Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
OK. Vad tror du om ett Sigma 18-50/2,8 DC till en pentax K20D alt. K10D?

Hur upplevde du K100:an?

Tror det kan vara en bra glugg, ev är 18mm för lite vidvinkel om man vill fota mycket natur / landskap, men bra ljusstyrka för att använda inomhus eller i dåligt ljus. Men för samma pengar får du både DA18-55 WR och DA50-200 WR...

K100D tycker jag är en mycket bra kamera, har den som backup. Det jag råkade ut för är att buffertern i RAW (2 bilder) är begränsande ibland, hade problem vid ett bröllop, där jag missade en del bilder. Och min knastrar fortfarande ibland av sand efter att ha fota monsterrace i en torr grusgrop. Dessa två händelser gjorde att jag bytte till K20D.
 
Tror det kan vara en bra glugg, ev är 18mm för lite vidvinkel om man vill fota mycket natur / landskap, men bra ljusstyrka för att använda inomhus eller i dåligt ljus. Men för samma pengar får du både DA18-55 WR och DA50-200 WR...

K100D tycker jag är en mycket bra kamera, har den som backup. Det jag råkade ut för är att buffertern i RAW (2 bilder) är begränsande ibland, hade problem vid ett bröllop, där jag missade en del bilder. Och min knastrar fortfarande ibland av sand efter att ha fota monsterrace i en torr grusgrop. Dessa två händelser gjorde att jag bytte till K20D.

Det är väl där som vädertätningen kommer in i bilden.

Fotade med min Panasonic Lx3 i samband med att jag slipat golv och tilläggsisolerade vilket lett till att lite damm letat sig in runt optiken.

Finns både K10D och K20d till salu för 4400kr resp. 5500kr och ett sigma 18-50/2,8 D för 3000kr. Låter det rimligt?
 
Ett av blocket annonserna var en K10D med en 16-45/f4, bara gluggen kostar 4.700 ny på cyber, som är en mycket bra glugg, absolut inte en kit-glugg. Ser ut som ett bra pris...
Personligen skulle jag hellre lägga pengarna på den än sigman.
 
Ett av blocket annonserna var en K10D med en 16-45/f4, bara gluggen kostar 4.700 ny på cyber, som är en mycket bra glugg, absolut inte en kit-glugg. Ser ut som ett bra pris...
Personligen skulle jag hellre lägga pengarna på den än sigman.

Jag kan ju inte särskilt mkt om sånt här men är inte 16-45/f4 ett ljussvagare objektiv?

De flesta kitobjektiven brukar väl ligga på 3,5 som minst) mest?
 
Ljusstyrka är inte allt. Med denna glugg får du säkert bättre bilder på bländare 4 än vad kit-gluggen ger på bländare 8. Den klarar troligen också att ge bra bilder på en 15Mpx kamera...
 
Japp, förutom att det är så lätt att slå av SR.

Men jag blev besviken på mina objektiv när jag bytte, det som var skarpt på min K100D var inte lika skarpt på K20D. Förutom mitt DFA100/2.8 Macro ;) Dubbla upplösning kräver ganska mycket av objektiven... Så nu blir det dyrt när man vill ha DA*-objektiv.

Kommer troligen att byta upp mig till en K-7 i höst/vinter, mest bara för att jag kan. Än har inte min K20D satt några begränsningar för mig.

Hej!

Funderade på det här med vädertätningen. Om man har ett vädertätat kamerahus så är väl fortfarande objektivet en svag punkt om det saknar vädertätning, eller?

Jag menar, kan inte kamerahuset ta stryk om vatten eller damm tränger in mellan huset och objektivet?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.