ANNONS
Annons

Köpråd för resekamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric.Stahlin

Avslutat medlemskap
Hej Fotosidan!

Jag behöver köpråd! Jag vänder mig hit istället för att bli lurad av killen på Expert om ni förstår.

Jag kan inte speciellt mycket om kameror. Min nuvarande kamera är en Canon Ixus 70 (som jag har på "auto" eller möjligtvis på "snö" eller "inomhus" för att jag lurar mig själv att jag kan se någon väsentlig skillnad på dom.)

Det är så att jag skulle vilja föreviga den kommande resa genom USA under tre månader. Men nu behöver jag i alla fall lite råd om vad jag faktiskt ska köpa.

Jag fick tips av en kompis att Canon Powershot G-serien skulle vara bra om man inte kunde så mycket men ändå ville ha bra bilder.

Bilderna kommer antagligen för det mesta att föreställa uppradade människor och/eller natur. Kanske någon som hoppar lite också!

Ge mig tips på kameror som är lätta att använda men ändå ger bra bilder. Jag kan gärna tänka mig lite mer avancerat bara inte jag behöver läsa en hel bok för att förstå allt hur man tar ett kort!
Ge gärna lite olika förslag, och ställ frågor om något var oklart (jag är ganska snurrig)!

Hoppas ni kan hjälpa mig.
Mvh Eric

Jag tycker att du ska spana in Canon S90. En mycket kompetent och hyfsat kompakt kamera som går utmärkt att köra både i full auto och med mer manuella inställningar om man så önskar. Utmärkt optik och sensor har den (samma sensor som finaste powershot G-kameran).

Den kostar dock en slant.

Okej tack så mycket för tipset Jesper! Visste inte alls att det var samma optik i dom båda! Jag tittade på den i en affär idag men det var inte alls något som jag gillade tyvärr. Lite bättre bilder i min ixus, annars i princip samma kamera. Jag behöver nog mer zoom tror jag också.

Jag har läst lite sen igår, eftersom jag är ganska tekniskt lagd så har jag nu värderat om mina tankar kring en ny kamera. Jag vill nog ha något som jag kan växa i mer.
Har ni fler förslag så är dom välkomna!
Jag vill nog inte lägga mer än 5-6 tusen tror jag. (jag köper den iofs i USA så jag räknar med att den blir billigare då..)
Eric

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar