Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

k100 eller 400d?

Produkter
(logga in för att koppla)

0ddish

Medlem
ska köpa mig min första SRL kamera! Det jag vill fota är: landskap, djur & natur, bilder på natten m.m. Jag verken har eller vill lägga ut så mycket pengar som en k10, d80 eller a100 kostar och begagnat är inget val, i alla fall inte på kamera huset. Kan tänka mig att köpa objektiv begagnade! Efter som jag är nybörjare så undrar jag om jag ska köpa kit med K100D + objektiv 18-55mm + teleobjektiv 50-200mm. Vad skiljer dom objektiven från varandra? Sen undrar jag hur mycket skiljer bild kvalitén mellan 400d kit objektiv emot k100 med kitobjektiv?
 
Man kan säga såhär: Bildkvalitén är inte det du behöver titta på i första hand. Det är istället systemet i sin helhet och hur du känner att kameran fungerar i din hand. Därför är det bra om du kan åka någonstans och känna på de olika modellerna.

Pentax är på stark frammarsch med flera intressanta objektiv. Dessutom får du bildstabilisering på köpet om du köper K100D, vilket du inte får med EOS 400D. Canons 18-55 är dessutom ganska sågat av användarna här. Men det kan beror på en mängd olika orsaker som jag inte tänker gå in på här. Hur det står sig mot Pentax kit-glugg har jag ingen aning om, men som sagt, det är av mindre betydelse. De fungerar, och kommer att fungera för de flesta som köper dessa "instegsmodeller".

Det som skiljer 18-55 och 50-200 är att det ena är ett sk normalzoom och det andra är en telezoom. Fast jag vet inte om det är så du menar, med din fråga? I vilket fall som, så ger det dig alltå ett ganska stort brännviddsomfång. Ska vi översätta det till siffror som du kanske är van vid från kompaktkameror, så "motsvarar" brännvidden 28-310mm ungefär.

Vill du göra en direkt jämförelse mellan de två olika kamerorna så hittar du en sådan här:

http://www.dpreview.com/reviews/com...e&cameras=canon_eos400d,pentax_k100d&show=all

Sen finns det förstås Nikon D50 också, för att göra livet lite svårare.

Pentaxen är ju den billigare, men också den med lägst upplösning. Hur mycket det skiljer mellan 6 och 10MP i detaljrikedom är nog mer en mer en teoretisk diskussion än en praktisk. Om du nu inte ska göra riktigt stora bilder.

Summa summarum så är det två ganska olika modeller med olika funktioner. Så du får ta dig en funderar över hur och framförallt vad du (vill) fotografera och basera ditt val på det, snarare än på vilken skillnad i bildkvalité det är.
 
Kamera och Bild testade K100D i nr 9 och 400D i nr 10 (kanske inte affär än).

K100D fick uttaladet, "Mest kamera för pengarna - ingen snack om saken". D400 fick väl utlåtandet sådär, och kritik för den dåliga kit-gluggen...

http://kamerabild.mkf.se/
 
0ddish skrev:
...begagnat är inget val, i alla fall inte på kamera huset. Kan tänka mig att köpa objektiv begagnade!

Kanske du skulle tänka om där....;-) Du får mycket mer om du köper en lätt begagnat kamerahus. Finns en uppsjö av tex Nikon D70 nu när nya D80 kommit. Även många Canon EOS 350D och till och med EOS 20D finns riktigt prisvärt begagnat. Ett amatöranvänt kamerahus i fint skick är det inte mycket som slits på. Slutaren slits knappast ut av en amatör.

Hellre då satsa på ett nytt objektiv av bättre kvalitet än kitoptiken. I varje fall Canons kitoptik du nämner är riktigt kass ffa i känsla (plastiga och rappliga) även om dom är skapliga optiskt. Pentax enklaste kitobjektiv är inte heller något riktigt att hänga i julgranen. Nikon däremot har EN mycket bra kitoptik (AF-S DX 18-70/3,5-4,5) men också några "billigare" som är sämre. Till Pentax är det kanske vettigare att titta på andrahandtillverkares alternativ, tex Sigma eller Tamron, som har några prisvärda och fina objektiv vilka är markant bättre än märkestillverkarnas enklaste kitgluggar.

Mitt tips är således: Leta en beggad Nikon D70 i bra skick (hittar du lätt!!!). En mycket bra kamera att "växa i". Sen köper du objetkivet jag nämner nytt (om du inte får tag på det ihop med huset).

mvh / Matti
 
Om du har en begränsad budget så finns ju också möjligheten att köpa en 350D istället för en 400D. Läs gärna min recension av min Canon 350D och kitobjektivet, som är grovt underskattat för så dåligt är det inte som påstås.

När det gäller pixlar så säger en av mina bevandrade fotokompisar att det inte är mängden pixlar som är avgörande utan hur stora de är. Och om jag förstått hans uttalande rätt så innebär det att en kamera med färre mängd pixlar ändå kan ge bättre bilder än en kamera med fler pixlar. Så man kanske inte ska stirra sig för blind på det där med pixlar?

Ett annat tips är att kolla hur kameran är uppbyggd med reglage, rattar, knappar, inställningar och menyer samt displayens kvalitet och sökarens storlek. Det kan verka oviktigt men blir mycket viktigt när man blivit van och lärt sig hantera sin kamera.

Med ovanstående tips i tanken, och om jag hade vetat då vad jag vet nu, så hade jag inte valt en Canon 350D alls, men den ger förbaskat (för att inte säga suveränt) fina bilder och är en mycket bra reservkamera. Nu hade jag helt klart valt en kamera med antiskakfunktion och min nästa "önskekamera" är en Pentax K10D.

Men så är det ju, att den första systemkameran är ju bara ett steg i riktningen på vägen och den byts ut efter en viss tid när man vuxit ur den - så kanske det inte är så viktigt vilken kamera du väljer så här i början ändå? Och i slutänden handlar allt ändock om fotografen själv och bländaren, tiden och ljuset. :eek:)

I väntan på min önskekamera har jag istället en analog Pentax på gång och har köpt en del äldre objektiv som också kommer att passa den nya digitala eftersom Pentax håller fast vid samma slags fattning. Jag har också köpt ett par gamla objektiv till min digitala, bland annat ett helgalet supertele till min 350D, som den kommer att fullkomligt drunkna bakom. Åh, vad jag ska ha roligt - för det är väl det som är viktigast med fotografering? :eek:)
 
Senast ändrad:
Re: Re: k100 eller 400d?

matti skrev:
Pentax enklaste kitobjektiv är inte heller något riktigt att hänga i julgranen. Nikon däremot har EN mycket bra kitoptik (AF-S DX 18-70/3,5-4,5) men också några "billigare" som är sämre. Till Pentax är det kanske vettigare att titta på andrahandtillverkares alternativ, tex Sigma eller Tamron, som har några prisvärda och fina objektiv vilka är markant bättre än märkestillverkarnas enklaste kitgluggar.

Pentax kitobjektiv sägs iaf tillhöra de bättre (tex av Kamera&Bild) och om du köprer telezoomen 50-200 i kit så är den ett riktigt klipp.


Några andra alternativ till DA18-55 som en del anänder som standardzoom.

Pentax DA 16-45/4
Pentax FA 28-105
Sigma 17-70
Sigma 18-50/2.8
Tamron 28-75/2.8
Pentax DA16-50/2.8 (2007)
Pentax DA17-70 (2007)
 
Själv ägare

Jag själv ägare till en Pentax K100D, köpte den för ungefär en månad sen. Jag är supernöjd, men så är jag väl lite pentax av mig eftersom det var märket på den första kameran jag äger. Jag har fotat både utomhus i mörker, testat stearinljus och inne men härligt gul ljus på bilderna. Den är skön att hålla i och det var det viktigaste för mig när jag letade kamera, jag gick runt och kände på alla och kom till slut fram till att det hela handlar nog mer om vad man är för märke än vilken kamera som är bättre. När man läser recensioner om K100D så får det bra betyg, det enda dom tycker är att pentax satsat på "få" pixlar men 6,1 megapixlar räcker ju långt.
Lycka till!
 
Re: Själv ägare

tanthanna skrev:
Jag själv ägare till en Pentax K100D, köpte den för ungefär en månad sen. Jag är supernöjd, men så är jag väl lite pentax av mig eftersom det var märket på den första kameran jag äger. Jag har fotat både utomhus i mörker, testat stearinljus och inne men härligt gul ljus på bilderna. Den är skön att hålla i och det var det viktigaste för mig när jag letade kamera, jag gick runt och kände på alla och kom till slut fram till att det hela handlar nog mer om vad man är för märke än vilken kamera som är bättre. När man läser recensioner om K100D så får det bra betyg, det enda dom tycker är att pentax satsat på "få" pixlar men 6,1 megapixlar räcker ju långt.
Lycka till!
Ja det är lite pixelhysteri med tanke på att de allra flesta bilder aldrig kommer längre än till Webben... 6Mp räcker väldigt långt, hyfsat upp till A3.
 
Att köpa en 350D är ehlt uteslutet! då är det bara att lägga till en tusing så har man en 400d i stället.. Begagnat verkar läskigt när det gäller så mycket pengar, man har ju ingen garanti..

Om nu begagnat ska bli ett alternativ: Hur många exponeringar är för många?
 
Senast ändrad:
0ddish skrev:
Begagnat verkar läskigt när det gäller så mycket pengar, man har ju ingen garanti..
Det finns helt nya 350D att köpa (med garanti) och bara för att det kommer en helt ny modell så behöver ju inte föregående modell försvinna samma dag från marknaden. Det finns fortfarande nya D70 trots att Nikon kommit ut med en D80 o s v. :eek:)
 
Sans skrev:
Det finns helt nya 350D att köpa (med garanti) och bara för att det kommer en helt ny modell så behöver ju inte föregående modell försvinna samma dag från marknaden. Det finns fortfarande nya D70 trots att Nikon kommit ut med en D80 o s v. :eek:)

jo men då köper jag hellre en 400d för en tusing mer! Hur många exponeringar är för många? ingen som kan svara mig det? är 10 000 mycket? vad och när behöver man byta komponenter i kameran? och vad kostar det i så fall?
 
Gällande antalet exponeringar så använder Pentax en slutare i K10D som ska klara 110 000 exponeringar. Canon i 350D använder en billigare slutare, jag har för mig att den ligger på en 30 000 exponeringar, men jag är osäker där. Jag vet ej vilken slutare de har valt för 400D. 20D/30D har en proffsslutare, precis som Pentax K10D.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.