Annons

köpa grejor utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick ett 28-135 IS USM + motljusskydd samt en Angle Finder C inklusive moms och tull för samma pris som enbart ett 28-135 hade gått på i sverige. Så jag tjänade typ 3000 på beställningen.
Sen har jag aldrig varit med om att det har gått på 2 dagar i sverige om jag beställer efter klockan 16.
 
Damocles skrev:
Jag fick ett 28-135 IS USM + motljusskydd samt en Angle Finder C inklusive moms och tull för samma pris som enbart ett 28-135 hade gått på i sverige. Så jag tjänade typ 3000 på beställningen.
Sen har jag aldrig varit med om att det har gått på 2 dagar i sverige om jag beställer efter klockan 16.

Oslagbart! Bäst att prata tyst om detta, annars kommer de svenska detaljisterna konka allesammans :)
 
Har en kompis som skall åka till Japan framåt sommaren. Han kan ta lite fotoprylar med hem, men frågan är om det lönar sig. Finns det någon som köpt i Japan? Hur är priserna och finns det någon hemsida med priser? Funderar på en Dimage A2.
 
Funderar på att köpa en Nikon 17-35 från Usa, läser i tidigare trådar att man får betala svensk moms på priset, vet någon om det även gäller om jag har svenskt företag? Dvs att jag får betala moms till UPS men att jag sedan får dra av momsen?

Mvh Martin!
 
jag har en kompis som bor i usa, om hon handlar och skickar till mig behöver jag väl inte momsa?

Eller hugger tullen privata paket med?
ska man ta bort alla bevis på att den är ny då eller?
 
Förresten, vilket bolag bör en privatperson skicka med? skiljer det mycket i pris samt hur säker man är på att varan ej skadats?
 
Tullen tar alla paket som har ett värde över 500kr och lägger på moms och tullavgift på paketets värde som man angivit. Så om den som skickar anger 1000kr behöver du inte betala så mycket i tull och moms men om paketet skadas får du inte ut mer på försäkringen heller...
 
ok, tack.

Säg istället att jag tar med mig ett objektiv till usa och sedan skickar hem det medans jag är där, måste jag då betala moms och tull på det då? det verkar ju konstigt. Hur kan de skilja på att saker är köpta och att de bara ska fraktas..
 
jcarls38 skrev:
ok, tack.

Säg istället att jag tar med mig ett objektiv till usa och sedan skickar hem det medans jag är där, måste jag då betala moms och tull på det då? det verkar ju konstigt. Hur kan de skilja på att saker är köpta och att de bara ska fraktas..

Nej, det kan de inte skilja på, så de "tar betalt" i båda fallen.

/AnnaKarin
 
Nej dem tar inte betalt i båda fallen...

Ifall man är en yrkesfotograf & har så mycket utrustning så får man inte ta det som handbaggage.... Skall man då betala tuller å skatter varje gång man åker över och fotar eller gör ett fotojobb eller liknande?

Knappast.. Man får märka posten. Man behöver dessutom inte betala tull för varor som är Gåvor. Dock skriver aldrig företagen detta för då blir deras momsredovisning dryg.
Bästa är att känna någon där som kan skicka det som gåva. Samma sak ifall du åker själv. dra med det som handbaggage eller skicka det som gåva till dig själv

Har gjort det flera gånger
/Martin
 
Johan, Du borde skicka med FedEx eller UPS, dem är inte speciellt dyra och är jättesnabba och har goda försäkringar för dina saker. Man bör lägga ut en liten extra slant på transsportmetoden eftersom det rör sig om ganska mycket pengar fall man köper något därifrån

/Martin
 
Martin tala om att du är köpare från Sverige och inte vill betala moms så är det OK. Ta sedan upp den i din redovisning i sverige och betala momsen. Sedan får du tillbaka den i deklarationen.

Borde fungera så iaf. Låter konstigt ifall du betalar momsen till UPS eller något transportföretag

/Martin
 
vbg_snake skrev:
Nej dem tar inte betalt i båda fallen...


Knappast.. Man får märka posten. Man behöver dessutom inte betala tull för varor som är Gåvor. Dock skriver aldrig företagen detta för då blir deras momsredovisning dryg.
Bästa är att känna någon där som kan skicka det som gåva. Samma sak ifall du åker själv. dra med det som handbaggage eller skicka det som gåva till dig själv

Har gjort det flera gånger
/Martin

Det är tull på gåvor över ett visst värde också (600:-?)
 
vbg_snake skrev:


Knappast.. Man får märka posten. Man behöver dessutom inte betala tull för varor som är Gåvor.

Har gjort det flera gånger
/Martin

Kopierat från Tullverket.
"För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att

det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
försändelsens värde inte överstiger 500 kronor"

Synd att Martin m fl inte tar reda på vad som gäller istället för att påstå saker.

Gå hit http://www.tullverket.se/TargetGroups/Personal/frameset.htm om du undrar över något ang import.
Eller sök i forumet, jag har nog skrivit om importregler minst 20 gånger och många fler med mig.
 
Ok gunnar hur kommer det sig att jag aldrig får betala tull osv då? Om man gör ett fotojobb utomlands eller om man behöver skicka sin utrustning i förskott tillbaka? Skall man då bli betalningsskyldig? Knappast.
 
Martin: bara för att du sluppit betala tull betyder inte att reglerna säger att det är fritt att ta in gåvor för vilket belopp som helst. Ta en felparkere som exempel: även om en felparkerare inte blir lappad har han fortfarande brutit mot parkeringsreglerna.

Gunnar har helt rätt.

V.g. proffsfotografer som inte kan ta med sig sina kameror som handbagage så har jag ingen aning om hur de löser detta. Det handlar dock inte om moms någonstans eftersom de förmodligen har med sig samma kamerautrustning på utresa som inresa.
 
det är i dessa fall jag menar.. allt som skickas kan ju inte tullas, det vore ju helt sjukt.

Man måste ju kunna skicka saker som man vill ha hem eller bort utan att staten ska ha 25% av vad det är värt!
 
vbg_snake skrev:
Ok gunnar hur kommer det sig att jag aldrig får betala tull osv då? Om man gör ett fotojobb utomlands eller om man behöver skicka sin utrustning i förskott tillbaka? Skall man då bli betalningsskyldig? Knappast.

Man använder sig av något som kallas tull-carnet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.