JohanAxelsson skrev:
Tur att du är saklig och inte gnäller då
Jag testade K10D när jag skulle köpa nytt sist, men gillade inte ergonomin. K20D är samma antar jag. 40D har jag inte tagit i, men gillade inte 30D (eller 10D för den delen).
Jag fick rådet att känna efter på varenda kamera som fanns när jag skulle köpa systemkamera. Då var jag inne på att ha en Canon 40D. Varenda kamera jag kände på var obekväm eller hade knappar på ställen jag inte skulle drömma om att sätta dem på. Ingen kamera stod ut som bättre eller sämre (förutom instegskamerorna som var så små att jag tappade bort dem mellan fingrarna). Så då sket jag helt enkelt i alla råd och bestämde mig för att bara gå på vad kameran hade för funktion och tillbehör istället. Och nu så här med facit i hand gav inte "klämtestet" mig ett dugg. Och kameran jag har sitter som en en stoppning i ett korvskinn. Känner mig naken utan den.
Av icke-Nikon/Canon är jag mer imponerad av Sonys nyare alster, A700 känns riktigt bra (bara klämt en stund på Foto&Video senast dock).
Min högst personliga åsikt har alltid varit att Sony är av ondo. Så det har aldrig varit ett alternativ. Det är ett märke och inget mer. Dessutom ett märke som jag inte har förtroende för. Har trasiga tvspel, ospelbara DVD/CD skivor, trasiga telefoner och gud vet allt som det står Sony på. Frugan envisas om att byta telefon varje år för hennes Sony/Ericsson telefoner är helt enkelt kassa efter 10 månader. Min Siemens har jag haft i 6 år, funkar ypperligt.
PS. Jag använder inte Nikons rem. DS.
Skulle inte jag heller ha gjort.
Hur som helst, trådskaparen frågade efter vädertätning, och innan Erland rattar in tråden och säger att det inte spelar roll, för att inte Canon och Nikon har det på sina billigare kameror. Så har faktiskt Pentax och Olympus de bästa tätningarna i klassen. Vad än Erland kommer att säga, så är det logiskt att ju fler tätningar desto tätare kamera. Klassade eller inte. Själv har jag varit ute i timmar i hällregn i skogen och gått och fotat helt ostört och inte haft problem alls. Var inte heller ett dugg nervös. Det hade jag varit om jag inte vetat att det var så tätt det kunde vara.
Jag fotar i och för sig inte mycket till sport. Har lite baseball foton på min flickr. Och de har jag fotat med ett manuellt 300mm objektiv med seg fokusring. Att inte man skulle klara utav det med Pentax, Olympus, Nikon, Canons eller vilket märke man vill och deras autofokus objektiv låter helt otroligt i mina öron.
Slutkläm;
Jag skiter fullständigt i om trådstartaren köper en Nikon, Canon, Sony, Pentax eller Kodak. Det rör mig inte ryggen. De flesta som ger råd på fotosidan verkar ha det som en sport att de som frågar om råd måste ha samma kamera som de har. Jag kommer aldrig att träffa människan och inte få låna hans objektiv i alla fall, så det spelar mig ingen roll. Jag kommer inte sitta och vara glad att han har en Pentax, jag kommer inte bry mig om ifall han har en Nikon.
Vad jag vet är att han kommer definitivt inte bli besviken på varken en 40D, K20D eller en A700 (om den inte pajjar då
).
Jag kan bara svara på frågorna och det är redan gjort. K10D erbjuder det han vill ha, till bästa pris. K20D erbjuder det han vill ha, till näst bästa pris.