Om garantireparationer inte går att få Europa på kamaeror köpta i USA, med mindre än att kameran återsänds till USA ser jag inte som något hinder för köp i USA.
Detta givet att priset på kameran i USA är så pass lågt att det går att räkna in en reparation i priset utan att ekonomin tar en smäll. Givetvis är det reparation av fabrikationsfel jag då tänker på. Det är mer troligt att kameran inte behöver garantirepareras nder garantiperioden än att den behöver det. Om det är så att kamerorna i allmänhet behöver på garantiservice efter leverans skulle priset på kameran vara avsevärt högre.
Det jag skulle ta mig en funderar över är transportrisken, med allt i från förlust av försändelsen, till att den är skadad när den kommer fram. Med statistik över hur nya prylar har fungerat historiskt kan risken värderas.
Det brukar skilja en hel del i pris om kameran köps i USA jämfört med i Sverige och dessutom tas in i landet av köparen själv eller annan kamarat. Då sjunker priset rejält eftersom tullen i praktiken inte har några möjligheter att debitera svenska moms vid införseln. Vid detta förfarande är det enklast i mitt tycka att vara sitt eget försäkringsbolag.