Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

saint19

Aktiv medlem
Hej!

Jag är fortfarande i valet och kvalet angående köp av systemkamera.

Problemet stavas pengar :)

Jag är ganska sugen på Pentax K-7, men eftersom den i nuläget spränger min budget så får jag se mig om efter ngt annat.

Jag funderar på att köpa en billig dslr för att sedan spara ihop och uppgradera till Pentaxen (eller ngn annan kamera).

Vad finns det för bra billiga systemkameror (begagnade äldre modeller vs. nya billiga alternativ)?

Mvh,

Anders
 
Om du köper t.ex. en Canon-1000 eller Nikon-3000 med paketzoom för ~5000 kr så kan du kosta på dig en ljusstark "normal" (50mm f1.8) och ändå hålla dig inom ditt prisintervall.
 
Ja, det är sant.

Men om man kikar på beg.kameror, vilka äldre systemare kan fortfarande räknas som ok. canon eos 400d? Nikon d60? pentax k10d?
 
Canon 400D är prisvärd men om du inte behöver alla funktioner så kan du satsa på 1000D. Nikon D60 är prisvärd men du måste har fokusmotorn inbyggd i optiken om du ska ha det huset likaså gäller det för D40.
Pentax kan jag inget om. Du har lagt ett rätt högt tak, kanske skulle snegla på en pentax så kan du använda som backup tillsammans med ev senare optik till din K-7. Känns bara så här snabbt att det är kanske bortkastade pengar att satsa på ett annat system när du redan har bestämt dig för ett annat.
 
Jo, jag förstår hur du menar. Det är därför jag sneglar på begagnatmarknaden för tillfället och tänkte att man kanske kan hitta en billig dslr (ca.15000-2000kr), om man har tur, och lägga pengarna på ett bra objektiv för att sedan uppgradera till en K-7 eller annan kamera.

Problemet är att det verkar inte finnas särskilt många pentax-kameror i den prisklassen (varken beg. eller nya).

(Anledningen till att jag är intresserad av K-7 är att den (enligt testerna) är förhållandevis smidig, är vädertätad och har ganska bra optisk prestanda - den verkar alltså vara ganska bra på flera punkter. Enda frågetecknet är väl iso-prestandan.)
 
Billigaste just ang Canon är nog en 400D med 50mm 1,8 om du står ut med det under den tiden du sparar ihop till din K-7. Annat alternativt är Nikon D40 med kitobjektiv, kanske en D60 m kitobjektiv om det går att få för 4000:-. Såg att det fanns en 1000D med kitobjektiv för 4500:- som det kanske går att få ner till 4000:-. Men det kan bli svårt att får kamera & hus för 3000-3500 om du inte börjar kolla på Canon 350D.
 
Sigma 18-50 2,8 ligger rätt högt i pris även till canon/nikon. Har ett själv som jag är supernöjd, hade ett Sigma 17-70 tidigare.
 
Billigaste just ang Canon är nog en 400D med 50mm 1,8 om du står ut med det under den tiden du sparar ihop till din K-7. Annat alternativt är Nikon D40 med kitobjektiv, kanske en D60 m kitobjektiv om det går att få för 4000:-. Såg att det fanns en 1000D med kitobjektiv för 4500:- som det kanske går att få ner till 4000:-. Men det kan bli svårt att får kamera & hus för 3000-3500 om du inte börjar kolla på Canon 350D.

Sony a200 med kitobjektiv för ca.4000kr enligt prisjakt.
 
http://www.blocket.se/stockholm/Sigma_18_50_objektiv_till_Pentax_23708668.htm?ca=7&w=3

Sigma-optik, 2500kr

http://www.blocket.se/stockholm/Pentax_K10D_16_45_f_4_23423665.htm?ca=7&w=3

Pentax k10d

Exempel på beg. pentax-utrustning, som dock ligger lite högt i pris. Steget till en ny pentax k20d känns inte långt om man tittar på dessa anonnser.

Det verkar finnas många canon 40d, nikon d100/200 ute på beg.marknaden. Det verkar ju vara bra kameror men de verkar också vara ganska stora och klumpiga, eller?
 
Det verkar finnas många canon 40d, nikon d100/200 ute på beg.marknaden. Det verkar ju vara bra kameror men de verkar också vara ganska stora och klumpiga, eller?


Nu vet jag inte hur stor Pentax k-7 är men storleken är rätt stor mellan xxxD & xxD tycker jag samt vikten. Men xxD är mkt skönare. Men ska du lägga så mkt pengar så nja fråga dig själv om du behöver tätningen hos pentax.
 
xxxd (?), xxd (canon d40?)

Kommer säkert att fota en del i regn, skog och under halvtuffa förhållanden. Men jag vet ju i o f inte hur tillförlitlig vädertätningen är...
 
xxxd (?), xxd (canon d40?)

Kommer säkert att fota en del i regn, skog och under halvtuffa förhållanden. Men jag vet ju i o f inte hur tillförlitlig vädertätningen är...

400D & 40D = xxxD & xxD.

40D håller nog lite bättre om du nu ska ha ett hus innan din k-7 men så kostar den lite mer än vad du hade tänkt dig. Men min 400D lyckades hålla i skapligt regn när jag fotade en tävling tillsammans med mitt tätade 70-200. Hade dock en lite handduk över huset men den klarade sig ovanligt bra iallafall. Så få tag i ett hus som ska fungera i de förhållanden innan din k-7 kan bli lite knepigt
 
så klart

ca. 1500-2500kr för kamerahus

och 2000-4000kr för en ljusstark normalzoom.

I mina ögen vore det ju som att skjuta sig i foten om du börjar med ett annat system än pentax om du nu är så säker på att det är det du vill ha sedan. Här har du något som verkar ok.
K10d + 16-45f.4 för 4900sek:
http://www.blocket.se/stockholm/Pentax_K10D_16_45_f_4_23423665.htm?ca=16&w=3

Ett annat alternativ
K100d Super + 18-55 f3,5-5,6 + Blixt för 4100sek:
http://www.blocket.se/alvsborg/Pentax_K100D_Super_22937677.htm?ca=16&w=3
Jag kan istort sett inget om Pentax, men i mina okunniga ögon verkar detta som hyffsat prisvärda paket med utrustning som du kan använda sedan när du skaffar din K-7.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.