Annons

Köpråd för "Colormeter"

Produkter
(logga in för att koppla)

Gipz

Medlem
Hej,

Jag vill köpa en bra färgkalibrator som både klarar av skärm och projektor. Kommer inte att skriva ut foton själv utan använda ett lab.

Vilken är bäst

- Spyder 3 Elite
- Eye-One Display 2
- Något 3:e alternativ som jag missat?


Både Spyder3 och EyeOne ligger runt 2500 kr på Scandinavian Photo, så priset är inte en faktor.
 
Gipz skrev:
- Spyder 3 Elite
- Eye-One Display 2

När jag testat dessa två kalibratorer ger båda mycket bra resultat. En fördel för Spydern är det lilla stativ som gör det enklare att placera den rätt vid en projektorkalibrering. Men jag skulle kolla respektive programvara och se efter vilken jag tycker är enklast.

Själv har jag arbetat så mycket med EyeOne Match att jag tycker det är ett enkelt program. Spyder III är ett väl utformat program som ger en ovan användare en god vägledning i hur man kalibrerar skärmen. Så även där är det inte så stora skillnader.

Stefan
 
Tack Stefan!

Fungerar det alltså att kalibrera projektor med Eye-One Display 2 med den medföljande mjukvaran?
 
Gipz skrev:
Tack Stefan!

Fungerar det alltså att kalibrera projektor med Eye-One Display 2 med den medföljande mjukvaran?
Jag har EyeOne Pro och där fungerar det. Du kan göra detta även med Display, om du köper den rätta versionen av detta programpaket.

Stefan
 
Jag har alltid undrat om det finns möjlighet att hyra en "colormeter". Det är väl inte så ofta man behöver den efter att man hade ställt in både skärmen och skrivare?
Eller?

MVH

Alex
 
Alex Freeman skrev:
Jag har alltid undrat om det finns möjlighet att hyra en "colormeter". Det är väl inte så ofta man behöver den efter att man hade ställt in både skärmen och skrivare?
Du bör kalibrera din skärm en gång i månaden. Så att hyra den kan blir dyrt. Jag vet att det finns fotoklubbar som skaffat en som man delar på och skickar runt mellan de som vill använda den.

Stefan
 
stefohl skrev:
Du bör kalibrera din skärm en gång i månaden.

Stefan

Det är alltså värre än att kolla lufttrycket i bildäck.
Vad är det som är så ostabilt i dataskärmen? Gäller det alla skärmar? Är kommande LED skärmar också berörda av problematiken?

Alex
 
Alex Freeman skrev:
Det är alltså värre än att kolla lufttrycket i bildäck.
Vad är det som är så ostabilt i dataskärmen? Gäller det alla skärmar? Är kommande LED skärmar också berörda av problematiken?

Alex
Lysrör åldras. CRT-skärmar var ännu värre, där blev skärmen allt blekare med tiden. Lysdioder verkar kunna bli en stabilare teknik, men ännu så länge har jag bara testat en lysdiods-skärm.

Stefan
 
Gipz skrev:
Stefan, du verkar ha koll på kalibrering. Vad fick dig att välja eye-one framför spyder3?

Jag kör mac men det borde inte påverka valet väl?
[/url]
Jag köpte min första EyeOne när Spydern var i version 1, och då var det ingen tvekan om vilken som var den bästa skärmkalibratorn. Spyder II förbättrades ordentligt och III:an tar ytterligare steg framåt, så idag ser jag ingen större skillnad i kvalitet på kalibreringarna med resp kalibrator. Och du har helt rätt i att det inte spelar någon roll om du väljer Mac eller PC.

EyeOne pro ingår i flera av de paket som XRite tillverkar, som t ex EyeOne RGB.

Stefan
 
Vad kan man säga om sådana skärmar som t. ex. Nec Spectraview 2690 som är kalibrerade från fabriken och har sensorer för förändringar av ljusstyrka?

MVH

Alex
 
Alex Freeman skrev:
Vad kan man säga om sådana skärmar som t. ex. Nec Spectraview 2690 som är kalibrerade från fabriken och har sensorer för förändringar av ljusstyrka?

MVH

Alex

Stäng av sensorn :) Jag har hittills inte sett en enda skärm som har en inbyggd sensor och kan göra en bra kalibrering. Och jag har provat denna skärm.

Köp en skärmkalibrator. Tycker du att det är dyrt, dela den med ett antal kollegor.

Stefan
 
Intressant tråd.

Fungerar kalibratorerna som så att ge genererar en färgprofil som sedan används av operativsystemet?
Dvs när man väl gjort kalibreringen så behövs inga extra program etc?

På mina skärmar kan man ställa bakgrundsbelysning, ljusstyrka, kontrast, gamma, RGB gain och nivå för varje färg. Då vill jag givetvis först använda skärmens inställningar för att komma så nära målet som möjligt och sedan kompensera resterande fel med en färgprofil, går det?

Om det inte går kastar man ju bort en massa ljusstyrka och färgupplösning genom att först ha själva skärmen "felinställd" och sen korrigera det i mjukvara.

Helst vill man ju ha en kalibrator som tar både datorskärm, lcd och plasma-tv, projektor samt CRT-tv och även skrivare och scanner.
 
martin2000 skrev:
Intressant tråd.

Fungerar kalibratorerna som så att ge genererar en färgprofil som sedan används av operativsystemet?
Dvs när man väl gjort kalibreringen så behövs inga extra program etc?
Helt korrekt. Programmet lägger profilen på rätt ställe och ställer om operativsystemets bildskärmsinställningar till den profil som du har gjort. Sedan läser in program som kan utnyttja en skärmprofil in denna profil. Det är inte alla program som kan göra detta.

På mina skärmar kan man ställa bakgrundsbelysning, ljusstyrka, kontrast, gamma, RGB gain och nivå för varje färg. Då vill jag givetvis först använda skärmens inställningar för att komma så nära målet som möjligt och sedan kompensera resterande fel med en färgprofil, går det?
På vissa program finns denna möjlighet när man väljer avancerade inställningar.

Om det inte går kastar man ju bort en massa ljusstyrka och färgupplösning genom att först ha själva skärmen "felinställd" och sen korrigera det i mjukvara.
Jo, det är nackdelen med de enklaste programmet som inte ger dessa inställningsmöjligheter.

Helst vill man ju ha en kalibrator som tar både datorskärm, lcd och plasma-tv, projektor samt CRT-tv och även skrivare och scanner.
TV:n kan vara svår att kalibrera med en kalibrator som fungerar för datorer, eftersom vi inte kan ladda in skärmprofil i TV:n. En kalibrator för datorskärm, projektor, skrivare och skannrar finns redan.

Stefan
 
stefohl skrev:
Helt korrekt. Programmet lägger profilen på rätt ställe och ställer om operativsystemets bildskärmsinställningar till den profil som du har gjort. Sedan läser in program som kan utnyttja en skärmprofil in denna profil. Det är inte alla program som kan göra detta.

På vissa program finns denna möjlighet när man väljer avancerade inställningar.

Det där är något jag funderat över...

Om profilen appliceras i operativsystemets inställningar för bildskärmen så borde väl rimligen alla program påverkas?

Att alla program inte stöder inbäddade profiler i bilder (typ sRGB, AdobeRGB, ProPhoto o.s.v.) förstår jag, men en bildskärmsprofil är ju något annat.

Eller missuppfattar jag någonting?
 
erro.se skrev:
Det där är något jag funderat över...

Om profilen appliceras i operativsystemets inställningar för bildskärmen så borde väl rimligen alla program påverkas?

Att alla program inte stöder inbäddade profiler i bilder (typ sRGB, AdobeRGB, ProPhoto o.s.v.) förstår jag, men en bildskärmsprofil är ju något annat.

Eller missuppfattar jag någonting?

Ja, det gör du. En skärmprofil innehåller två olika delar, en del som direkt påverkar skärmens utseende. Det gör den genom att påverka den signal som går från videokortet eller genom att ändra hur signalbehandlingen i skärmen sker.

Den andra delen, själva profilen, det är en beskrivning över de färgegenskaper som skärmen har. Enkelt kan man beskriva det som att för ett stort antal färger innehåller profilen en beskrivning över vilka RGB-värde som motsvarar en specifik färg.

Denna del används bara av färghanterade program, som t ex Photoshop. Inte av de flesta webbläsare, vilket medför att vi får den stående frågan varför bilderna ser annorlunda ut när de visas i Photoshop eller i en webbläsare. Photoshop använder informationen i färgprofilen för att se till att bilden återges så korrekt som möjligt. Det gör inte de flesta webbläsare.

Stefan
 
Har någon tips på kalibrator som ger möjlighet att först fintrimma inställningarna man kan göra på själva skärmen, och sedan räkna ut färgprofil endast på det som inte kan "fås rätt" med skärmens inställningar?

Hur bra resultat kan man förvänta sig? Jag har två likadana skärmar bredvid varandra och det är helt uppenbart att färgåtergivningen inte är lika även om man ställer in dom lika. Hur lika kan dom bli med kalibrator tro?
 
martin2000 skrev:
Har någon tips på kalibrator som ger möjlighet att först fintrimma inställningarna man kan göra på själva skärmen, och sedan räkna ut färgprofil endast på det som inte kan "fås rätt" med skärmens inställningar?

Det är så ett kalibrerings/profileringsprogram fungerar.

Stefan
 
Det här med att ställa in skärmen först optimalt, för att sedan finjustera med profilen låter ju optimalt. Men många skärmar stänger ju av möjligheten att ändra nånting förutom brightness när man kör digitalt istället för analogt.

Vad är den tekniska bakgrunden till detta?
 
Det finns ingen som helst teknisk anledning till detta. Skärmen har precis lika dålig färgåtergivning via digital som analog ingång, när den är okalibrerad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.