erro.se
Aktiv medlem
stefohl skrev:
Ja, det gör du. En skärmprofil innehåller två olika delar, en del som direkt påverkar skärmens utseende. Det gör den genom att påverka den signal som går från videokortet eller genom att ändra hur signalbehandlingen i skärmen sker.
Den andra delen, själva profilen, det är en beskrivning över de färgegenskaper som skärmen har. Enkelt kan man beskriva det som att för ett stort antal färger innehåller profilen en beskrivning över vilka RGB-värde som motsvarar en specifik färg.
Denna del används bara av färghanterade program, som t ex Photoshop. Inte av de flesta webbläsare, vilket medför att vi får den stående frågan varför bilderna ser annorlunda ut när de visas i Photoshop eller i en webbläsare. Photoshop använder informationen i färgprofilen för att se till att bilden återges så korrekt som möjligt. Det gör inte de flesta webbläsare.
Stefan
Och jag som trodde att jag fattat något av detta om färghantering, men tydligen inte...
Om jag tittar på en och samma bild, dels i Photoshop och dels i Internet Explorer, och har båda fönstren uppe på slärmen samtidigt, har jag alltså flera profiler och färghanteringar att ta hänsyn till?
Photoshop kommer att tolka JPG-bildens inbyggda profil (sRGB, AdobeRGB o.s.v.), samt dessutom anpassa sin egen visning av bilden med hänsyn till skärmprofilen, och till sist kommer även Windows XP att justera bildskärmens visning av bilden med hänsyn till bildskärmsprofilen?
Internet Explorer å sin sida kommer att strunta i JPG-bildens inbyggda profil, och även i skärmprofilen. Däremot kommer fortfarande Windows XP att justera skärmvisningen baserat på bildskärmsprofilen?
Om jag då ser en sRGB-bild likadant i de två programmen, betyder det då att jag har en rimligt bra kalibrerad skärm?