Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kända fotoprints

Produkter
(logga in för att koppla)
Mm det känns ju i plånboken. Känns som det borde gå o få tag på den på annat vis. Tack för hjälpen :)

bild

Ring upp Anders själv,,,ganska enkelt,,,titta i Eniro,,,eller kontakta honom över hans egen hemsida,,,fattar inte varför Ni ska krångla till det??
ha det gott

Om du vill ha den lagligt så betvivlar jag det, men olagligt går det säkerligen att få tag på den billigare.

Om man hittar den i tillräckligt upplösning på webben så är det väl fullt lagligt att trycka upp den för att ha på väggen hemma?

Det kan ju i och för sig vara klädsamt att notera vem som är fotograf, men det är lagligt inte alldeles nödvändigt.

Per.

Prints

Jag säljer böcker med mina prints om det finns intresse, samt samlingar/kollektioner om 10 prints.

Visst, jag är inte känd som Anders petersén ,
men en dag är jag död och då är mina bilder värda mer än idag .

hej hej

Leta annars "okända" prints som du många ggr kan köpa till lägre priser.

Jag har alltid tänkt på bilden du gillar när jag ser denna:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/490789.htm

Franz är en mycket duktig fotograf så vem vet köper du en print av honom idag kanske den är värd 5-10 ggr så mycket om ett gäng år.

Annars kan det vara värt att kontakta Anders direkt och höra om det finns någon billigare upplaga därute, jag har sett ett par av de större konstnärerna sälja dels "riktiga" printar (ofta en begränsad upplaga) men samtidigt ha en obegränsad mindre påkostad upplaga.

Mvh

Fredrik

Om man hittar den i tillräckligt upplösning på webben så är det väl fullt lagligt att trycka upp den för att ha på väggen hemma?

Det kan ju i och för sig vara klädsamt att notera vem som är fotograf, men det är lagligt inte alldeles nödvändigt.

Per.

Det är ju inte längre lagligt att ladda ner saker, förr i tiden så var det ju som så att det var endast olagligt att dela ut filer - men nu för tiden är det även olagligt att ladda hem. Så jo, du bryter mot lagen.

Det är ju inte längre lagligt att ladda ner saker, förr i tiden så var det ju som så att det var endast olagligt att dela ut filer - men nu för tiden är det även olagligt att ladda hem. Så jo, du bryter mot lagen.

Det där är fel. Du kan inte se en bild på nätet utan att redan laddat ned den, all information bilden består av har skickats till dig annars hade du inte sett bilden i din dator. Den informationen är då i din ägo! Ja just det, din ägo, detta på precis samma sätt som att du äger böckerna i din bokhylla även om du inte skrivit dem. Upphovsrätten reglerar vad du sedan gör med denna information beträffande spridning till allmänheten, andras upphovsrätt reglerar inte din äganderätt. Upphovsrätt och äganderätt är två mycket vitt skilda begrepp, även om många debattörer blandar ihop det för egna syften.

Om du som tar del av ett verk på nätet sedan sparar informationen eller inte hör inte hit. Upphovsrätten är inte en lag som förbjuder folk att inte kasta bort information de redan fått. Det skulle vara som att förbjuda folk att spara reklamutskick eftersom de är fulla av bilder tagna av proffessionella fotografer, alltså att tvinga folk att kasta bort information. De enda gånger jag kan komma på att det förekommer att välspridd information enligt lag måste kastas bort, är i samband med saker som militära inkallningsorder. Det skulle bli tämligen konstigt om upphovsrätten skulle innebära att vi måste betrakta masspublicerad information som militära hemligheter..

Det som ändrades 2005 angående nedladdning, är att det blev förbjudet att ladda hem sådant som gjorts tillgängligt utan lov. En rätt så dum lag vid närmare eftertanke, tänk på alla videosnuttar på Youtube, de kan mycket väl inkräkta på någons upphovsrätt beträffande bakgrundsmusik osv.. Du kan aldrig veta på förhand om det lagts ut utan lov, det gäller mycket annat också. Visst, i många fall är det uppenbart att vissa verk lagts ut olovandes och tar du del av verket så har du laddat ned, men väldigt många gånger har man ingen aning, i synnerhet inte på förhand. Detta nedladdningsförbud är i jämförelse som om du som tidningsprenumerant skulle bli ansvarig om tidningen publicerat något olovandes, du har då ett ex. av verket i din ägo. I detta fall hade lagstiftaren inte tänkt efter ordentligt, eller gått någon lobbyists ärenden. Upphovsrätten skall ge ensamrätt till spridandet av verket, inte straffa den händelsevis tar del av det.

Upphovsrätten:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Se paragraf 2 som listar i vilka fall det anses att verk gjorts tillgängliga. Men se också paragraf 12 som uttryckligen att var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk, så länge det handlar om privat bruk. Det är också i paragraf 12 som den lite tokiga ändingen infördes 2005, sista meningen:

"Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359)."

Det som ändrades 2005 angående nedladdning, är att det blev förbjudet att ladda hem sådant som gjorts tillgängligt utan lov.

Och du tror på fullaste allvar att det existerar en offentlig bildfil i tillräckligt hög upplösning för att göra en kvalitativ kopia som publicerats med lov? Sen huruvida det är en dum formulering eller inte, det låter jag vara osagt, men lagen finns där.

Och du tror på fullaste allvar att det existerar en offentlig bildfil i tillräckligt hög upplösning för att göra en kvalitativ kopia som publicerats med lov? Sen huruvida det är en dum formulering eller inte, det låter jag vara osagt, men lagen finns där.

Frågan är ju vad som är rimligt att man som nedladdare ska förväntas veta?
Var går gränsen för vad som är en tillräckligt låg upplösning för att det ska vara rimligt att den lagts ut med tillstånd?

Lagen är inte genomtänkt, men den finns där sorgligt nog.

Leta annars "okända" prints som du många ggr kan köpa till lägre priser.

Jag har alltid tänkt på bilden du gillar när jag ser denna:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/490789.htm

Franz är en mycket duktig fotograf så vem vet köper du en print av honom idag kanske den är värd 5-10 ggr så mycket om ett gäng år.

Annars kan det vara värt att kontakta Anders direkt och höra om det finns någon billigare upplaga därute, jag har sett ett par av de större konstnärerna sälja dels "riktiga" printar (ofta en begränsad upplaga) men samtidigt ha en obegränsad mindre påkostad upplaga.

Mvh

Fredrik

Åh den bilden var ju helt fantastisk! Vilka bilder!
Tack för tipset. Tack alla för bra svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar