Advertisement

Annons

köpa grejor utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Sundelius skrev:
Är det någon som vet vad som gäller med Tull och moms om man köper ifrån Hong Kong?
Hong Kong tillhör ju UK, men är det då momsfritt?

Har kollat in en kamera som ett företag i UK säljer, men som skickas ifrån Hong Kong....

HongKong tillhör inte UK. Det är Kina.............
 
Ah just det, det är ju annorlunda nu.

Men vad gäller om företaget är ifrån UK isånafall? Men kameran skickas ifrån Hong Kong.

Känns väldigt suspekt iofs.. frågan är om man vågar sig på något sådant.
 
Johan Sundelius skrev:
Ah just det, det är ju annorlunda nu.

Men vad gäller om företaget är ifrån UK isånafall? Men kameran skickas ifrån Hong Kong.

Känns väldigt suspekt iofs.. frågan är om man vågar sig på något sådant.

Du får moms. Om det är en digital-kamera tror jag du slipper tull. Men det har ingen större betydelse för det är momsen som kostar. Plus några små avgifter. Du får räkna med minst 30%

Vilken kamera är det ?
 
Johan Sundelius skrev:
Ah just det, det är ju annorlunda nu.

Men vad gäller om företaget är ifrån UK isånafall? Men kameran skickas ifrån Hong Kong.

Känns väldigt suspekt iofs.. frågan är om man vågar sig på något sådant.

HK-firmorna är bland de mest effektiva och pålitliga jag använt.
 
Men om man beställer från Hong Kong via Storbritannien så får man väl "fel" kablar? Jag har ingen engelsk vägg att plugga in i...
 
Jag tror att dom kan ordna "Europeiska" kontakter. Tror att dom följer internationell standard och inte UK standard. Fråga dom...dom svarar som regel mycket snabbt.
 
Det är ju inte ens billigt. Mycket billigare i en stor och välkänd affär som B&H.
I Sverige kostar kameran med kit objektivet & batterigreppet strax över 10.000 kr.
 
Dan Larsson skrev:

Canon har från årsskiftet en godwill-policy, som gör att om du kan bevisa att kameran är köpt inom ett år i ett icke EU land får du den lagad gratis om den går sönder. Som garanti typ..

Verifierar Canon detta någonstans? Var?
 
berneh skrev:
Dan Larsson skrev:

Canon har från årsskiftet en godwill-policy, som gör att om du kan bevisa att kameran är köpt inom ett år i ett icke EU land får du den lagad gratis om den går sönder. Som garanti typ..

Verifierar Canon detta någonstans? Var?

Har du tur kan de laga din kamera. Men Canon har ingen policy som säger att de gör det.
Canon har t.o.m.skrivit ut på deras svenska internet sida att för digitala kameror så måste du ha Europa garanti. Har du köpt den utanför Europa så skall du lämna den där du köpt den.
 
Slas skrev:
Canon har från årsskiftet en godwill-policy, som gör att om du kan bevisa att kameran är köpt inom ett år i ett icke EU land får du den lagad gratis om den går sönder. Som garanti typ..

Om man kollar på Canon Svenskas hemsida så står det att kameror inköpta i USA skall skickas tillbaka till inköpsstället vid garantireparationer.

Är rätt nyfiken på vad som egentligen gäller eftersom jag har två kompisar som åker över till USA under våren och hade då tänkt be dem köpa med sig en kamera åt mig. Hade räknat bort Canon 20D just pga av risken för garantistrul så det vore bra om jag får veta om det fungerar att lämna in den till Canons Svenska AB. Helst då av någon som gjort det och fått sin kamera reparerad eller så någon som fått avslag på garantireparation. Både Pentax och Konica-Minolta har världsgaranti så av den anledningen ligger en Minolta 7D rätt bra till just nu för min del.
 
Om garantireparationer inte går att få Europa på kamaeror köpta i USA, med mindre än att kameran återsänds till USA ser jag inte som något hinder för köp i USA.

Detta givet att priset på kameran i USA är så pass lågt att det går att räkna in en reparation i priset utan att ekonomin tar en smäll. Givetvis är det reparation av fabrikationsfel jag då tänker på. Det är mer troligt att kameran inte behöver garantirepareras nder garantiperioden än att den behöver det. Om det är så att kamerorna i allmänhet behöver på garantiservice efter leverans skulle priset på kameran vara avsevärt högre.

Det jag skulle ta mig en funderar över är transportrisken, med allt i från förlust av försändelsen, till att den är skadad när den kommer fram. Med statistik över hur nya prylar har fungerat historiskt kan risken värderas.

Det brukar skilja en hel del i pris om kameran köps i USA jämfört med i Sverige och dessutom tas in i landet av köparen själv eller annan kamarat. Då sjunker priset rejält eftersom tullen i praktiken inte har några möjligheter att debitera svenska moms vid införseln. Vid detta förfarande är det enklast i mitt tycka att vara sitt eget försäkringsbolag.
 
RolandM skrev:
Detta givet att priset på kameran i USA är så pass lågt att det går att räkna in en reparation i priset utan att ekonomin tar en smäll. Givetvis är det reparation av fabrikationsfel jag då tänker på.

Går naturligtvis alltid att skicka tillbaka kameran till USA för garantirep men problemet i mitt fall är att mina kompisar åker över och kommer hem i mitten på maj och jag har framförallt tänkt använda kameran under fjällvandringar i sommar och att då kanske stå utan kamera känns lite sådär trist.

Om jag också skall räkna in en eventuell kostnad för en reparation i Sverige som egentligen skulle ha gått under garanti om den vore köpt i Europa faller hela ideen med att köpa billigt i USA. Lite beroende på vad man köper förstås. Köper man en 1D Mark II är vinsten så pass stor att man nog utan tvekan kan köpa en sån och även betala en reparation utan att mellanskillnaden ätits upp. Fast en slik kamera är liiiiiite för dyr för min del :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.