Oj, här har det blivit många nya inlägg på några timmar. Känns nästan som att man vill be om ursäkt att man varit offline ett tag ...
Robert: Just nu sitter jag vid en annan skärm så jag kan inte kolla av hur gråskalorna verkar se ut - återkommer om det imorgon.
Vad gäller testbilden så stämmer den inte riktigt överens med papperskopian. På papper blir resultatet märkbart "varmare". Däremot så har jag kollat papperskopian i annat ljus (jag har tyvärr inte helt optimalt ljus vid min skärm) och den känns, inte helt oväntat, något mindre gul (alltså något mer lik skärmbilden) i dagsljus. Men - den är fortfarande för gul.
Jag är helt inne på att detta har med min skärm att göra och inte med hanteringen av profiler och annat. Jag kommer att kalibrera om skärmen eftersom den i dagsläget uppenbarligen inte är "funkis".
Om kalibreringen inte ger ett korrekt resultat per automatik så måste jag alltså på något sätt försöka få Crimsons digitala testbild (i proofmode) att se ut som deras fysiska testbild. Hur gör jag då detta? Manuella skärmjusteringar förmodar jag?! Någon som kan ge tips på hur jag ska gå tillväga med eventuella manuella inställningar för ett bra resultat?
/Maria
PS. Måste bara få kommentera att jag tycker att det känns så otroligt orättvist att alla andra som har kalibrerat (med eller utan "riktig" kalibreringsutrustning) verkar få så himla bra resultat. Jag tycker att jag som har gjort nästan allt jag kan och läste på som f-n när jag började med digital bildbehandling för att det inte skulle bli några konstigheter borde ha fått mer lön för mödan ...
Nåja, jag får väl trösta mig med att fyrfärgstryck blir bra i alla fall.