ANNONS
Annons

Köpa Sony 70-400 mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Behöver skaffa mig lite mera brännvidd än 300 mm till min alfa 850

Tittat runt lite på nätet och hittat några jag skulle kunna tänka mig som möjliga

Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM
Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO
Sigma 50-500/4,5-6,3 DG APO HSM
Sony AF 70-400/4-5,6 G SSM
Tamron SP 200-500/5-6,3 Di LD IF

Prisbilden spelar mindre roll. Kvaliteten och användarvänlighet viktigare.

Några synpunkter - råd?

400 mm fast brännvidd skulle kunna vara ett alternativ men hittar inget (kanske inte letat tillräckligt)

Detta objektiv har jag haft, men sålt.
Bra prestanda upp till 420 mm., mjuknar efter det. Trevlig HSM AF.

Däremot blev jag inte vän med det. Det är väldigt tungt och klumpigt.
Jag gillar heller inte alls Sigmas råa framtoning med den matta ytbeläggningen och grova fokusringar mm. Kändes som smitt i gjutjärn.

Kan inte uttala mig om de andra, men har hört att Sony 70-400G är på utgående. Ska visst komma ett fast 500mm G-objektiv, fast jag gissar att prislappen blir lite avskräckande.

/Mats

Kan inte uttala mig om de andra, men har hört att Sony 70-400G är på utgående. Ska visst komma ett fast 500mm G-objektiv, fast jag gissar att prislappen blir lite avskräckande.
/Mats

Då undrar jag vart du har hört/fått det ifrån...den onyktre djungeltelegrafisten ;) ???....knappast troligt att Sony skulle sluta producera 70-400G nu och att det är ett utgående objektiv då det bara är ca 2år sen det släpptes.

500G har endast visats upp som "mock up" än så länge på mässorna så det lär dröja innan det finns i butik...och ja prislappen lär blir saftig(med tanke på vad Sony 300/2,8 kostar här i Sverige).

Nja, knappast troligt att dom kasserar ett av deras absolut bästa objektiv bara för att dom släpper ett fast 500 ;)

Har aldrig sett ett objektiv prestera så bra på största bländare!

Tittat runt lite på nätet och hittat några jag skulle kunna tänka mig som möjliga

Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM
Sigma 50-500/4,5-6,3 DG APO HSM
Sony AF 70-400/4-5,6 G SSM
Tamron SP 200-500/5-6,3 Di LD IF

Prisbilden spelar mindre roll. Kvaliteten och användarvänlighet viktigare.

Några synpunkter - råd?

400 mm fast brännvidd skulle kunna vara ett alternativ men hittar inget (kanske inte letat tillräckligt)

Jag personligen hade köpt Sony 70-400/4-5,6 G SSM om jag nu inte va ute efter/behövde just 500mm.
Främsta anledningarna till att jag hade valt det är för dess omfång som är väldigt allround,att den har fokusområdesbegränsare och fokusstoppknappar.

Kan varmt rekommendera ett Sony 70-400 G SSM. Du kommer inte att ångra dig. Visst är det dyrt men det är verkligen ett bra objektiv. I området 70-300 är det exceptionellt skarpt och vid 400mm är det bara marginellt sämre men allt annat än dåligt.

Jag äger även ett Minolta 400mm f/4,5 och kan bara säga att det oftast är 70-400 som sitter på min A850 och orsaken är enkel. Det är ruskigt bra och vid nedbländning till f/8 är det bildkvalitetsmässigt lika bra som det fasta 400mm och det är inte illa.

Dessutom är AF på 70-400 i kombination med A850 förhållandevis snabb - dock inget hastighetsmirakel.

Det enda jag kan klaga på är det något plastiga motljusskyddet som inte alls känns som om det skulle komma från samma tillverkare. Men i sammanhanget är detta en bagatell. Mitt råd är alltså köp ett 70-400!

Ett tips är att beställa det från t.ex. Italien - går då att få för runt 1300€

---
/Mats
Det kommer i och för sig ett fast Sony 500/4 G-objektiv, men detta betyder ABSOLUT INTE att Sony 70-400 G kommer att utgå. Det är det alldeles för bra för!

Du har missförstått detta, eller svalt ett falskt rykte...

OK allt talar för Sony 70-400/4-5,6 G SSM

Någon som har erfarenhet eller råd om hur det skulle gå ihop med Teleconverter?

Nja, knappast troligt att dom kasserar ett av deras absolut bästa objektiv bara för att dom släpper ett fast 500 ;)

Har aldrig sett ett objektiv prestera så bra på största bländare!

Menade inte att det finns ett smband, alltså att 70-400G skulle ändras FÖR ATT det kommer ett fast 500. Det jag refererade till var en uppgift jag fått från en vanlgtvis välunderrättad person som jag har mycket stort förtroende för och det gällde att 70-400G skulle uppdateras och komma i en ny version. Men vi glömmer det, jag har inga fakta att gå på så jag vidhåller inte det det minsta. Är själv sugen på ett dyligt, men har inte utrymme för det i nuläget.

/Mats

Sony 70-400 kan användas tillsammans med 3e parts teleconverter men inte med minoltas eller sonys. Jag vet att kenko 1.4x fungerar. Skärpan ska nog behållas ganska bra om man bländar ner något steg, men du förlorar autofokus (eller i vissa fall behåller den men med kraftigt nedsatt förmåga). Det verkar som att de flesta i slutänden håller sig till att använda objektivet utan konverter.

Hoppas du blir nöjd med objektivet!

Sony 70-400 kan användas tillsammans med 3e parts teleconverter men inte med minoltas eller sonys. Jag vet att kenko 1.4x fungerar. Skärpan ska nog behållas ganska bra om man bländar ner något steg, men du förlorar autofokus (eller i vissa fall behåller den men med kraftigt nedsatt förmåga). Det verkar som att de flesta i slutänden håller sig till att använda objektivet utan konverter.

Hoppas du blir nöjd med objektivet!

Med maximal tur så har jag det kanske till helgen :)
Teleconverter får vänta lite men lustigt att det inte fungerar med Sonys

Objektivet är helt enkelt inte tänkt att användas med teleconverter. Det brukar bara vara de mest ljusstarka teleobjektiven som är gjorda för detta eftersom man med F5.6 objektiv + teleconverter förlorar autofokus.

Men på alla andra sätt är Sony 70-400 otroligt bra! Ska vara riktigt skarpt även på 400mm F5.6.

Sony 70-400/4-5,6 G SSM beställt 8/9 och kom hem 10/9.
Inte hunnit testa mer än lite eftersom det varit husmålarväder och nästan fågelfritt i trädgården men inga strul med autofokusen - verkligen snabb :)

Jag äger även ett Minolta 400mm f/4,5 och kan bara säga att det oftast är 70-400 som sitter på min A850 och orsaken är enkel. Det är ruskigt bra och vid nedbländning till f/8 är det bildkvalitetsmässigt lika bra som det fasta 400mm och det är inte illa.

Jag har funderat på ett 70-400 vs ett Minolta 300 f/4 då de kostar ungefär lika via ebay och japan/hongkong.

Vad jag förstått har 70-400 rätt dålig bokeh vid 400mm. Dessutom är det inte lika snabbt som Minoltas 300 och 400mmobjektiv.

Däremot klarar det CA mycket bättre, samt har bättre räckvidd än 300mm och bättre pris än 400mm.

Halva Europas bilar är silverfärgade ungefär så flagnande Minoltavitt känns 7 gånger finare, men är det värt det? Tänkte försöka fota fåglar och rådjur med en a580.

Det beror helt på vad du vill med ditt objektiv. Som allround objektiv är 70-400 ypperligt. I området 70-300 är det ruskigt skarpt. Vid 400 avtar skärpan lite men det är fortfarande väldigt bra.

Jämfört med ett Minolta 300mm f/4 vet jag vilket jag skulle köpa när som helst. 70-400 alla gånger. Snabbare AF, mångsidigare. På minussidan finns sämre byggkvalitet, lägre ljusstyrka.

Men totalt sett så skulle jag nog ändå välja ett 70-400. Färgen kommer som en bonus - den vänjer du dig med. Först tyckte jag inte alls om den heller men man vänjer sig och nu reagerar jag inte alls på den mera. Läs testen på 70-400:

http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests/432-sony_70400_456

http://www.kurtmunger.com/sony_70_400mmid272.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar