Advertisement

Annons

köpa grejor utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)
::F skrev:
Tack för svaret Jocke! Skulle det inte läggas på svensk moms oxå? Den ligger väl på 25% och då verkar det ju ändå nästan bli samma pris som i Sverige.

Moms tillkommer.

Men räknar jag inte helt fel så;

(avrundat) $289*7(dollarn cirka)*1.067*1.25=2700 (lätt avrundat).

Sen kan det tillkomma eventull kostnad från budfirma, på runda hundringen eller så. Så säg 2.800:-.

Ganska mycket lägre än cyberphotos 4.289:- wouldn't you say?
 
1. Man betalar normalt moms även på fraktkostnaden...

2. Transportföretaget skall sköta deklarationen av tull och moms om inte mottagren själv gör det vid hämtning på fraktterminal på Arlanda t.ex. M.a.o. spelar antalet tullare ingen roll. Man använder computers....
 
Jag skickade efter prylar från B&H för 10' kr.
Fick räkning från UPS 3 dagar senare på 28' kr.
Ringde och klagade, de hade multiplicerat med
73 istf 7.30!!
 
Jag fick betala kontakt när dom lämnade paktet efter jag köpt saker från BHphoto.

Sen fick jag dessutom en faktura från UPS tyskland, som svar på varför när jag ringde UPS sverige. Moms + tull på summa+frakt.
- Våra system verkar inte riktigt ha hunnit med att registrera kontantbetalningen.
 
::F skrev:
Det har du rätt i! :D

Känns som om jag har det, jo. :)

Själv köpte jag Sigmas 500-blixt till min 10D häromveckan(eller två rättare sagt, en åt en kompis när man ändå beställde). Tjänade en ganska bra slant på det, även om jag skulle åka på tull/moms.
(och skulle man ha turen att det slinker igenom, blir det ännu mer..*hoppashoppas*)

Jag tänkte nog passa på att shoppa åtminståne två eller tre gluggar på samma gång, passa på nu när dollarn ligger så lågt!

Jo, ska man beställa så är det nog lika bra att göra en större beställning, än flera små..
 
stranden skrev:
Känns som om jag har det, jo. :)

Själv köpte jag Sigmas 500-blixt till min 10D häromveckan(eller två rättare sagt, en åt en kompis när man ändå beställde). Tjänade en ganska bra slant på det, även om jag skulle åka på tull/moms.
(och skulle man ha turen att det slinker igenom, blir det ännu mer..*hoppashoppas*)



Jo, ska man beställa så är det nog lika bra att göra en större beställning, än flera små..


Asch då, nu har jag beställt en sån där Tamron 28-75 glugg + en remote switch till min 300D, så kom jag på att jag skulle beställt ett teleobjektiv också... :-( Aja, kan ju vänta ett tag, måste erkänna att jag är lite skraj för att ha lämnat ut mitt kreditkort, man börjar bli gammal...
 
Det var ju skönt att höra att de kom i tid!

När det gäller det där med seriösa firmor så har du säkert rätt, men med min paranoia så hittar ngn hacker mitt mail och lever loppan på maldiverna snart. ;-)

Förresten, även mina varor är köpta på den berömda New York butiken.
 
trix skrev:
Daniel!!!!!!!!!

Fick du betala tull och grejar???????

Då jag tidigare arbetade på UPS här i Sverige kan jag berätta att man antingen betalar tull och moms i Sverige alternativt så kommer en faktura i efterhand. Om man bor i Stockholmstrakten så kan man också ringa UPS (020-788 799) och hämta varorna i Bromma (tappvägen) och där betala tull o moms samtidigt, eller be dom skicka varorna till sitt arbete eftersom de annars bara lämnar en lapp som talar om att man har ett paket som skall köras ut. (De levererar ju endast under arbetstid) Detta kan man givetvis bara göra när man har fått ett trackingnummer. Jag har väldigt svårt att tro att man skulle kunna slippa undan momsen som någon skrev tidigare, då alla paket (icke-dokument) från länder utanför EU behandlas på ett speciellt sätt och då registreras samtidigt typen av vara samt momspliktigt belopp.

Mvh Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Då jag tidigare arbetade på UPS här i Sverige kan jag berätta att man antingen betalar tull och moms i Sverige alternativt så kommer en faktura i efterhand. Om man bor i Stockholmstrakten så kan man också ringa UPS (020-788 799) och hämta varorna i Bromma (tappvägen) och där betala tull o moms samtidigt, eller be dom skicka varorna till sitt arbete eftersom de annars bara lämnar en lapp som talar om att man har ett paket som skall köras ut. (De levererar ju endast under arbetstid) Detta kan man givetvis bara göra när man har fått ett trackingnummer. Jag har väldigt svårt att tro att man skulle kunna slippa undan momsen som någon skrev tidigare, då alla paket (icke-dokument) från länder utanför EU behandlas på ett speciellt sätt och då registreras samtidigt typen av vara samt momspliktigt belopp.

Mvh Fredrik

jag hittar självklart inte forumet, men jag läste nogonstans om en kille som bara hade betalt moms (jag är inte helt säker) 1 gång utav 11 bestilningar ifrån USA!!!!

Og här är en kille som säger 50/50

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=15527&highlight=hotbuys

men det är klart om du har jobbat med det har du säkert rätt!!!!!
 
Fredrik Å skrev:
Då jag tidigare arbetade på UPS här i Sverige kan jag berätta att man antingen betalar tull och moms i Sverige alternativt så kommer en faktura i efterhand. Om man bor i Stockholmstrakten så kan man också ringa UPS (020-788 799) och hämta varorna i Bromma (tappvägen) och där betala tull o moms samtidigt, eller be dom skicka varorna till sitt arbete eftersom de annars bara lämnar en lapp som talar om att man har ett paket som skall köras ut. (De levererar ju endast under arbetstid) Detta kan man givetvis bara göra när man har fått ett trackingnummer. Jag har väldigt svårt att tro att man skulle kunna slippa undan momsen som någon skrev tidigare, då alla paket (icke-dokument) från länder utanför EU behandlas på ett speciellt sätt och då registreras samtidigt typen av vara samt momspliktigt belopp.

Mvh Fredrik

Hej, jobbar på FedEx och som du säger, så i "vår branch" har man bra koll på godset och tull och moms är i princip ofrånkomligt, men om man använder posten är kollen så gott som obefintlig. Troligen för att volymerna av inkommande gods är så höga och tullvärdena relativt låga.

Folk som köper dyra reservdelar m.m. använder hellre UPS eller FedEx för att det är säkrare. Vanliga dödliga som beställer småsaker kan chansa med posten.
 
::F skrev:
Jag har då inte fått nåt om nån tull än... Kanske det kommer sen, men jag och Elin har beställt både det ena och det andra från staterna hur många gånger som helst förut (av olika värde) och aldrig behåvt betala nån av gångerna.

vi får väl se hur det går :D

Men Svensk moms fick ni betala?????

Alltså total: "kamera"-frakt-Am moms (ca7%)-Svensk moms(25%)
 
Jag måste få ställa en fråga angående BH Photo;
Jag beställde mina grejjer i måndags eftermiddag och båda varorna fanns och finns fortfarande i lager, men idag onsdag så står det fortfarande "processing" när man går in o kollar på orderstatus. Innebär det att grejjerna är skickade eller håller de fortfarande att kolla upp mitt amex? Jag fick ju skicka över en kopia av både fram- och baksida av mitt kort i samband med att det var mitt första köp, kan det vara det som gör att det dröjer? *ivrig* :)
 
När jag beställde var dom oerhört dåliga på kommunikation. Kan vara att det är skickat, men ej uppdaterat.

Dom har bra sortiment, men tycks ha analfabeter som jobbar där.
 
Jag ringde till verifikations servicen efter 5 dagar. då sa han först att jag inte skickat kopia av kortet ( vilket jag gjorde första dagen ), när jag påpekade det så försvann han i 2-3minuter, kom tillbaka och sa att allt nu var fixat, och att sakerna skulle skickas nästa vardag.

Kan hända att jag hade lite bråttom bara eftersom det tog 5-6 dagar för Daniel också :)

Sen kom dom 3 dagar efteråt
 
Ok, jag hade missat detta mail, kom i natt;

Hello,

I have received your email with images of your card. We will contact you if there are any problems.

Since we have been backlogged with emails recently, please do not reply to this email.

Thank you for shopping at B&H "The Professionals Source"

Regards,
Mr. Wolf
B&H Verification Dept.
[email protected]
212-444-6600 x. 2669


Kanske kan skeppas idag då om man har tur, så ma kan ut o plåta i helgen... :)
 
Låter som jag hade tur och otur.

Beställde måndag kl 16.
Onsdag kl 18 var UPS på dörren.

Fick dock punga moms och tull i hand. Sen fick jag iofs en extra faktura utskriver av UPS tyskland som jag skulle bortse från fick jag höra när jag ringde UPS sverige.'

Men snabbt bra och säkert.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.