jinnarparen
Aktiv medlem
Tyvärr. Tidigare var det Minolta som var kunglig leverantör. Kanske dags att byta till Sony?
Vem vet han kanske har några gamla minoltagluggar kvar, vi få slå en signal till honom.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tyvärr. Tidigare var det Minolta som var kunglig leverantör. Kanske dags att byta till Sony?
Kan inte uttala mig om de andra, men har hört att Sony 70-400G är på utgående. Ska visst komma ett fast 500mm G-objektiv, fast jag gissar att prislappen blir lite avskräckande.
/Mats
Kan inte uttala mig om de andra, men har hört att Sony 70-400G är på utgående. Ska visst komma ett fast 500mm G-objektiv, fast jag gissar att prislappen blir lite avskräckande.
Tittat runt lite på nätet och hittat några jag skulle kunna tänka mig som möjliga
Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM
Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO
Sigma 50-500/4,5-6,3 DG APO HSM
Sony AF 70-400/4-5,6 G SSM
Tamron SP 200-500/5-6,3 Di LD IF
Prisbilden spelar mindre roll. Kvaliteten och användarvänlighet viktigare.
Några synpunkter - råd?
400 mm fast brännvidd skulle kunna vara ett alternativ men hittar inget (kanske inte letat tillräckligt)
Det kommer i och för sig ett fast Sony 500/4 G-objektiv, men detta betyder ABSOLUT INTE att Sony 70-400 G kommer att utgå. Det är det alldeles för bra för!---
/Mats
OK allt talar för Sony 70-400/4-5,6 G SSM
Nja, knappast troligt att dom kasserar ett av deras absolut bästa objektiv bara för att dom släpper ett fast 500
Har aldrig sett ett objektiv prestera så bra på största bländare!
Sony 70-400 kan användas tillsammans med 3e parts teleconverter men inte med minoltas eller sonys. Jag vet att kenko 1.4x fungerar. Skärpan ska nog behållas ganska bra om man bländar ner något steg, men du förlorar autofokus (eller i vissa fall behåller den men med kraftigt nedsatt förmåga). Det verkar som att de flesta i slutänden håller sig till att använda objektivet utan konverter.
Hoppas du blir nöjd med objektivet!
Jag äger även ett Minolta 400mm f/4,5 och kan bara säga att det oftast är 70-400 som sitter på min A850 och orsaken är enkel. Det är ruskigt bra och vid nedbländning till f/8 är det bildkvalitetsmässigt lika bra som det fasta 400mm och det är inte illa.