stefohl
Aktiv medlem
iBoat skrev:
Stefan:
För ett antal år sedan när jag jobbade som prepresschef på ett tryckeri använde vi "Profile Maker" när vi gjorde egna profiler. Vi hade hjälp av en konsult och vi nådde riktigt bra resultat från inscanning till de olika outputenheterna vi hade, dvs offsetpressar, provtryck och digitaltryck.
I Profile Maker kunde man finjustera skärmprofilen väldigt noga. Vet du något program förutom PM som man kan göra detta i? PM var ju ett program i 50.000 kronorsklassen. Det är ju inte direkt försvarbart för en ensamföretagare...
Jag använder själv Basiccolor för kalibrering av min skärm. Kostar €100 eller så kan du köpa det från www.digitalpedagogen.se om du vill ha en svensk leverantör. Det bästa program jag känner till för skärmkalibrering och gör det också möjligt att hårdvarukalibrera ett antal skärmar från Nec och Eizo. Det finns också avancerade verktyg att styra upp skärmen efter kalibreringen.
Stefan
P.S ProfileMaker är mycket billigare idag, bara 30 tkr. Så det programmet använder jag för skrivarprofilering. Men skärmdelen tycker jag är bättre i Basiccolor.