Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd - Göra ren sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Får mitt nya 85mm 1,4 på torsdag nästa vecka och vill därför ha en så ren sensor som möjligt när jag testar nya objektivet.

Vad måste jag köpa för att göra sensorn ren på min D300? Gärna någt prisvärt från Kaffebrus eller liknande

Blåsa med blåsbälg och Visible Dust Green Swabs för 1,5x-1,6x sensor samt blöta dessa med Visible Dust Sensor Clean rengöringsvätska för sensor, 8ml.

Enkelt skitbra och smådyrt...

Det verkar som de flesta tar 600-700 kronor för att göra ren sensorn.
Priset är ungefär det samma som de grejor bengt-re rekommenderar.
Då har du 12 swabs och vätska nog för en 8-10 gånger.
Ibland måste man använda fler än en för att få riktigt rent.
Det kommer du klara dig med i ett par år.
Du kan räkna med att behöva rengöra sensorn cirka 4-6 gånger per år om du fotar mycket.
Där emellan räcker ofta blåsbälgen.
Du kan beställa från Scandinavian Photo eller Cyberphoto om du inte har en välsorterad fotoaffär där du bor.

Senast ändrad:
Är sensorn ens skitig? Annars är det ju bortkastade pengar. Jag har aldrig "svabbat" någon sensor, utan det har räckt med att blåsa med blåsbälg.
För övrigt antar jag att du kommer att använda 85/1,4 på stora bländaröppningar, och då syns i stort sett aldrig något damm på sensorn. För det krävs nedbländning.

Precis, det är nästan bara när jag skall köra macro som man "upptäcker" att den är smutsig (ofta mycket små bländare vid macro - iaf jag) annars så är lite smuts ingen katastrof, men skönt att skippa prikarna i blåa himlar också.. *s*

Tycker nog att rengöra sensorn hör till normal kameravård. Precis som man ser till att ens objektiv inte har fläckar eller för mycket damm på linserna eller filtret om man använder sådant.
Jag har en sensor lupp för att kunna se om sensorn är dammig men allra bäst är att gå ut och fota en blå himmel på bländare >16 och kolla i datorn.
Man finner i princip alltid damm men frågan är om det är tillräckligt mycket för en rengöring. För den som alltid fotar méd stora bländare är det inget problem eftersom dammet aldrig syns.
Om man har damm på sensorn och går ut i riktigt kallt väder så kommer det att bildas kondens kring dammkornen och det kletar fast och det hjälper inte att blåsa.
Det är inte kul att komma hem från t.ex en semester med 2000 bilder och upptäcka att alla tagna med stort skärpedjup har fläckar.
Visst kan man i DPP och LR och andra program slå på att programmet skall klona bort fläckar. Det fungerar så länge kloningen sker från en ren yta. Men om man t.ex. har ett träd intill fläcken så kan man plötsligt ha trädgrenar i den blå himlen och det är värre än en fläck.
Så man måste ändå gå igenom alla bilder och se att kloningen har fungerat och korrigera. Det tar mycket längre tid än att göra ren sensorn innan man fotograferar och tar cirka 5 minuter.

jag har fotat med min D300 nu i snart ett år, det kanske är dags att göra ren sensorn då? Eller ska jag prova att blåsa med en apoteksblåsa innan jag svabbar.

..och risken för att klanta sig och förstöra sensorn om man gör operationen själv, stor eller liten?

En apoteksblåsa är kanske inte den mest effektiva blåsare. Köp en blåsbälg som är avsedd för renblåsning (typ rocket air) inte någon grej med pensel eller en blåsa som är avsedd att spola rent öronen etc.

jag har fotat med min D300 nu i snart ett år, det kanske är dags att göra ren sensorn då? Eller ska jag prova att blåsa med en apoteksblåsa innan jag svabbar.

..och risken för att klanta sig och förstöra sensorn om man gör operationen själv, stor eller liten?

Jag tror att jag och andra nu har svarat på den frågan 100 gånger de senaste åren. Nej det är ingen risk för att förstöra sensorn om du inte är superklantig.
Det du gör ren är ett glasfilter som sitter framför sensorn. Det är alltså detsamma som att göra ren ett filter på ett objektiv.
Förstår inte att detta är en så stor dramatisk grej i Sverige. I det flesta länder ser man detta som naturlig del av dSLR epoken.
Måste bero på att vi är det enda landet i världen där barn föds med cykelhjälm och hänger sig i rutschkanan.

Blåsa med blåsbälg och Visible Dust Green Swabs för 1,5x-1,6x sensor samt blöta dessa med Visible Dust Sensor Clean rengöringsvätska för sensor, 8ml.

Enkelt skitbra och smådyrt...

Är det samma sak som Eclipse2, som jag sett att det skrivits om i tidigare trådar? Det finns ju flera olika märken med swabbar (?), spelar det någon större roll vilken man köper av dem?

Är det samma sak som Eclipse2, som jag sett att det skrivits om i tidigare trådar? Det finns ju flera olika märken med swabbar (?), spelar det någon större roll vilken man köper av dem?

Jo det finns bättre och sämre. Jag köpte ett Delkin sensor cleaning set som jag trodde var den optimala lösningen på att göra ren sensorn. Det bestod av en liten dammsugare, en sensor lupp, svabbar och vätska.
Det enda som var användbart var sensor luppen. Dammsugaren drar in mer damm än den tar bort. Vätskan ger ränder och en blåfärgad dimma på sensorn. Svabbarna fungerar bättre med Eclipse men lämnar ibland ludd efter sig. Senare kom ett mail från Cyberphoto att de varnade för att svabbarna kunde ha förhårdnader i spetsen som kunde repa filtret framför sensorn och att man skulle skicka in de gamla så skulle man få nya. Men då hade jag redan slängt skiten
Så köp beprövade grejor. Sensor swabs, Eclipse och Visible Dusts prylar är "proven in use".
PS. Eclipse2 är till för kameror med AA-filter som har titanium-oxide-filter på filtrets utsidan. Alltså ytan du rengör. De flesta kameror har beläggningen på insidan. Det finns en lista med vilka kameror de rekommenderar att man använder Eclipse2 för på deras hemsida.

Senast ändrad:
Det är alltså detsamma som att göra ren ett filter på ett objektiv.
Vilket är i stort sett omöjligt utan att diska det. Jag har inte hittat några dukar, trasor eller vätskor som inte lämnar några som helst spår efter sig. På filtret gör det inte så mycket, men på sensorn skulle jag inte vilja ha massa jox.

Personligen gör jag bara ren sensorn när jag vet att den är smutsig.

Gustav, har du verkligen verifierat att du har skit på sensorn?

På mina utlandsjobb åker jag oftast på att göra rent sensorn 2g per vecka o jag har testat dom flesta medlen etc o det som funkar säkert o perfekt är följande.
1. Blås rent sensorn med gummiblåsa fån tex hama (det är viktigt pga ligger det smuts kvar så kan det repa sensorn.
2. Jag använder en (lampa) från visible dust för att se om sensorn är ren.
3. Nästa steg är penslar från visibledust som jag laddar med tryckluft på burk för att få penseln att suga upp smutsen. Många gånger räcker detta för att få sensorn ren om inte
4. Då använder jag eclipse vätska på en polyester tops från Elfa (finns även på yfo för runt 35kr st på elfa får du en påse för 200kr) Från början använde jag swabs men dom släpper ludd ifrån sig o är dyra o dom kan du bara använda en gång. Topsen är betydligt bättre. Om du tex kommer åt ljusschaktet i kameran så ser det ut som ett bomullsfält om du använder swabs.
5. Kollar att det är rent med (lampan). Det är betydligt enklare än att blända ner o ta en bild mot en himmel eller vit bakgrund på liten bländare.

Det finns även tops från visible men dom är inte bra för dom är gjorda av samma skräp som swaben är alltså dom luddar.
Detta sätt funkar enkelt o snabbt o jag har gjort det i 2 års tid utan några problem. ps i en gammal tråd på fs om sensorrengöring har jag lagt in bilder o produktnamn på samtliga saker som jag nämnt här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar