande, kamerans censor och mjukvaran i kameran, skrivaren, bläcket och papperets kvalitet inte minst.
Dessutom kan och ska man ju i en del fall efterbehandla bilderna om man vill få ut optimalt resultat, då ju inte ens kamerans inbyggda mjukvara kommer att göra en del av oss nöjda med resultatet. Alla har ju sina egna preferenser och en del ger sig inte förrän de fått ut allt som går att få ut av ett bildmaterial medan andra tycker det är helt OK att lämna allt eller det mesta till kameran.
Rätt efterbehandling förbättrar inte sällan ganska dramatiskt en bilds kvalitet och "tryckbarhet", även om långtifrån alla är beredda att lägga ner den tid det kräver.
Måns H
Aktiv medlem
K100D sökare inte så bra
Den här tråden började med en fråga om K10D eller K100D.
Jag kollade på en K100D och tyckte inte att sökarbilden var särskilt bra, ungefär som Nikon D70 ungefär. K10D lär ska få sökare i klass med D80. Den är riktigt bra vid en hastig blick! Att ställa in skärpan med är inte riktigt samma sak, men om K10D har den klassen är det som jag ser det en viktigare fördel än 10 megaapixel jämfört med 6.
Den här tråden började med en fråga om K10D eller K100D.
Jag kollade på en K100D och tyckte inte att sökarbilden var särskilt bra, ungefär som Nikon D70 ungefär. K10D lär ska få sökare i klass med D80. Den är riktigt bra vid en hastig blick! Att ställa in skärpan med är inte riktigt samma sak, men om K10D har den klassen är det som jag ser det en viktigare fördel än 10 megaapixel jämfört med 6.