Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

c0nne

Aktiv medlem
Behöver tips o råd om vilken telekonverter jag kan köpa utifrån den utrustning jag har (som syns i "kameraväskan")

Jag skulle vilja ha en 2X men har läst lite att det är bättre att satsa på en 1,4X?

MVH
Conrad

Dina Nikonzoomar måste du kolla upp om de över huvud taget går att sätta en Nikon original konverter på, det går inte på t ex 70-300 VR. Skall du ha den till din 70-200 kan Sigmas egen vara bäst men det vet jag inget om.

Generellt är en 1,4 bättre skärpemässigt och den ger bara 1 stegs ljusförlust. En f2,8 blir f4. Med 2x konverter får kameran det ofta jobbigt med att ställa in skärpan och det kan vara svårt även manuellt eftersom sökaren blir ganska mörk.

Vilka objektiv hade du tänkt tillsammans med konverter?

/FW

Behöver tips o råd om vilken telekonverter jag kan köpa utifrån den utrustning jag har (som syns i "kameraväskan")

Jag skulle vilja ha en 2X men har läst lite att det är bättre att satsa på en 1,4X?

MVH
Conrad

Det finns till Nikon också 1,7 converter men även där måste du kolla att den fungerar med dina objektiv.

Soligor 2,0x PRO Digital AF den här funkar bra har Canon men den finns till Nikon med o finns även som 1,4 o priset är 1690 på cyberphoto

Ingen av Nikons telekonvertrar TC-14/17/20 passar på något av dina objektiv. För att det ska fungera måste du ha ett fast Nikon AF-S eller AF-I med brännvidd mellan 105 och 600 mm alternativt någon av Nikons zoomar AF-S 80-200/2,8, 70-200/2,8 eller 200-400/4.

Tabell över möjliga kombinationer på:

http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/DrdIaQvRZv/TC_converter_compatibility-EN_01.pdf

Du kan köra Sigmas egen 1,4x på ditt 70-200/2,8 med rätt bra resultat. Däremot är Sigmas 2x tämligen usel.

Jag har bla sigmas 70-200 2.8 för canon.

Har 1.4 TC och 2TC båda Soligor.
1.4TC:n ger helt ok bilder, 2TC:n mer tveksam (det blir ok men man tappar för mkt av både ljus o skärpa tycker jag).

Testade även Sigmas egen 1.4TC men den skickades tillbaks efter bara en dag.
MYCKET sämre skärpa än i Soligor:en (kan ju vara ett måndagsexemplar men sådär är iaf mina erfarenheter).

(En parentes är att soligoren funkar ihop med fler objektiv än sigma TC:n.)

Hej!
Jag undrar om någon vet om jag kan använda Soligor 1,4X PRO Digital AF telekonverter Nikon
tillsammans med mitt AF-S 70-300 VR? Jag planerar att skaffa ett ljusstarkare tele i framtiden men har tyvärr inte ekonomisk möjlighet till det nu, därför funderar jag på om konvertern fungerar med mitt befintliga så länge? I så fall kan jag ju göra den investeringen så länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar