Annons

Köpa Systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Jontes Film Och Foto

Aktiv medlem
Hej jag är ganska ny på systemkamera ...eller rättare sagt jag ska köpa min första nu i mars som kommer. Jag behöver lite råd och tips och kameran ska ligga mellan 3000-5000kr.

Jag har kollat lite på Nikon D3000 men jag vill ha en med"live weiv" och vridbar skärm då jag fotar mycket bilar på träffar så håller jag kameran relativt lågt, så alla tips är välkomna och självklart vill jag ju ha det bästa eller mest prisvärda för dom pengarna.

vilken som må vara bäst vet jag inte, och här kommer du få lika många åsikter som det finns kamera modeller.
så kika här: http://www.cyberphoto.se/pri_systemkameror.php på de modeller som finns, bara att klicka i liveview och vikbar skärm i sök alternativen högst upp.
hittar du några som verkar intressanta, åk iväg till något ställe där du kan kika på dem, välj sedan den du känner är rätt.

Just nu finns ett flertal svenska och utländska tidningar att köpa med tester av kameror och utrustning. Tror någon av dem heter Kameraguiden. Kan vara ett bra tips att läsa innan du bestämmer dig.

När det gäller liveview ville också ha det på vår första systemkamera eftersom vi var vana vid den funktionen från kompaktkamerorna. Vi har dock knappt utnyttjas liveviewmöjligheten. Bra instegsmodeller är Nikon 3100D och Canon 500D ...eller 550D, men den kostar mer. Inte heller något fel på 450D...men den saknar precis som de tidigare nämnda Canon-kamerorna vridbar skärm.

Nej jag får hålla med där, finns det över huvud taget möjlighet att se genom sökaren använder man knappast liveview frivilligt. Det kan dock vara bekvämt om man tar bilder i hög eller låg höjd och/eller från stativ.

Har funderingar på att kanske köpa den här. Vad har ni för erfarenheter av den och hur blir bilderna och det viktigaste av allt är den lätt att använda.

http://www.elgiganten.se/product/fo...OS1000DDCKIT/canon-eos-1000d-18-55mm-objektiv

EDIT: det står att det inte finns fjärrkontroll till den,men finns det att köpa löst till dom så man slipper trycka på kameran om man ska fota samma vinkel för att fototrixa lite.

Senast ändrad:
Har funderingar på att kanske köpa den här. Vad har ni för erfarenheter av den och hur blir bilderna och det viktigaste av allt är den lätt att använda.

(Länken pekar på en Canon 1000D med 18-55, oklart vilken modell)

Kamerahuset är alldeles utmärkt, som alla moderna DSLR. Se dock till att objektivet är 18-55 IS, annars bör du undvika köp. Just icke-IS-versionen av Canons 18-55-optik är det enda av de paketgluggar som just nu finns på marknaden som inte är speciellt bra. Det är inte uselt, men IS-versionen är så mycket bättre att man bör betala de hundringar det kostar att uppgradera.

Per.

(Länken pekar på en Canon 1000D med 18-55, oklart vilken modell)

Kamerahuset är alldeles utmärkt, som alla moderna DSLR. Se dock till att objektivet är 18-55 IS, annars bör du undvika köp. Just icke-IS-versionen av Canons 18-55-optik är det enda av de paketgluggar som just nu finns på marknaden som inte är speciellt bra. Det är inte uselt, men IS-versionen är så mycket bättre att man bör betala de hundringar det kostar att uppgradera.

Per.

Ok va betyder IS då jag inte har så stor koll på systemkameror. Va är det som är fel på vanliga versionen .

Ok va betyder IS då jag inte har så stor koll på systemkameror. Va är det som är fel på vanliga versionen .

IS = Image Stabilizer, dvs bildstabilisering.

Det är inte själva IS-funktionen som gör objektivet så mycket bättre, utan att Canon har gjort en rejäl förbättring av optiken som sådan. Det nya objektivet är betydligt skarpare, speciellt på stora bländare och i hörnen/kanterna. Säkert inget du lider av i början, men har du chansen, köp den nya versionen.

Per.

IS = Image Stabilizer, dvs bildstabilisering.

Det är inte själva IS-funktionen som gör objektivet så mycket bättre, utan att Canon har gjort en rejäl förbättring av optiken som sådan. Det nya objektivet är betydligt skarpare, speciellt på stora bländare och i hörnen/kanterna. Säkert inget du lider av i början, men har du chansen, köp den nya versionen.

Per.

Ok det fanns bara den som jag hade råd med och jag har ju kört med en kompaktkamera för 900kr så allt är väll nästan bättre än den gamla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar