Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köptips inför USA-resa

Produkter
(logga in för att koppla)
Men varför skulle det bli tjafs?

För att man kan ha "oturen" att bli ifrågasatt?

Jag säger inte att det är troligt. Jag säger bara att _om_ (notera: om) man faktiskt blir utsatt för en kontroll så kommer tidsåtgången och eventuella påföljande extrakostnader att rätt snabbt äta upp allt man sparade på USA-handeln.

För att man kan ha "oturen" att bli ifrågasatt?

Jag säger inte att det är troligt. Jag säger bara att _om_ (notera: om) man faktiskt blir utsatt för en kontroll så kommer tidsåtgången och eventuella påföljande extrakostnader att rätt snabbt äta upp allt man sparade på USA-handeln.
Så du avråder folk från att resa utanför EU med prylar man inte har kvitto på? :)

Nej, det var ju en fråga.

Det var en (som de skulle säga i amerikanska rättsdramor) ledande fråga rent formuleringsmässigt.
Jag anser att folk bör göra på det sätt som de anser lämpligt i frågan helt enkelt.

_Jag_ tillhör de som scannar varenda papper som kan ha intresse ur försäkringssynpunkt/skattesynpunkt och ser till att ha dem tillgängliga via en webbportal. Jag tillhör även de som lusläst vad svenska försäkringsbolag säger om kapitalvaror på utlandsresor, fnissat lite, och tecknat en annan försäkring.
Men det är ju _jag_.

Ja, det finns ju en liten, men inte obefintlig, risk att tullen stoppar en även om man inte smugglar en endaste liten grunka. Då kan det bli jobbigt om man inte kan visa att man har köpt sin dyra fotoutrustning i Sverige.

Det här inlägget visar Tullens svar på frågan om vad som kan hända.

Notera särskilt det här citatet ur Tullen svar:
Tullen sa:
För att slippa att eventuellt bli av med utrustningen ett tag är det därför bra om du har med dig inköpshandlingarna för utrustningen när du är ute och reser. Då kan du direkt visa att det är EU-varor som kommer tillbaka.

Det var en (som de skulle säga i amerikanska rättsdramor) ledande fråga rent formuleringsmässigt.
Jag anser att folk bör göra på det sätt som de anser lämpligt i frågan helt enkelt.

_Jag_ tillhör de som scannar varenda papper som kan ha intresse ur försäkringssynpunkt/skattesynpunkt och ser till att ha dem tillgängliga via en webbportal. Jag tillhör även de som lusläst vad svenska försäkringsbolag säger om kapitalvaror på utlandsresor, fnissat lite, och tecknat en annan försäkring.
Men det är ju _jag_.

Det var ett smutt tips. Scanna in dokument som kan vara bra att ha på resan och lägga dom på sitt Office Web, Google Docs, eller annan webportal. Ingen risk att bli av med dom, men ändå åtkomliga nästan var som helst. Och så har man ju en kopia kvar även efter man har flyttstädat... ;) Det får bli en vända i scannern med kvittohögen.

Ja, det finns ju en liten, men inte obefintlig, risk att tullen stoppar en även om man inte smugglar en endaste liten grunka. Då kan det bli jobbigt om man inte kan visa att man har köpt sin dyra fotoutrustning i Sverige.

Har man otur kan man få betala tull på grejjor man köpt i Sverige bara för att man slarvat bort kvitton :-(

Jag vill dock flagga för att det där svaret är sex år gammalt. Vidare bör man också betänka att inlägget inte behandlar bevisbördan för momsen.

Det var ett smutt tips. Scanna in dokument som kan vara bra att ha på resan och lägga dom på sitt Office Web, Google Docs, eller annan webportal. Ingen risk att bli av med dom, men ändå åtkomliga nästan var som helst. Och så har man ju en kopia kvar även efter man har flyttstädat... ;) Det får bli en vända i scannern med kvittohögen.

Dessutom, vad gäller just fotoutrustningen, så upprätthåller mitt försäkringsbolag en uppsättning kopior på de kvitton/fakturor som berör utrustningen i min specialförsäkring. Jag anser mig väl täckt vid gränspassager ;)

Jag vill dock flagga för att det där svaret är sex år gammalt. Vidare bör man också betänka att inlägget inte behandlar bevisbördan för momsen.

Jag skulle inte tro att lagen har ändrats på något signifikant sätt för sådana här fall, men den som vill vara säker bör förstås skriva till tullen och fråga.

Dessutom, vad gäller just fotoutrustningen, så upprätthåller mitt försäkringsbolag en uppsättning kopior på de kvitton/fakturor som berör utrustningen i min specialförsäkring. Jag anser mig väl täckt vid gränspassager ;)

Skickar ditt försäkringsbolag en kvittokopia med bud om du skulle fastna i tullen ...?
:)

Skickar ditt försäkringsbolag en kvittokopia med bud om du skulle fastna i tullen ...?
:)

Med bud? Nej, men med fax om så skulle behövas... Dessutom: Med tanke på att jag kan uppvisa scannade kopior på ställe och plats, dessutom hänvisa tulltjänstemannen till att ringa ett stort svenskt försäkringsbolag som kan verifiera att de ha ett kvitto/faktura för serienumret ifråga, samt att jag kan påpeka att originalhandlingen finns arkiverad... då skulle jag vilja se den svenska tulltjänsteman som skulle våga beslagta utrustningen och hävda att vederbörande hade synnerliga skäl att misstänka att godset var smugglat.

Ämnet?(!)

Jag tycker alla har svävat iväg från ämnet :) så jag gör ett försök o få tbx alla! :)
Jag tycker du borde försöka köpa en photoshop bok som du kan använda (om du har svenskt ps kan du ba ändra språk tror jag ) för jag tror du tjänar på de! kanske inte jätte mycke men kanske nån hundralapp!
Om du ska slå till på nå stort så kör en 70-200 2.8 vr II göm kvitto o kartong ha objektivet i din kameraväska (om du har nån) :) jag tror inte de skulle fängsla dig för de!! ;D

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto