Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa intern HDD

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag tänkte byta ut hårddisken i min macbook pro. Jag tänkte helt enkelt att jag skulle köpa det bästa som finns, haken är att jag behöver någonstans runt 1 TB. Det innebär ju att jag knappast har råd med SSD, men förutom det vill jag ha det största, snabbaste och stabilaste som går att hitta!

Några tips? Så länge vi inte pratar SSD är pengarna knappast ett hinder.

Hej Rickard. Jag vet inte hur det funkar med Mac men jag har en SSD i min nya bärbara på 120GB eller nåt. När jag använder den till foto kör jag en extern disk som går via USB3. Litet långsammare än intern disk, visst, men inte så det stör. Hemma har jag en stationär som jag jobbar med så den bärbara blir bara på resor eller andra tillfällen när jag bara har den men jag tycker det funkar riktigt bra. Kör du alltid med den bärbara blir det nog som du säger och då har jag tyvärr inget råd. Det finns ju olika hastigheter, hur fort de snurrar alltså men en snabbare disk drar mera ström. I vanlig ordning en kompromiss alltså. /Frode

Jag är helt med på hur du menar Frode, men saken är att jag reser så mycket i jobbet att en stationär inte är ett alternativ. Det är just det med varvtal och andra grejer som jag är osäker på.

Nu har jag ersatt CD-läsaren med en extra hårddisk, så nu har jag en 256 Gb SSD och 750 Gb-disken som satt i datorn när jag köpte den. Jag har alla program på SSD:n och bilder och liknande på snurrdisken.

Problemet är att den gamla disken har börjat krångla så jag måste byta den.

Kanske en SSHD disk kan vara något vilket är en hårddisk med ett mindre flashminne.
Sweclockers har gort ett snabbtest på en Seagate Laptop Thin SSHD och tekniken verkar lovande och prislappen är inte så mycket högre än en traditionell hårddisk.

Jag är helt med på hur du menar Frode, men saken är att jag reser så mycket i jobbet att en stationär inte är ett alternativ. Det är just det med varvtal och andra grejer som jag är osäker på.

Nu har jag ersatt CD-läsaren med en extra hårddisk, så nu har jag en 256 Gb SSD och 750 Gb-disken som satt i datorn när jag köpte den. Jag har alla program på SSD:n och bilder och liknande på snurrdisken.

Problemet är att den gamla disken har börjat krångla så jag måste byta den.

Vilken av diskarna är det som krånglar? Är det snurrdisken? Den största vinsten vad gäller hastighet är ju som du vet att ha systemet och program på SSD. Är det känsligt med batterikapaciteten så är det 5400-varvare som gäller. Om det inte är kritiskt så kör snabbare disk. En annan idé är förstås att plutta i en SSD till, säg på 240Gb som du bara har till bilder och så allt eftersom föra över på extern HD. Jag tänker att du tömmer SSDn efter behov.

/Frode

Det är snurrdisken på 750 Gb som krånglar. Helst vill jag slippa extern lagring, 1 Tb för bilderna plus den befintliga på 256 Gb skulle räcka för mig.

Jag kikade lite på SSHD nu, det låter ju riktigt smart!

Jag har inte själv testat den, men den verkar vettig förutsatt att den inte är för tjock för din dator. I min Asus får jag bara plats med 7 mm tjocka diskar, och ska man ha en sån där på 1 TB är den 9,5 mm - finns en variant på 500 GB som är 7 mm.

Då var disken inhandlad och monterad, men naturligtvis ska det krångla....

När jag försöker formatera den får jag det här meddelandet:

Rensning av volymdata för att förhindra kommande oavsiktliga sonderingar misslyckades

När jag googlade verkar det som att det var ett problem som drabbade vissa 15-17" tidiga 2011 på grund av att den inte hade kapacitet för SATA 3 i optibay, men min är sen 2011 och 13" så jag vet inte vad det skulle kunna bero på.... Någon som har en idé?

Uppdatering: Jag försökte formatera åtskilliga gånger utan resultat men med varierande felmeddelanden. Till slut försvann hårddisken helt sonika från finder.

Istället plockade jag ut den ur datorn igen och anslöt den via USB, då gick det att formatera direkt.

Dessutom har jag googlat och kommit fram till att min maskin inte ska ha problemet som de tidiga 2011 hade, min har 6 Gb/s på båda SATA-anslutningarna.

Hurraaaaa, vilket fantastiskt sätt att inleda helgen....

Uppdatering 2:

Jag formaterade som sagt den nya hårddisken när den var ansluten till USB, sedan satte jag tillbaka den i datorn. Då kom den upp som formaterad, men det gick inte att formatera om den och det gick inte att föra över filer. När jag försökte med det fick jag felkod -50.

Blir det inte alltmer sannolikt att problemet egentligen ligger i förbindelsen mellan disk och 'moderkortet(?)' ?

Med tanke på hur den andra disken beter sig, så undrar jag det. Isåfall är det två fel på samma gång.

När jag har den gamla disken i så säger datorn att disken inte kunde repareras och därför går det inte att lagra eller ändra filer, bara att komma åt dem. Detsamma händer när jag har den gamla disken ansluten via USB.

Jag hade aldrig några problem med den gamla disken av den typen som jag fick med den nya.

Å tredje sidan funkade ju den nya perfekt när den var ansluten med USB, så något måste det ju vara med datorn.

Märkligt...

SSHD ger i det närmaste noll om man inte har operativsystemet på den.

Hur vet du att hårddisken är trasig? Låter som kontrollern tycker jag.

/Karl

SSHD ger i det närmaste noll om man inte har operativsystemet på den.

Hur vet du att hårddisken är trasig? Låter som kontrollern tycker jag.

/Karl
Eftersom den säger att det är samma fel när jag kopplar in den med USB verkar det som att disken är trasig. Den hade dessutom samma symptom för ett par månader sedan, det var då jag skaffade SSD:n.

Det säger ju inte att kontrollern är hel, det verkar mer och mer som att jag har två problem på samma gång tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar