Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)
Mja, alltså. Nikons nya 24-70 F4 är ju både kompaktare och väger mindre än den nuvarande 24-70 f2.8 . Jag har ju velat ha en 24-70 f4 av nikon tidigare men det finns ju helt enkelt inte. Så med en kamera designad för att vara liten så tycks det designas små objektiv. Jag tycker det skall bli intressant om de lyckas pressa ihop deras kommande 24-70 2.8 också, eller tror ni den kommer väga 1KG ?

Ken Rockwell påstår att den väger 500g
 
Han har rätt.

/Stefan

Om 24-70/4 ja, men frågan var väl hur storleken skulle bli på den kommande 24-70/2,8 för Z-systemet.

Att en sådan f/4 blir lättare än en f/2,8 är ju inte konstigt. Nikon har inte gjort ett sådant förut, men Canon har ju sedan några år ett till EF. Det väger förvisso 100 g mer, men det är överkomligt.
 
Senast ändrad:
Om 24-70/4 ja, men frågan var väl hur storleken skulle bli på den kommande 24-70/2,8 för Z-systemet.

Att en sådan f/4 blir lättare än en f/2,8 är ju inte konstigt. Nikon har inte gjort ett sådant förut, men Canon har ju sedan några år ett till EF. Det väger förvisso 100 g mer, men det är överkomligt.

Ken Rockwell har inte uttalat sig om kommande objektiv och slutvikten vet nog inte ens Nikon själva på framtida objektiv.
Ett framtida f/2.8 av samma kaliber och tillverkare är sannolikt både större och tyngre. Tror man nästan får dubbla vikten per bländartal.

/Stefan
 
Ken Rockwell har inte uttalat sig om kommande objektiv och slutvikten vet nog inte ens Nikon själva på framtida objektiv.
Ett framtida f/2.8 av samma kaliber och tillverkare är sannolikt både större och tyngre. Tror man nästan får dubbla vikten per bländartal.

/Stefan

Jag uppfattade det som att Unos fråga som du svarade på tidigare gällde vikten på den kommande 2,8:an ("Jag tycker det skall bli intressant om de lyckas pressa ihop deras kommande 24-70 2.8 också, eller tror ni den kommer väga 1KG ?").
 
Men det kan väll inte vara hela sanningen? Varför har Sony tex blivit så populära med sina spegellösa? Kan ju inte vara för att folk har för mycket pengar som dom gärna kastar i sjön? Eller?

Skulle tro att det beror på ökat intresse för video. Då är spegellöst att föredra. Dessutom har ju Sony kunnat erbjuda kameror som åtminstone på pappret haft bra prestanda.
 
Bra prestanda åtminstone på pappret, innebär det då mindra bra i vekligheten?
Egen erfarenhet?

Det finns massor med saker som inte framgar av en specifikaton. Jag fotar bade Nikon D750 och Sony A7iii och i mindre utstrackning Canon 5Dmk3. Svagheterna marks framfor allt nar man ar i situationer dar man blir lite stressad och folk har forvantningar.

En riktigt dum sak hos D750 ar att de gjort blixtskon lite for lang, sa om man skjuter in en radio-trigger i botten sa fungerar den inte. Det tog ett antal svettiga fotosessioner innan jag fattade vad problemet var. Nu vet jag att man maste dra triggern lite bakat sa att man kanner att kulan klickar i halet innan man laser den. Det finns en massa andra problem med tredjeparts-triggers och den har kameran. Annars tycker jag den ar fantastisk och tillforlitlig att jobba med.

Sony A7iii har ocksa en del sjukdomar. Det ar for latt att av misstag andra nagon installning nar man fotograferar. Plotsligt borjar den gaffla 3 bilder, eller sa har man andrat ISO etc. etc. I vissa lagen kan man inte anvanda manuell fokus, obegripligt. Jag tycker tvart emot vad manga sager att man inte kan titta pa bilden i EVF for att stalla in exponeringen, kanske grovt, men man maste anda titta pa ljusmataren och histogrammet. Det ar bra att man kan ha histogrammet i sokarbilden. I studio ser jag bara nackdelar med EVF. Fargerna ser inte lika fina ut som hos Nikon och Canon. Men det ar en fantastisk kamera pa manga satt. Man lar sig att arbeta sig runt problemen.
 
Det finns massor med saker som inte framgar av en specifikaton. Jag fotar bade Nikon D750 och Sony A7iii och i mindre utstrackning Canon 5Dmk3. Svagheterna marks framfor allt nar man ar i situationer dar man blir lite stressad och folk har forvantningar.

En riktigt dum sak hos D750 ar att de gjort blixtskon lite for lang, sa om man skjuter in en radio-trigger i botten sa fungerar den inte. Det tog ett antal svettiga fotosessioner innan jag fattade vad problemet var. Nu vet jag att man maste dra triggern lite bakat sa att man kanner att kulan klickar i halet innan man laser den. Det finns en massa andra problem med tredjeparts-triggers och den har kameran. Annars tycker jag den ar fantastisk och tillforlitlig att jobba med.

Sony A7iii har ocksa en del sjukdomar. Det ar for latt att av misstag andra nagon installning nar man fotograferar. Plotsligt borjar den gaffla 3 bilder, eller sa har man andrat ISO etc. etc. I vissa lagen kan man inte anvanda manuell fokus, obegripligt. Jag tycker tvart emot vad manga sager att man inte kan titta pa bilden i EVF for att stalla in exponeringen, kanske grovt, men man maste anda titta pa ljusmataren och histogrammet. Det ar bra att man kan ha histogrammet i sokarbilden. I studio ser jag bara nackdelar med EVF. Fargerna ser inte lika fina ut som hos Nikon och Canon. Men det ar en fantastisk kamera pa manga satt. Man lar sig att arbeta sig runt problemen.
Mitt tidigare inlägg gällde prestanda på Sony, - skulle vara bättre på pappret, än i verkligheten.
Du går in för, att berätta om handhavandeproblem, vilket knappast har med prestanda att göra, eller hur?
Vidare tycker du, att fägerna är bättre hos Canon och Nikon, kan så vara rent standard, men det kan du justera efter egen smak, faktiskt, tro det eller ej, på alla kameror från Sony.
Jag gillar att kunna avgöra exponeringen snabbt på skärmen, justera vid behov, innan tagning
Det finns inga helt perfekta kameror/kamerahus bara nära nog perfekta, önskemålen/kraven är ju så olika hos användaren. Min Sony A7iii är det bästa kamerahus jag har köpt, liten och behändig.
 
Mitt tidigare inlägg gällde prestanda på Sony, - skulle vara bättre på pappret, än i verkligheten.
Du går in för, att berätta om handhavandeproblem, vilket knappast har med prestanda att göra, eller hur?
Vidare tycker du, att fägerna är bättre hos Canon och Nikon, kan så vara rent standard, men det kan du justera efter egen smak, faktiskt, tro det eller ej, på alla kameror från Sony.
Jag gillar att kunna avgöra exponeringen snabbt på skärmen, justera vid behov, innan tagning
Det finns inga helt perfekta kameror/kamerahus bara nära nog perfekta, önskemålen/kraven är ju så olika hos användaren. Min Sony A7iii är det bästa kamerahus jag har köpt, liten och behändig.

Instämmer i att den perfekta kameran inte finns så klart. Handhavandeproblem ligger naturligtvis hos användaren. Har man det, har man övat för lite med sin utrustning. Handgreppens ska ju sitta i "ryggmärgen". Ska man jobba yrkesmsässigt, går det inte att komma och gnälla över det. Du måste bli "ett" med dina grejer. Märker man att det inte går, då är det dags att pröva något annat. Eller träna och åter träna. Detta gäller ju även oss amatörer med nya grejer.
 
Instämmer i att den perfekta kameran inte finns så klart. Handhavandeproblem ligger naturligtvis hos användaren. Har man det, har man övat för lite med sin utrustning. Handgreppens ska ju sitta i "ryggmärgen". Ska man jobba yrkesmsässigt, går det inte att komma och gnälla över det. Du måste bli "ett" med dina grejer. Märker man att det inte går, då är det dags att pröva något annat. Eller träna och åter träna. Detta gäller ju även oss amatörer med nya grejer.

Kameror kan givetvis vara olika när det kommer till hur smidiga de är att handha och vi har alla olika behov. Att påstå att det enbart ligger hos användaren verkar inte helt genomtänkt.

Jag tycker personligen att min Nikon D750 passar mig bättre ur perspektivet ergonomi (men Sony är bättre på andra saker och jag återkommer till det). Alla inställningar som man (jag) gör, så att säga med ögat mot sökaren, sköts med höger hand, dvs. exponering (bländare, slutartid och ISO) samt fokusinställningar. Allt annat sitter till vänster. Det är i princip omöjligt att klanta till det medan man fotograferar. Hos Sony sitter nästan alla knappar till höger och det är lätt att komma åt något av misstag.

Sony är bättre på andra sätt. T.ex. behöver man aldrig låsa fokus och komponera om. Det är en grym fördel. Med Nikon måste jag hela tiden vara noggrann så att varken modell eller jag själv rör mig i djupled mellan att jag låst fokus och exponeringen.

Jag kommer heller inte överens med Fujifilms kameror, medan en majoritet verkar anse att de har perfekt ergonomi. Jag tror det beror lite på vilken stil man har när man använder kameran. Jag fotograferar i princip alltid i manuellt läge och jag tycker det är obekvämt att ändra slutartid och ISO hos Fujifilm och jag vill inte ha tre ringar på ett zoomobjektiv. Jag föredrar att sköta bländaren med höger pekfinger.

Jag gratulerar var och en som gjort ett val och känner sig bekväm med det. Jag kan bara redogöra för hur jag fungerar och tycker, sedan får alla göra sina egna val.
 
...

Jag tycker personligen att min Nikon D750 passar mig bättre ur perspektivet ergonomi (men Sony är bättre på andra saker och jag återkommer till det). Alla inställningar som man (jag) gör, så att säga med ögat mot sökaren, sköts med höger hand, dvs. exponering (bländare, slutartid och ISO) samt fokusinställningar. Allt annat sitter till vänster. Det är i princip omöjligt att klanta till det medan man fotograferar. Hos Sony sitter nästan alla knappar till höger och det är lätt att komma åt något av misstag.

Sony är bättre på andra sätt. T.ex. behöver man aldrig låsa fokus och komponera om. Det är en grym fördel. Med Nikon måste jag hela tiden vara noggrann så att varken modell eller jag själv rör mig i djupled mellan att jag låst fokus och exponeringen.
... val.

Därför är det med fördel att använda likadana kameror eller nästan iaf.
Jag kör med A7III och A7R3 programmerade identiskt. Även om du tycker alla knapparna sitter på höger sida så kommer det efter ett tag att sitta i ryggraden att använda kamerorna på snabbaste och bästa sätt. Kör man multipla kameror så blir det inte lika optimalt.

Dessutom håller man väl kameran med höger hand och styr de flesta knappar med den handen medans vänster är på objektivet.
På mina kameror är en funktionensknapp på vänster sida av kameran. Programmera den rätt och sen finns det en knapp på Sonys finare objektiv som också går att programmera.
Låter inte bekvämt att hålla kameran med två händer för att komma åt knapparna i stressiga situationer.

/Stefan
 
Därför är det med fördel att använda likadana kameror eller nästan iaf.
Jag kör med A7III och A7R3 programmerade identiskt. Även om du tycker alla knapparna sitter på höger sida så kommer det efter ett tag att sitta i ryggraden att använda kamerorna på snabbaste och bästa sätt. Kör man multipla kameror så blir det inte lika optimalt.

Dessutom håller man väl kameran med höger hand och styr de flesta knappar med den handen medans vänster är på objektivet.
På mina kameror är en funktionensknapp på vänster sida av kameran. Programmera den rätt och sen finns det en knapp på Sonys finare objektiv som också går att programmera.
Låter inte bekvämt att hålla kameran med två händer för att komma åt knapparna i stressiga situationer.

/Stefan

Som sagt alla har olika behov. Jag kan tänka mig att en t.ex. en del eventfotografer vill växla mellan serie- och enkelbildstagning med en hand och då sitter knappen bättre på Sony, men jag har knappt rört den funktionen sen jag tog kameran ur kartongen.

Jag ändrar vitbalansen max en gång per fototillfälle och använder aldrig jpg osv så jag har allt jag behöver tillgängligt för höger hand.

Funktionsknappen på min Sony A7iii sitter till höger mellan joysticken och scrollhjulet. Kommer man åt den kan vad som helst inträffa.
 
Kameror kan givetvis vara olika när det kommer till hur smidiga de är att handha och vi har alla olika behov. Att påstå att det enbart ligger hos användaren verkar inte helt genomtänkt.

Jag tycker personligen att min Nikon D750 passar mig bättre ur perspektivet ergonomi (men Sony är bättre på andra saker och jag återkommer till det). Alla inställningar som man (jag) gör, så att säga med ögat mot sökaren, sköts med höger hand, dvs. exponering (bländare, slutartid och ISO) samt fokusinställningar. Allt annat sitter till vänster. Det är i princip omöjligt att klanta till det medan man fotograferar. Hos Sony sitter nästan alla knappar till höger och det är lätt att komma åt något av misstag.

Sony är bättre på andra sätt. T.ex. behöver man aldrig låsa fokus och komponera om. Det är en grym fördel. Med Nikon måste jag hela tiden vara noggrann så att varken modell eller jag själv rör mig i djupled mellan att jag låst fokus och exponeringen.

Jag kommer heller inte överens med Fujifilms kameror, medan en majoritet verkar anse att de har perfekt ergonomi. Jag tror det beror lite på vilken stil man har när man använder kameran. Jag fotograferar i princip alltid i manuellt läge och jag tycker det är obekvämt att ändra slutartid och ISO hos Fujifilm och jag vill inte ha tre ringar på ett zoomobjektiv. Jag föredrar att sköta bländaren med höger pekfinger.

Jag gratulerar var och en som gjort ett val och känner sig bekväm med det. Jag kan bara redogöra för hur jag fungerar och tycker, sedan får alla göra sina egna val.
Där har vi ditt problem! Du har flera olika tillverkare/system av kamerahus, tro fasen, att vem som helst då blandar ihop var reglagen sitter! De flesta "yrkesfotografer" har koncentrerat sig på endast ett system, för att kunna arbeta snabbt, även i mörker. Så självklart, fattar man inte det, då har man hamnat i träsket för material-sport!
 
Ken Rockwell har inte uttalat sig om kommande objektiv och slutvikten vet nog inte ens Nikon själva på framtida objektiv.
Ett framtida f/2.8 av samma kaliber och tillverkare är sannolikt både större och tyngre. Tror man nästan får dubbla vikten per bländartal.

/Stefan

Nikon uppger vikten på 24-70/4 S till:
Approximately 500 g/1 lb 1.7 oz
Mera exakt lär vi bli varse om längre fram.

En 2.8 S bör bli lättare än dagens i alla fall.
Lyckas de får ner den under kilot vore det trevligt.
 
Där har vi ditt problem! Du har flera olika tillverkare/system av kamerahus, tro fasen, att vem som helst då blandar ihop var reglagen sitter! De flesta "yrkesfotografer" har koncentrerat sig på endast ett system, för att kunna arbeta snabbt, även i mörker. Så självklart, fattar man inte det, då har man hamnat i träsket för material-sport!

Det får stå för dig vad du fattar eller inte fattar.

Min fru har fotografi som yrke och ibland jobbar hon långa dagar. Hon får ont i rygg och axlar av den stora tunga Canon 5Dmk3 med 24-70/2.8 (nästan lika stor som henne).

Vi botaniserade och fastnade till slut för Sony eller Fujifilm. Efter att ha testat båda under en dag föll valet på Sony A7iii med det lilla nätta 28-70/3.5-5.6.

Jag har länge använt Nikon och har ingen lust att lägga ut mer pengar på att byta utrustning.

Eftersom vi ofta fotograferar tillsammans händer det att vi byter för att hon behöver en lins som vi inte har till Sony eller om jag gör video.

Hade Nikon Z funnits för ett år sedan hade vi kanske valt en sån.

Kanske fattar du bättre nu?
 
Skrev ju att han hade rätt- Specen släpptes ju i samband med releasen och Ken Rockwell har ju bara skrivit om den och inte om f/2.8 versionen som ännu inte existerar.

/Stefan

Jag har alltid funderat på varför Ken Rockwell får så mycket skit, för hans site är full av information som mig veterligen nästan alltid är korrekt.

Visst, han har några kontroversiella idéer som jag inte håller med om, som att man bara ska fota jpg osv., men jag det framgår ganska tydligt vad som är åsikter och vad som är fakta.

Betydligt bättre kvalitet än många av de största YouTube-kanalerna...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar