Annons

Köpråd med någolunda preciserade frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt råd är ändå Pentax k200d lr k20d och ett Star objektiv. Då har du ett vädertätat system, glugg och hus. Som du kommer ha mycket nöje med under lång tid framöver.
Tror nog att en k200d är bättre för då får du pengar över till väska osv. Objektiv behållar man längre än hus så du kan lugnt byta till en mer avancerad kamera om det skulle behövas. k200d är i stort en k10d i mindre förpackning.
 
Det här är svårt som attan. I morse hade jag gjort ett val. Det skulle bli en Nikon. D80 eller D200 va nu frågan. En av dessa kameror med Nikons 18-200 kitobjektiv. Objektivet har fått bra kritik överallt jag hört mej för (alltså bra för det omfånget) och båda kamerorna finns som kit med just det objektivet. Det skulle iså fall göra att man klarar sig med ett objektiv.
Men sen lästa jag naturligtvis FOTOs senaste test och där stod det ju klart och tydligt att sportkameran nr ett va D40... Så då fick jag tänka om. Sen kanske jag ställer för hårda väderkrav också. Kommer ju fortfarande vara hobbyfotograf, men samtidigt kommer man sitta i en båt och fota vattenskidåkare så visst kommer det skvätta säkert. Har ännu inte hållt i vare sig en K200 eller K20. K20n i FOTO-testet slogs dock ner lite på långsamm serietagning och att man inte vt var AF-punkten är innan kameran fokuserat. Serietagning kommer för mej vara nåt jag använder och AF vet jag inte, men misstänker att det kan vara bra att ha vid sportfoto. Just nu lutar det år en D40. Frågan är vilket objektiv man borde satsa på här. Finns det ngt motsvarande 18-200 som det Nikon har till sin som ni skulle kunna rek? Och vi talar i prisklasser kring Nikon-objektivet.
 
Om det är ett 18-200 objektiv du vill ha så skulle nästan utan tvekan välja Nikon. Sigma har en variant till det flesta tillverkare men är inte i samma klass, å Canon har inget med det omfånget från vidvinkel till tele.

Kanske lite extremt:
http://www.warehouseexpress.com/product/default.aspx?sku=1025745

Men det finns många bra alternativ men om det är precis en superzoom du är ute efter så känns Nikon som sagt givet.

Till Canon 40D som du var inne på skulle jag välja ett EF-s 10-22 å EF 70-200 F/4 till sport, å där har du bildkvalité på en annan nivå såklart pga att man delar upp brännvidderna på fler objektiv.
 
k20d har 3 bilder i sekunden tror jag. rätt ok ändå. ligger d40 på 5?
k20d ger dig också möjligheten att skjuta 21 bilder i sekunder med 1.2 lr 2.1 mp i sekunden, det går inte med någon annan kamera. Inget att göra förstoringar av men en riktigt kul funktion.

kolla upp hur många rawbilder kameran du fnderar på tar i sekunden också. raw är att föredra framför jpeg.

vad menar du med att du inte vet vart fokuspunkten är? sätter du fokussökaren i mitten på kameran så kommer den fokusera där. alla kameror måste ju fokusera innan du vet om det blir den fokuspunkt du siktar på?

ska du fokusera på något långt bort och har fokuserat på något nära tar det ju rätt lång tid att fokusera på något som ligger långt bort.

till sportfoto tror jag nog att du bör använda kontinuerlig autofokus som det heter på pentax k10d. lämpar sig för att följa saker som rör sig. det är ett större fokusområde än bara en punkt som kan vara lätt att tappa.

är autofokus viktigt så kanske du ska klura på hur många fokuspunkter och vilken typ de har. jag vet inte vad som är bäst dock. tror min pentax har 11 fokuspunkter bra, vid kont.fokus.

men som sagt, pentax tar som mest 3 bilder i sekunden. k10d kan dock fylla minneskortet i jpeg så du kan ta hur långa serier som helst. i raw vet jag inte just nu men tror det är 15 st i följd.

nikon d40 har jag också hört har ett speciellt autofokussystem vilket gör att alla nikon gluggar inte får autofokus. kolla upp vilka så du inte köper fel till d40.

ska du fota i båt så kommer du för eller senare få en rejäl dusch tror jag. better safe than sorry välja något som är vädertätat helt och fullt. men mer än ett snabbt dopp klarar den nog inte med andra klarar nog inte ens ett snabbt.

saltvatten är värre än sötvatten by the way...
 
JohanAxelsson skrev:
Jobbar du på Pentax Patrik?

Han har inte sagt ett osant ord. Själv har jag hållit mig ifrån att säga något i tråden, för jag orkar inte lyssna på gnället från Nikon/Canon folket som ska gnälla så fort ett annat märke existerar. Men du bjöd ju upp till dans.

Jag tycker att topic startaren ska köpa en Canon 40D eller en Pentax K10D. Båda är billiga kameror och båda är alldeles utmärkta. Tyvärr har K10D snart försvunnit ut ur affärerna på grund av att K20D har lanserats och den är ju lite dyrare.

Visst, det kan vara roligt att gå runt med en Nikonlogga på kameraremmen så man passar in med mängden. Men en sådan kan man köpa lös till vilken kamera som helst.
 
Zewrak skrev:
Han har inte sagt ett osant ord. Själv har jag hållit mig ifrån att säga något i tråden, för jag orkar inte lyssna på gnället från Nikon/Canon folket som ska gnälla så fort ett annat märke existerar. Men du bjöd ju upp till dans.

Jag tycker att topic startaren ska köpa en Canon 40D eller en Pentax K10D. Båda är billiga kameror och båda är alldeles utmärkta. Tyvärr har K10D snart försvunnit ut ur affärerna på grund av att K20D har lanserats och den är ju lite dyrare.

Visst, det kan vara roligt att gå runt med en Nikonlogga på kameraremmen så man passar in med mängden. Men en sådan kan man köpa lös till vilken kamera som helst.

Tur att du är saklig och inte gnäller då :)

Jag testade K10D när jag skulle köpa nytt sist, men gillade inte ergonomin. K20D är samma antar jag. 40D har jag inte tagit i, men gillade inte 30D (eller 10D för den delen).

Av icke-Nikon/Canon är jag mer imponerad av Sonys nyare alster, A700 känns riktigt bra (bara klämt en stund på Foto&Video senast dock).

PS. Jag använder inte Nikons rem. DS.
 
JohanAxelsson skrev:
Tur att du är saklig och inte gnäller då :)

Jag testade K10D när jag skulle köpa nytt sist, men gillade inte ergonomin. K20D är samma antar jag. 40D har jag inte tagit i, men gillade inte 30D (eller 10D för den delen).

Jag fick rådet att känna efter på varenda kamera som fanns när jag skulle köpa systemkamera. Då var jag inne på att ha en Canon 40D. Varenda kamera jag kände på var obekväm eller hade knappar på ställen jag inte skulle drömma om att sätta dem på. Ingen kamera stod ut som bättre eller sämre (förutom instegskamerorna som var så små att jag tappade bort dem mellan fingrarna). Så då sket jag helt enkelt i alla råd och bestämde mig för att bara gå på vad kameran hade för funktion och tillbehör istället. Och nu så här med facit i hand gav inte "klämtestet" mig ett dugg. Och kameran jag har sitter som en en stoppning i ett korvskinn. Känner mig naken utan den.


Av icke-Nikon/Canon är jag mer imponerad av Sonys nyare alster, A700 känns riktigt bra (bara klämt en stund på Foto&Video senast dock).

Min högst personliga åsikt har alltid varit att Sony är av ondo. Så det har aldrig varit ett alternativ. Det är ett märke och inget mer. Dessutom ett märke som jag inte har förtroende för. Har trasiga tvspel, ospelbara DVD/CD skivor, trasiga telefoner och gud vet allt som det står Sony på. Frugan envisas om att byta telefon varje år för hennes Sony/Ericsson telefoner är helt enkelt kassa efter 10 månader. Min Siemens har jag haft i 6 år, funkar ypperligt.


PS. Jag använder inte Nikons rem. DS.

Skulle inte jag heller ha gjort.

Hur som helst, trådskaparen frågade efter vädertätning, och innan Erland rattar in tråden och säger att det inte spelar roll, för att inte Canon och Nikon har det på sina billigare kameror. Så har faktiskt Pentax och Olympus de bästa tätningarna i klassen. Vad än Erland kommer att säga, så är det logiskt att ju fler tätningar desto tätare kamera. Klassade eller inte. Själv har jag varit ute i timmar i hällregn i skogen och gått och fotat helt ostört och inte haft problem alls. Var inte heller ett dugg nervös. Det hade jag varit om jag inte vetat att det var så tätt det kunde vara.

Jag fotar i och för sig inte mycket till sport. Har lite baseball foton på min flickr. Och de har jag fotat med ett manuellt 300mm objektiv med seg fokusring. Att inte man skulle klara utav det med Pentax, Olympus, Nikon, Canons eller vilket märke man vill och deras autofokus objektiv låter helt otroligt i mina öron.

Slutkläm;

Jag skiter fullständigt i om trådstartaren köper en Nikon, Canon, Sony, Pentax eller Kodak. Det rör mig inte ryggen. De flesta som ger råd på fotosidan verkar ha det som en sport att de som frågar om råd måste ha samma kamera som de har. Jag kommer aldrig att träffa människan och inte få låna hans objektiv i alla fall, så det spelar mig ingen roll. Jag kommer inte sitta och vara glad att han har en Pentax, jag kommer inte bry mig om ifall han har en Nikon.

Vad jag vet är att han kommer definitivt inte bli besviken på varken en 40D, K20D eller en A700 (om den inte pajjar då ;)).

Jag kan bara svara på frågorna och det är redan gjort. K10D erbjuder det han vill ha, till bästa pris. K20D erbjuder det han vill ha, till näst bästa pris.
 
Nä jag jobbar inte för Pentax. Ville bara berätta vad jag vet för att göra det lättare för trådstartaren. Vill man ha vädertätat är de kombinationer jag nämnt bra. Både optiskt och kameramässigt såväl som ekonomiskt,dvs inom budgeten som var satt.

Jag säger inget om att nikon eller canon gör dåliga kameror för det gör de inte. Men vädertätade hus gör de inte lika billigt som Pentax. Nikon D200 är det tror jag men k20d är nog en bättre kamera, den är trots allt rätt gammal nu. Canon har jag inge koll på.

Jag valde Pentax för att det var bildstabiliseringi huset och at det finns möjlighet till ett vädertätat system. Jag är inte ute i regn och fotar men vill inte heller behöva vara överdrivet försiktig om det skulle bli aktuellt.

Prismässigt anser jag det blir billigare att ha bildstabilisering i huset för då får du det till alla objektiv.

Det fins ett fullgott utbud brännvid till Pentax också. Inte nyare gluggar men väl bra gamla. Systemet är bakåtkompatibelt från 70 talet och framåt. Autofokus kan utebli dock på en del av de gamla. Finns även tredjepartsoptik som är över 300mm.

Svagheten med Pentax är ju då att de tar 3 bilder i sekunden. Vilket man faktiskt kommer långt med ändå. Hög serietagning garanterar ju inte en bra bild, det har med tajmning och erfarenhet att göra.
 
Så... till 90% har jag bestämt mig. Det blir troligen paketet från scandinavian photo med D80 + två objektiv, minneskort batteripack och en väska. Det är färdiggraden som gör det intressant såhär när man ska ge sig in i det.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=8108362

Ett av objektiven heter ju VR, betyder det skakreducering?

Det känns ju som en mellannivå allright, vare sig dyr kamera eller dyra optiker, men å andra sidan får jag två objektiv med och även om de inte tar världens bästa bilder så tror jag det duger gott åt mej ändå. Sen att man får en fotokurs också känns också bra. Är som sagt übergrön på det här.

Återkommer med rapport om det nu blir köp.

Stort tack tll alla som svarat här inne. Jag har lärt mej grymt mkt. Kommer fortsätta hänga här men förhopningsvis i fototrådarna istället för köptrådarna :)
 
Senast ändrad:
Chewbacca skrev:
Vad är det som har övertygat dig om det paketet?

vet inte. Det känns mkt kamerautrustnikng för pengarna. En bekant har D80 med ett annat objektiv. Vi kommer nog inte lånbytas men iaf dela erfarenheter av kameran. Jag anser mej inte behöva LV så därav försvinner den lite dyrare 40Dn. Varför inte Pentax undrar du säkert och det vet jag inte. Har ännu inte hållt i dom och jag kanske går miste om ngt, men å andra sidan kanske jag kommer till skott och börjar fotografera.

Jag är inte övertygad, och det är mjuka värden som talar här. Ingen mätbar data alls. Den sitter bra i min hand dessutom. Men kan inte svara på din fråga egentligen.
 
Pumafliff skrev:
Så... till 90% har jag bestämt mig. Det blir troligen paketet från scandinavian photo med D80 + två objektiv, minneskort batteripack och en väska. Det är färdiggraden som gör det intressant såhär när man ska ge sig in i det.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=8108362

Ett av objektiven heter ju VR, betyder det skakreducering?

Det känns ju som en mellannivå allright, vare sig dyr kamera eller dyra optiker, men å andra sidan får jag två objektiv med och även om de inte tar världens bästa bilder så tror jag det duger gott åt mej ändå. Sen att man får en fotokurs också känns också bra. Är som sagt übergrön på det här.

Återkommer med rapport om det nu blir köp.

Stort tack tll alla som svarat här inne. Jag har lärt mej grymt mkt. Kommer fortsätta hänga här men förhopningsvis i fototrådarna istället för köptrådarna :)

Tror du får ett alldeles utmärkt paket. Iofs, helt olikt det du hade i åtanke i början. Men du kommer alldeles säkert bli nöjd. :)
 
här en är länk till ett test av k200d ifall du inte bestämt dig än.

http://www.photographyblog.com/revi...tax_k200d_6.php


paketet är väl rätt ok som du tittat på. personligen skulle jag nog inte köpa det, mest för att d80 är gammal, men fortfarande bra. jag behöver inget batterigrepp. men annars så :).

vad du än köper kommer du att bli nöjd tror jag.
men har du tänkt dig att fota i sådana miljöer du beskrev i början skulle jag tänka ett varv till rörande att ha vädertätat system. för det är inte paketet du länkade till.
 
Zewrak skrev:
Tror du får ett alldeles utmärkt paket. Iofs, helt olikt det du hade i åtanke i början. Men du kommer alldeles säkert bli nöjd. :)

Jo jag inser att jag troligen ställde upp kraven för högt i den ursprungliga frågan. Visst till jag ha allt det där, men samtidigt vill jag ju inte lägga för mkt pengar då jag inte vet om jag tycker det här är skoj samt att 80% av folket (troligen) knappt märker skillnaderna trots allt. Även då finns det ju visserligen två vägar att gå. Ett köpa nåt som man kan leva med att man inte använder, eller köpa ngt som man kan sälja till någolunda värde om man inte använder. Helt bestämd är jag inte än, men börjar samtidigt vilja komma till skott.

Zewrak skrev:

vad du än köper kommer du att bli nöjd tror jag.
men har du tänkt dig att fota i sådana miljöer du beskrev i början skulle jag tänka ett varv till rörande att ha vädertätat system. för det är inte paketet du länkade till.
Ska försöka känna på den i veckan innan jag slutligen bestämmer mej. Om nu D80 är nån personlig referens i form av bildkvalite, ergonomi och funktioner så blir det ju trots allt enklare att jämföra.
 
Ok då tycker jag såhär. Om du ändå tänkt lägga 15000-20000, som du skrev i början, på något du inte vet om du kommer använda så kan du ju lika gärna lägga det på det som du säger är höga krav?

k200d och ett vädertätat Starobjektiv kostar lika mycket som paketet m Nikon eller hur?

Vet du inte om du kommer använda det känns, iaf för mig, 15000 kr för mycket. Börja då med att köpa ett hus o ett objektiv för ca 7000 så har du en bra början. d80 är rätt gammal nu å ska du sälja den sen får du lite av ursrungskostnaden tillbaka. Då är det bättre med nyare. Det ger lite bättre andrahandsvärde.

Dina "höga" krav finns ju i samma prisklass som du anger.

Ta dig en funderare och kolla tester osv innan du köper. 15000 är rätt mycket pengar även om man har gott om dem :)

PS. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=94722
 
så... då är man både fattigare och rikare. Efter ca 2 timmar inne på Scandinavian Photo och en massa snackande fram och tillbaka kom jag hem med en D80 och två objektiv. Ett 18-70 och ett 70-300. Två UV-filter, ett lite billigare till det lilla objektivet och ett lite "bättre" till det stora. Köpte även ett extrernt väderskydd till den, eller fick med rättare sagt. Det lustiga var att vare sig K20 eller K200 hade nån tätning mellan hus och objektiv enligt vad säljaren och jag kunde se, medan D80 faktist hade det.
Köpte till en väska som dessutom passar i min rygga så både kamera och dator kan nu åka med... o när ja ändå va där så köpte jag en ixus 70 till morsan också. I skrivande stund har ja ännu inte slagit på kameran för batteriet laddas än... men kvällen kommer nog inte bli så lång. I natt bär det dessutom iväg på semester och där kommer troligen kameran och jag att få ingångsprovas.
Hur är såna här kameror genom handbagageröntgen på flygplatser. Nåt man ska tänka på?
Shit nu är det dags att lära sig fota :)
 
Grattis till den nya kameran, kul att det blev en Nikon. Kameran genom röntgen är inga problem, även analog film har jag haft igenom den utan större problem, dock ej exponerad sådan.

Angående Pentax så har ju det en del tätade objektiv 4-5 stycken eller liknande men det är ganska sällsynta bland pentax ägare, men det skryter så gärna med att det har en vädertätad kamera:) Så fasit i hand klarar sig det allra flesta kamera ägare sig ganska bra utan vädertätning i specifikationerna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.