Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skapa olika profiler

Produkter
(logga in för att koppla)
hej mikael
varför så aggresiv, klockrent rätt svarade jag
det står HELT TYDLIGT att om ingen profil är med kör vi linjär konvertering.

Kan du förkalra det begreppet så det passar ditt kategoriska påstående tro?

Roine

Frågan har varit uppe ett antal gånger, har jag fel i att Crimson färghanterar, dvs konverterar mot sin profil.
Tidigare svar har då varit, sooftproofa mot deras profil , konverteringen sköter Crimson
Jag får åter läsa på vad som sägs på Crimsons sida.
Mikael

PS
Crimson idag
Använd din arbetsprofil hela vägen och bädda slutligen in den när du sparar filen. Detta är viktigt för att vi skall veta hur färginformationen i bilden skall tolkas när vi på vår sida skall konvertera bilden med våra maskinprofiler.

Senast ändrad:
hej mikael
helt ening, men tror ändå på min plan:
1. Ring dem! De måste ju ha ett bra svar, det är ju inga amatörer crimson

2. Gör ett par testbilder, sänd in dem o prova de olika varianterna vi pratade om. Det ksotar ju nästan inget.

För det gäller hitta sitt flöde o sen hålla sig till det.

Roine

Svaret blir således fortfarande, för att Crimson skall kunna färghantera/konvertera så är det av vikt att din arbetsfärgrymd/profil du har valt finns med i informationen i den bild du skickar till dom.
Och då är ditt svar tidigare inte så bra- eller hur.
Mikael
.

Hej

det bygger på marias andra svar, att jag tolkade det så hon fibblade o hadde crimsons profil som skärmprofil eller arbetsrymd

Roine

Crimson är seriösa och färghanterar, d.v.s. de gör jobbet rätt vare sig dina filer är taggade med sRGB eller AdobeRGB.

Om du däremot skickar in en fil där det saknas information om färgrymden? Ja, hur ska de då veta vilken färgrymd du använt? Då skriver de uppenbarligen ut den "linjärt/rakt av" vilket innebär att varken du eller de vet hur resultatet blir.

Denna typ av diskussion har ju varit uppe tusen gånger förut. Och det finns i princip två svar:

1. Om labbet klarar färghantering så ska det inte spela någon roll vilken färgrymd du skapat bilden i eftersom de läser den inbäddade profilen. Då fungar det med både sRGB och AdobeRGB. Kanske t.o.m. med ProPhoto?

2. Om de inte färghanterar så är det att rekommendera att man KONVERTERAR sin bild till sRGB eftersom det oftast är den minsta gemensamma standarden som alla klarar av.

En bild som saknar färgprofil kommer nog i de flesta fall att hanteras ungefär som en med sRGB. Vad man alltså INTE ska göra är att spara bilden i AdobeRGB och dessutom ta bort profilen.

Som vanlig hobbyfotograf (som jag) så räcker det oftast att fotografera i sRGB. Då fungar bilderna direkt på webben och de blir bra i utskrifter. Är man lite mer professionellt lagd kan man välja att fotografera i AdobeRGB vilket ger lite större färgomfång i de mer mättade färgerna, men då måste man tänka på att konvertera till sRGB för web-visning. Och att hålla koll på vilka labb som klarar detta med färghantering och profiler.

hej

enig

men kvar står två saker:
=======================
1. det jag beskrev var hur man skulle testa fram så det inte blev dubbelkompencering. Har man arbtat så udda som jag tror så kan linjärt vara grejen, det vet vi ju inte säkert

2. Man skall arbeta som mikael skrev och som jag beskriver i häftet, dvs håll dig till ett o samma hela vägen, sen använder man proofsredigeringen för att anpassa en KOPIA av bilden till den för tillfället valda utenheten, i detta fall crimson, men i morgon kanske en Epson med matt papper osv.

Så kvar står ändå grundfrågan efter denna hypotetiska debatt, varför blev den gul! Tror ändå ett enda enklet telesamtal till dem löser detta!

Maria kanske kan ladda upp originalfilen så Vi kan se vad den har för profil o hur den ser ut?

Roine

Enligt första inlägget så har ju Maria Crimsons testbilder, både fysiskt och digitalt. De borde se rimligt lika ut både på papper och på skärm. Det gör de iallafall hemma hos mig och på jobbet på fyra olika datorer/skärmar. Två helt okalibrerade, två "ögonkalibrerade" med Adobe gamma. Jag är även nöjd med resultatet av mina egna bilder både på skärm och som utskrift från Crimson.

Därför funderar jag på Marias skärmkalibrering. Något verkar skumt där.

Här är några länkar inom ämnet:

http://www.epaperpress.com/monitorcal/index.html

http://www.monitorsetup.com/

Ser de olika gråskalorna grå ut? Alltså utan färgstick?

Kan du skilja de två ljusaste respektive mörkaste rutorna från varandra?

"Du" är främst Maria alltså...

Oj, här har det blivit många nya inlägg på några timmar. Känns nästan som att man vill be om ursäkt att man varit offline ett tag ... :)

Robert: Just nu sitter jag vid en annan skärm så jag kan inte kolla av hur gråskalorna verkar se ut - återkommer om det imorgon.

Vad gäller testbilden så stämmer den inte riktigt överens med papperskopian. På papper blir resultatet märkbart "varmare". Däremot så har jag kollat papperskopian i annat ljus (jag har tyvärr inte helt optimalt ljus vid min skärm) och den känns, inte helt oväntat, något mindre gul (alltså något mer lik skärmbilden) i dagsljus. Men - den är fortfarande för gul.

Jag är helt inne på att detta har med min skärm att göra och inte med hanteringen av profiler och annat. Jag kommer att kalibrera om skärmen eftersom den i dagsläget uppenbarligen inte är "funkis".

Om kalibreringen inte ger ett korrekt resultat per automatik så måste jag alltså på något sätt försöka få Crimsons digitala testbild (i proofmode) att se ut som deras fysiska testbild. Hur gör jag då detta? Manuella skärmjusteringar förmodar jag?! Någon som kan ge tips på hur jag ska gå tillväga med eventuella manuella inställningar för ett bra resultat?

/Maria

PS. Måste bara få kommentera att jag tycker att det känns så otroligt orättvist att alla andra som har kalibrerat (med eller utan "riktig" kalibreringsutrustning) verkar få så himla bra resultat. Jag tycker att jag som har gjort nästan allt jag kan och läste på som f-n när jag började med digital bildbehandling för att det inte skulle bli några konstigheter borde ha fått mer lön för mödan ... :) Nåja, jag får väl trösta mig med att fyrfärgstryck blir bra i alla fall.

Maria, om det är till någon tröst så kan jag berätta att inte jag heller har lyckats kalibrera min skärm ordentligt ännu. ;-(

Har visserligen aldrig blivit missnöjd med färgåtergivningen när jag beställer kort, men så har jag heller inte utnyttjat Crimson Prefix ännu. Jag hade tänkt göra ett försök med det nu, men deras testbilder blir lite gulare i tonen än hur de visas på min skärm också, så det är nog bäst att jag fixar skärmen först alltså...

Följer tråden med spänning om det kommer några bra förslag, för det verkar alltså som att skärmens medföljande kalibreringsprogramvara inte klarar jobbet.

Eller Crimson som inte har koll på läget, verkar lika troligt i min värld.

Bara att ha samma proofprofil för olika papper låter märkligt, för att inte tala om hur märkligt det låter att be kunderna kalibrera skärmen efter deras provbild.

Det finns ju andra lab att testa och se innan man vrider ut och in på sin egen utrustning. Bara ett tips...

Kan hålla med dig där Lars-Erik, men de flesta verkar ju trots allt vara otroligt nöjda med de bilder de får från Crimson.

/Maria

maria:

När du asignerar en profil ändras färgerna i bilden men de numeriska värdena förblir oförändrade. Vanligtvis asignerar man kamerans profil, som bilden är tagen med.
Konvertera till en profil ändrar de numeriska värdena men inte (så långt möjligt) färgen. Detta görs innan bilden skrivs ut eller skickas till laboratoriet, för att inte skrivaren eller labets skrivare ska tolka färgen på sitt sätt. Konverteringen görs till skrivarens profil. Skickar du till ett lab kan du altså be om deras profil eller överlåta till dem att konvertera bilden.
Inprofiler,Camerans profil, beskriver just den kamerans färgområde
Arbetsprofiler är neutrala profiler som används när man manipulerar och retucherar bilden. De är oberoende av kamera och skrivare och underlättar därmed utbyte av bilder mellan personer. (ex. sRGB och Adobe 1998)
Utprofiler, skrivarens profil, beskriver just den skrivarens färgområde beroende på vilket papper och vilken färg som används.
1.ta bilden 2.asignera camerans profil 3.konvertera till arbetsprofil 4.justera bilden om så behövs 5.konvertera till skrivarens profil eller skicka till lab.

Men allt det här visste du kanske redan :)

Varför asigna?
Du har valt s-rgb eller Adobe rgb i kameran och den taggningen följer med.
Mikael

Du är inte ensam.

Jag har också fått bilder med gult gräs från Crimson trots att jaf proofat bilden med deras profil och kalibrerad skärm.

Det var mest tydligt på 10X15 kopior just efter att dom bytt papper till Fuji's lite kraftigare.

Nu har jag tagit fram en action som lägger på en viss kurva och gör lite annat. Den kör jag på allt jag skickar dit för att få det som jag väntar mig.

På så sätt har jag lärt mig använda Crimson med framgång. Skriver jag ut på min egen Canon skrivare får jag perfekt överensstämmelse mellan skärm och papper utan att göra något.

Crimson hanterar adobe rgb alldeles utmärkt. Man ska inte assigna någon annan profil än vad bilden ligger i för då lurar man dom. Ska man byta profil så får man konveretra till den nya.

Hej Björn!

Skönt att höra att jag inte är ensam ...
Det är också skönt at thöra att ditt sätt att arbeta fungerar bra, även om det var precis det jag önskade att jag skulle slippa. Nåja, det är väl bara att börja få ihop lite justeringar och skapa en "Crimson action".

Du får gärna berätta för mig vad "lite annat" du gjort. Då kanske man kan spara några minuter ... :)

/Maria

Maria F skrev:
Hej Björn!

Skönt att höra att jag inte är ensam ...
Det är också skönt at thöra att ditt sätt att arbeta fungerar bra, även om det var precis det jag önskade att jag skulle slippa. Nåja, det är väl bara att börja få ihop lite justeringar och skapa en "Crimson action".

Du får gärna berätta för mig vad "lite annat" du gjort. Då kanske man kan spara några minuter ... :)

/Maria

Här har du min action som jag kör efter att ha redigerat bilden så den ser rätt ut på min skärm, som är kalibrerad med eye-one display II till 6500K.

Ladda in den i PS och prova. Bilden blir för ljus på skärmen men OK från Crimson.

www.sorkin.se/temp/crimson.atn

Tusen, tusen tack!
Ska genast skicka göra, och skicka iväg, några testbilder. Ska bli spännande att se hur ditt action funkar hos mig.

/Maria

Mikael:

Du assignerar kamerans individuella profil till bilden. Alla kameror är olika. En kanske har en sensor tillverkad i kina och en annan en sensor tillverkad i tyskland. Du skapar en profil som är gjord efter din kamera.
...eller så kan du hoppa över det

Maria F skrev:
Tusen, tusen tack!
Ska genast skicka göra, och skicka iväg, några testbilder. Ska bli spännande att se hur ditt action funkar hos mig.

/Maria

Hör av dig sedan och berätta hur det gick, det funkar för mig i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar