Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga ang. att köpa ett Sony 70/200mm f2.8 SSM

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte hur mycket pengar du kan lägga men på blocket idag finns en SonyZeiss 24-70/2,8 för Sony A för 7000kr inlagd kl 09:28 tror jag det var. Denna passar bäst till fullformat men kan givetvis användas på A58. Du kan ju överväga ett köp av den som komplement till 70-200 och senare köpa en fullformatskamera som t ex en beg Sony A99 (torde rimligen hamna en bit under 10.000kr) eller A850 beg (4000kr) eller A900 (5000kr) då dessa dyker upp. Både detta objektiv och 70-200 funkar bra med Sonys egna adaptrar till A7 (beg kanske 4000-5000kr) eller A7 II (nu ca 9-10.000kr beg men lär falla i pris när/om A7 III släpps i höst).
 
Om du går den begagnadevägen så ska du kolla upp dyxum för bra objektiv och tradera för när de kommer ut på marknaden i Sverige.
Minolta 70-210/4 har väldigt fin bakgrundsoskärpa
Minolta 100-300/4.5-5.6 APO är väldigt skarp
Minolta 35-105/3.5-4.5 (gamla versionen) är väldigt skarp.
Minolta 80-200/2.8 likaså
Minolta 17-35/2.8-4 är vidvinkel och skarp från 20mm och uppåt.
Minolta 28-75/2.8 är samma optiskt som Sony och Tamron och OK skarpt.
Mer eller mindre alla fasta objektiv utom 28/2.8 är bra, välj 28/2.0 i stället.
Undvik gamla sigma då deras fokusgängor lätt går sönder.
Undvik minoltaobjektiv med plastbajonett.
 
Nja. Gamla Minolta 70-210/4 är OK. Mitt problem med alla dessa gamla är att de inte har ED glas vilket leder till båda kromatisk abberration och longitudinell kromatisk abberration. Det första går att ta bort i redigering med det senare är tämligen svårt. CA minsksr upplevelsen av skärpa. Dessutom har man 70-200/2,8 SSM kommer sämre objektiv kanske störa då man blir bortskämd. Men detta är min uppfattning förstås.
 
Om du går den begagnadevägen så ska du kolla upp dyxum för bra objektiv och tradera för när de kommer ut på marknaden i Sverige.
Minolta 70-210/4 har väldigt fin bakgrundsoskärpa
Minolta 100-300/4.5-5.6 APO är väldigt skarp
Minolta 35-105/3.5-4.5 (gamla versionen) är väldigt skarp.
Minolta 80-200/2.8 likaså
Minolta 17-35/2.8-4 är vidvinkel och skarp från 20mm och uppåt.
Minolta 28-75/2.8 är samma optiskt som Sony och Tamron och OK skarpt.
Mer eller mindre alla fasta objektiv utom 28/2.8 är bra, välj 28/2.0 i stället.
Undvik gamla sigma då deras fokusgängor lätt går sönder.
Undvik minoltaobjektiv med plastbajonett.

Jag har ett Minolta 100-300/4.5-5.6 APO och ett Minolta 35-105/3.5-4.5 som jag aldrig använder eftersom jag köpte mitt Sony 18-250mm f3.5/6.3 och har använt det som allroundobjektiv, detta för att jag är lat och inte orkar byta objektiv så ofta. (undantaget är vid porträttfotografering då jag använder ett fast 50mm/f1.4). Jag gillar brännvidden, och jag zoomar ganska ofta upp till 250mm. MEN jag vill kunna fotografera i sämre ljus på konserter, det är väldigt viktigt för mig. Jag är hyfsat nöjd med mitt 18-250mm, men att bara få 200mm som max kan jag leva med om mina bilder blir bättre i dåligt ljus.

Jag vet inte, jag kanske är helt ute och cyklar. Hoppas att jag inte framstår som världens jubelidiot och att fotohandlaren hade rätt. Jag pratade med en jättetrevlig tjej på Scandinavian Photo som även fotograferade på spelningar, och hon sade att jag skulle märka stor skillnad på mina bilder jämfört med det objektiv jag kör med nu. Och helt ärligt så kan jag lägga 8500 kr om jag känner att jag får valuta för pengarna. Jag blev nyss dumpad av min kille precis innan vår resa till S.t Petersburg, så nu har jag reskassan att bränna på något annat...
 
Jo, Sony 70-200/2,8 är bra och det är snarare så att du kommer att ha svårt att betrakta bilderna från 18-250 efter du sett 70-200 (rätt teknik hos fotografen är ju förstås alltid viktigast).
 
Det är precis som Fredrik skriver. :)
Jag skriver detsamma, fast mera långrandigt...

Det finns vissa saker du kan vilja ta med i bilden.

8.500 kr för ett begagnat Sony 70-200/2,8 G SSM i mycket gott skick är verkligen ett klipp (nypris 25-30.000 kr). Räkna inte med att springa på ett sådant tillfälle igen!

7.500 kr för ett begagnat Sigma 70-200/2,8 EX DG HSM vill jag säga är för högt för att vara intressant, oavsett skick (nypris 9.500 kr).

Sigma-objektivet anses bl.a. ha sämre bokeh än Sony-originalet.

Generellt är det så att man löper större risk att råka ut för autofokus-problem med tredjepartstillverkade objektiv än med original, och bland tredjepartstillverkarna uppvisar Sigma avsevärt fler problem än de övriga tredjepartstillverkarna (Sigma betalar aldrig licenspengar till originaltillverkarna). Det ligger drivor av äldre Sigma-objektiv runt om där autofokusen har slutat att fungera när originaltillverkaren kommit ut med en ny kamera (inte bara Sony, det gäller likadant även för Nikon, Canon och Pentax).

Med andra ord, Sigma-objektivet är inte framtidssäkert. Rätt vad det är kan AF:en upphöra att fungera. Och då står du i situationen att få skrapa ihop ytterligare en massa sekiner.

Jag inser mycket väl att du känner dig väldigt osäker på vad du ska göra, eftersom du skriver att du inte har så stor erfarenhet av marknaden. Vill därför säga att jag och andra här kan komplettera med den biten. :)

Kort sagt, missar du detta Sony 70-200 SSM-objektiv nu, så lär du aldrig komma att stöta på någonting av motsvarande kaliber för (i detta sammanhang) väldigt billiga 8.500 kr.
 
Det är precis som Fredrik skriver. :)
Jag skriver detsamma, fast mera långrandigt...

Det finns vissa saker du kan vilja ta med i bilden.

8.500 kr för ett begagnat Sony 70-200/2,8 G SSM i mycket gott skick är verkligen ett klipp (nypris 25-30.000 kr). Räkna inte med att springa på ett sådant tillfälle igen!

Kort sagt, missar du detta Sony 70-200 SSM-objektiv nu, så lär du aldrig komma att stöta på någonting av motsvarande kaliber för (i detta sammanhang) väldigt billiga 8.500 kr.

Då kör jag på Sony, jag litar på er. Det här kommer att bli skitbra, ibland måste man unna sig en ny leksak. Men du tänker inte på Sony 70-200/2,8 G SSM II? Där ligger nypriset på drygt 21 000 kr som billigast. Och den är ju nyare och vassare.
 
Rätt tolkat av dig, jag uttryckte mig otydligt.

Det finns inga aktuella priser definierade för den "SSM Old"-modell som du har på gång - tillverkningen upphörde och den ersattes av den nya "SSM II". Den enda jämförelse man kan göra blir därför att utgå från dagens pris och göra någon lämplig reduktion av detta baserat på ett uppskattat värde av uppgraderingarna i "SSM II":an (se nedan).

När jag skrivit om nypriser ovan har jag avsett den uppdaterade versionen av objektivet - "SSM II". Jag har inte hittat något företag inom Sverige som säljer den nyare modellen för 21.000 kr. Det går säkert att finna någon utländsk säljare, men jag skulle tillråda stor försiktighet i så fall (om du inte har mycket bra koll på utlandsmarknaden). Riskerna är större, det kan bli strul, du kanske inte får någonting alls. Dessutom får du lägga till kostnader för högre fraktpriser och betalningskostnader. Sedan kan man råka ut för att få betala t.ex. moms också, trots att säljaren "lovat" att detta inte är någon risk.

Jag har skrivit något om skillnaderna mellan "SSM" och "SSM II" ovan:

"Det objektiv som du hittat till salu har exakt samma optiska konstruktion som efterföljaren modell "II" har. Den största skillnaden är att autofokusmotorn är blixtrande snabb på "II"-an. På "Old"-versionen är AF:en "bara" snabb (väsentligt mycket snabbare än det objektiv du har nu)."

Det är således INGEN skillnad alls i den optiska konstruktionen mellan dessa båda versioner. Förutom en AF-motor med högre effekt och kraftigare drivkretsar till denna har man också nano-coating på den centrala linselement gruppen. Detta ger mindre reflexer ifall man fotar med solen nära bildkanten. Med det "SSM"-objektiv som är aktuellt för din del behöver du i sådana fall vara noggrannare med sådant som motljusskydd.

När jag skrev detta ovan...

"Jämfört med ditt 18-250/3.5-6.3-objektiv så får du med Sony 70/200/2.8 SSM "Old":
Väsentligt bättre bildkvalitet.
Väsentligt snabbare AF.
Väsentligt högre ljusstyrka."

... så handlar det således om en jämförelse mellan det 70-200 SSM "Old" du överväger att skaffa och ditt befintliga 18-250 SAM-objektiv. Det är enbart när jag skrivit om nypriser som jag syftat på den nyare modellen "SSM II".

Hoppas att vi inte har rört till det hela ännu mera för dig - vår avsikt är att försöka hjälpa dig göra ett informerat val. :)
 
Rätt tolkat av dig, jag uttryckte mig otydligt.

Det finns inga aktuella priser definierade för den "SSM Old"-modell som du har på gång - den tillverkas inte utan har ersatts av den nya "SSM II". Den enda jämförelsen man kan göra blir därför att utgå från dagens pris och göra någon lämplig reduktion av detta baserade på ett uppskattat värde av uppgraderingarna i "SSM II":an

När jag skrev om nypriser ovan avsåg jag den uppdaterade versionen av objektivet - "SSM II". Jag har inte inom Sverige hittat något företag som säljer detta objektivför 21.000 kr. Det går säkert att finna någon utländsk säljare, men jag skulle tillråda stor försiktighet i så fall (om du inte har mycket bra koll på utlandsmarknaden). Riskerna är större, det kan bli strul, du kanske inte får någonting alls. Dessutom får du lägga till kostnader för högre fraktpriser och betalningskostnader. Sedan kan man råka ut för att få betala t.ex. moms också, trots att säljaren "lovat" att detta inte är någon risk.

Jag har något om skillnaderna mellan "SSM" och "SSM II" ovan:

"Det objektiv som du hittat till salu har exakt samma optiska konstruktion som efterföljaren modell "II" har. Den största skillnaden är att autofokusmotorn är blixtrande snabb på "II"-an. På "Old"-versionen är AF:en "bara" snabb (väsentligt mycket snabbare än det objektiv du har nu)."

Det är således INGEN skillnad alls i den optiska konstruktionen mellan dessa båda versioner. Förutom en AF-motor med högre effekt och kraftigare drivkretsar till denna har man också nano-coating på den centrala linselement gruppen. Detta ger mindre reflexer ifall man fotar med solen nära bildkanten. Med det "SSM"-objektiv som är aktuellt för din del behöver du i sådana fall vara noggrannare med sådant som motljusskydd.

När jag skrev detta ovan...

"Jämfört med ditt 18-250/3.5-6.3-objektiv så får du med Sony 70/200/2.8 SSM "Old":
Väsentligt bättre bildkvalitet.
Väsentligt snabbare AF.
Väsentligt högre ljusstyrka."

... så handlar det således om en jämförelse mellan det 70-200 SSM "Old" du överväger att skaffa och ditt befintliga 18-250 SAM-objektiv. Det är enbart när jag skrivit om nypriser som jag syftat på den nyare modellen "SSM II".

Aha, då är jag med i matchen. Jag slår till på objektivet! Stort tack för all hjälp, jag uppskattar det verkligen.
 
En otroligt fin sammanställning, Gunnar!

Jag tror detta blir väldigt bra Paula. Har själv ägt ett sådant en gång. Skarpt och fint!
 
Hurra! Nu jäklar blir det åka av.
 

Bilagor

  • 19142916_10154646341137546_8486899270454316985_o.jpg
    19142916_10154646341137546_8486899270454316985_o.jpg
    20 KB · Visningar: 14
Underbart objektiv! Jag blir (nästan) alltid besviken när jag sätter på nåt annat tele än det där. Grattis!
 
Bra Gunnar, trevligt att du är tillbaka i gammalt gott slag. Sköt om dig.
Du behövs i trådarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.