Annons

Köpråd för "Colormeter"

Produkter
(logga in för att koppla)
iBoat skrev:
Stefan:
För ett antal år sedan när jag jobbade som prepresschef på ett tryckeri använde vi "Profile Maker" när vi gjorde egna profiler. Vi hade hjälp av en konsult och vi nådde riktigt bra resultat från inscanning till de olika outputenheterna vi hade, dvs offsetpressar, provtryck och digitaltryck.

I Profile Maker kunde man finjustera skärmprofilen väldigt noga. Vet du något program förutom PM som man kan göra detta i? PM var ju ett program i 50.000 kronorsklassen. Det är ju inte direkt försvarbart för en ensamföretagare...

Jag använder själv Basiccolor för kalibrering av min skärm. Kostar €100 eller så kan du köpa det från www.digitalpedagogen.se om du vill ha en svensk leverantör. Det bästa program jag känner till för skärmkalibrering och gör det också möjligt att hårdvarukalibrera ett antal skärmar från Nec och Eizo. Det finns också avancerade verktyg att styra upp skärmen efter kalibreringen.

Stefan

P.S ProfileMaker är mycket billigare idag, bara 30 tkr. Så det programmet använder jag för skrivarprofilering. Men skärmdelen tycker jag är bättre i Basiccolor.
 
Alex Freeman skrev:
Ja det blev ungefär samma resultat med den andra kalibratorn av samma typ. :-(((((

Skulle ju vara intressant att se vad du får för resultat med en annan kalibratortyp, men det kanske är svårt för dig att få tag på en spektrofotometer? När du drar igång en kalibrering ska skärmens gamla inställningar nollställas så att du först ser hur skärmen ser ut utan kalibrering. Sker detta?

Stefan
 
Ja det sker en återställning innan kalibreringen kommer igång.

PS. Jag hade varit på Scandinavian Photo idag där jag köpte skärmen o spektrofotometer. Där frågade jag om de hade sett något liknande tidigare och fick tips - att fråga på Fotosidan, gissa vem? Stefan Ohlsson! Så det är bara Du, Stefan som kan hjälpa mig....

MVH
Alex
 
stefohl skrev:
Jag använder själv Basiccolor för kalibrering av min skärm. Kostar €100 eller så kan du köpa det från www.digitalpedagogen.se om du vill ha en svensk leverantör. Det bästa program jag känner till för skärmkalibrering och gör det också möjligt att hårdvarukalibrera ett antal skärmar från Nec och Eizo. Det finns också avancerade verktyg att styra upp skärmen efter kalibreringen.

Stefan

P.S ProfileMaker är mycket billigare idag, bara 30 tkr. Så det programmet använder jag för skrivarprofilering. Men skärmdelen tycker jag är bättre i Basiccolor.
[/QUOTE

Tackar för svaret!
Ska genast undersöka det. €100 låter ju billigt och bra även om Profile Maker "reas" ut för 30.000kr :)
 
Alex Freeman skrev:
Där frågade jag om de hade sett något liknande tidigare och fick tips - att fråga på Fotosidan, gissa vem? Stefan Ohlsson! Så det är bara Du, Stefan som kan hjälpa mig....

Verkar vara lite rundgång i denna fråga :) Har du provat skärmen på en annan dator, så att vi kan utesluta att det är videokortet som förorsakar problemet.

Stefan
 
stefohl skrev:
Har du provat skärmen på en annan dator, så att vi kan utesluta att det är videokortet som förorsakar problemet.

Stefan
Jag har byt ut grafikkort (videokort). Det blev ingen skillnad. Jag ska testa skärmen på en annan dator.
Tack,
Alex
 
stefohl skrev:
Har du provat skärmen på en annan dator, så att vi kan utesluta att det är videokortet som förorsakar problemet.

Stefan

En dum fråga... NEC SpectraView använder s.k hårdvarukalibrering. Den profil som skapas av medföljande programmet SpectraView Profiler efter kalibreringen laddas ner i själva skärmen. Men i Systeminställningar, Bildskärm, Färger_______ vilken profil ska jag välja? Automatiskt väljs den profil som skapas under kalibreringen. Ska det vara så eller behöver jag välja en annan profil?

MVH
Alex
 
Alex Freeman skrev:
En dum fråga... NEC SpectraView använder s.k hårdvarukalibrering. Den profil som skapas av medföljande programmet SpectraView Profiler efter kalibreringen laddas ner i själva skärmen. Men i Systeminställningar, Bildskärm, Färger_______ vilken profil ska jag välja? Automatiskt väljs den profil som skapas under kalibreringen. Ska det vara så eller behöver jag välja en annan profil?

MVH
Alex

Det är två delar som finns i en profil. Den ena delen, den som påverkar skärmens inställningar, laddas in i skärmens inställningar. Den andra delen, den som Photoshop ska använda, den ska vara vald i din systeminställning. Det brukar programmet göra automatiskt, men det kan vara värt att checka att den verkligen finns på plats.

Stefan
 
Hej,

Tänkte bara nämna att Eizo nu "bundlar" CG241W med Spyder3Pro, det tolkar iaf. jag som att den är tillräckligt bra.

M.v.h. Jonathan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.