Det finns massor av tester, men ett test är ett test. Det fö en väldig fokusering (pun intended) på skärpa här på FS... -personligen så tycker jag andra egenskaper är *minst* lika viktiga - och när man bedömer ett objektiv så anser jag att man skall bedöma det i sin helhet, dvs hur hanterar det färger, motljus, kontrast, nyanser, ljuset, skärpa och (inte att förglömma) autofokus...?
Skärpa är imho endast *en* parameter. Iofs en relativt lätt jämförd sådan, men fortfarande bara *en* parameter.
Visst presterar Sigmat bra, riktigt bra t.o.m. om man ser till pengarna och jag är himla nöjd med den - men det slår inte Canon:s L optik.
Snöar man in på bara skärpa så är de ganska livärdiga men Canon hanterar övriga parameterar bättre (jmf "head-to-head" i verkliga bilder under samma förhållanden). AF är bättre, färger är bättre, skärpa ung likvärdigt, motljus är bättre... -ergo: Canon gluggen är bättre.
Canon kostar dock rysliga mängder pengar... För mig är Sigmat "tillräckligt" bra.
Det enda jag *inte* gillar är ytan på det (har den äldre modellen, vet ej hur de nya är) och den blir skavd på tok för lätt. Ser ut som om gluggen "flagar" likt gammal färg... :-(
Iofs bara ett kosmetiskt fel men det ser lika trist ut ändå.
pixelbild skrev:
Efter tester jag gjorde så är sigmas 70-200 2,8 skarpare än canons 70-200 2,8 IS på bländare 2,8.
/Thomas