Calliii skrev:
Haha nej nej, slösa energi på småpojkar du, de låter vettigt.
Oh ja, känns härligt, huh?
En gemensam nämnare är i sig inte speciellt kraftfull. Det är när du sätter ihop flera bättre komponenter som du verkligen får ut allt ur en viss komponent. Dvs, Expeed märks tydligare i dem dyrare kamerorna eftersom dom är bättre på alla andra punkter också.
Jag gav det som ett exempel på hur man kunde få bättre bildkvalité med ett billigare hus och ett dyrare objektiv. Alltså var det inte ett köpförslag till Ann utan ett EXEMPEL.
Oh visst ja, förlåt mej. Tyvärr har jag inte uppdaterat min profil sen jag skaffade min första systemkamera. Jag råkar hellre vilja lägga mer tid på fotandet, skolan och vännerna. Den yngre generationen har till skillnad från vissa äldre stora "sociala" nätverk där man kanske träffar en kompis kompis och drar ut och fotar vilket leder till att man testar massor av prylar. Man behöver inte äga för att ha använt sakerna.
Och sysslar man på fritiden med att vara fotoassistent till en snäll tjej som har massor av hus och objektiv som jag får låna så känner jag inga behov av att lägga ner massa tusen sj på utrustning.
Givetvis finns de situationer dom kan vara användbara men de är inget man bör bli beroende av som fotograf. D2xs har inga nymodighet and guess what!? det går att få kanonbilder med upplättade skuggor i alla fall.
Oh no! Ingen D80 på min 1 år gamla sida! Det måste ju betyda att jag aldrig använt de. Självklart inte, men kan du analysera text någorlunda så var de ditt resonmang om kamerahusets stora betydelse jag var emot, inte att den överhuvudtaget ger nånting.
Självklart blir bilderna bättre, men man måste sätta priset och kvalité i samma perspektiv, dvs är skillnaden värd den skillnaden i pengar. Det tycker inte jag.
D80 har fler fokupunkter vilket förhoppningsvis leder till ökad kreativitet när man lärt sig en del om bildkomponering. Fast först å främst är kvalitén på en nivå som många entusiaster nöjer sig med och du behöver inte rota igenom halva kameran för att hitta alla väsentliga inställningar.
Ja? Men som jag mellan raderna skrivit: sätt alla faktorer i ett persepktiv så får var kvinna/man fatta sitt eget beslut.
"Haha nej nej, slösa energi på småpojkar du, de låter vettigt."
Småpojkar...kunde inte utryckt det bättre...jo de kunde jag nog,men det passar nog inte in på denna sidan.
"Oh ja, känns härligt, huh?"
Nä,
"En gemensam nämnare är i sig inte speciellt kraftfull. Det är när du sätter ihop flera bättre komponenter som du verkligen får ut allt ur en viss komponent. Dvs, Expeed märks tydligare i dem dyrare kamerorna eftersom dom är bättre på alla andra punkter också."
Helt rätt men,den har betydelse även på D60!Nikon har inte byggt in den som en ploj,det är jag rätt säker på.Som sagt jag har både d40x och d60 och t.ex. bruset på högre iso är mindre på d60 Så där spelar den stor roll.
"Oh visst ja, förlåt mej. Tyvärr har jag inte uppdaterat min profil sen jag skaffade min första systemkamera. Jag råkar hellre vilja lägga mer tid på fotandet, skolan och vännerna. Den yngre generationen har till skillnad från vissa äldre stora "sociala" nätverk där man kanske träffar en kompis kompis och drar ut och fotar vilket leder till att man testar massor av prylar. Man behöver inte äga för att ha använt sakerna."
Mitt sociala nätverk har du inte en aning om och har inte med det att göra heller!
"Och sysslar man på fritiden med att vara fotoassistent till en snäll tjej som har massor av hus och objektiv som jag får låna så känner jag inga behov av att lägga ner massa tusen sj på utrustning."
Ok...en snyltare.
"Givetvis finns de situationer dom kan vara användbara men de är inget man bör bli beroende av som fotograf. D2xs har inga nymodighet and guess what!? det går att få kanonbilder med upplättade skuggor i alla fall."
Är helt på de klara med det,men det finns ingen anledning att kalla ett verktyg som underlättar detta som en trendfunktion.
"men kan du analysera text någorlunda så var de ditt resonmang om kamerahusets stora betydelse jag var emot"
Har aldrig påstått att det har en stor betydelse,men att det har betydelse.!
"Självklart blir bilderna bättre, men man måste sätta priset och kvalité i samma perspektiv, dvs är skillnaden värd den skillnaden i pengar. Det tycker inte jag."
Nä,du får ju låna dina prylar,så du kommer ju billigt undan.
"D80 har fler fokupunkter vilket förhoppningsvis leder till ökad kreativitet när man lärt sig en del om bildkomponering. Fast först å främst är kvalitén på en nivå som många entusiaster nöjer sig med och du behöver inte rota igenom halva kameran för att hitta alla väsentliga inställningar."
Så du menar att bara för att man har fler fokuspunkter kan man komponera en bild bättre och med ökad kreativitet än vad man kan med 3 st som d60 har.På vilket sätt då.Förklara det !
Har aldrig behövt att rota igenom min kamera efter inställningar.I dom flesta fall stressar man inte fram en bild och då har man också gott om tid att ställa in kameran som man vill utan att det finns snabbknappar till allt.Och blir det panik med en bild tvivlar jag på att man hinner ändra nåt ens med en massa snabbfunktioner på kameran.
"Ja? Men som jag mellan raderna skrivit: sätt alla faktorer i ett persepktiv så får var kvinna/man fatta sitt eget beslut."
Var det detta du tänkte på när du i ditt första inlägg skrev "Vad du än gör, köp inte D60. Rena bluffen."
Kalla D60 en bluff var ju kreativt och hjälpte säkert Ann att fatta sitt eget beslut.