ANNONS
Annons

köpa grejor utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)
Man måste ju kunna skicka saker som man vill ha hem eller bort utan att staten ska ha 25% av vad det är värt!
Fast nu snackar du om moms, inte tull.

Köper du saker från USA är momsen 25%, tullen är bara 7%, beroende på vad du köper. Tull på digitalkameror är 0% har jag för mig. Men du är fortfarande momspliktik för nyinköp, utom via EU då du betalar momsen i försäljningslandet. 13% i tyskland har jag för mig.
 
Ok nu har jag läst hela tråden men nu vill ha lite klarhet i det här.

Först och främst, hur mycket moms blir det på en glugg om jag köper den direkt ifrån bh usa?

Och två, är det lättare att slippa "dryga kostnader" om jag först låter gluggen gå till en bekant i USA som kastar kartongerna och att hon sen skickar den till mig? Som vad ska hon då skicka det och hur ska hon märka det?

Måste få lite klarhet i eran helt klart röriga diskussion!

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Nu har jag hunnit tänka om... funderade först på att köpa ovanstående men köper nog en begagnad nikon 80-200 2,8 (push-zoom?) eller en sigma 70-200 2,8 EX HSM här i Sverige istället, för förhoppningsvis en fyra, femtusen.

Fast däremot vill jag gärna ha svar på det jag skrev angående gluggen ändå och undrar också om samma sak gäller om jag gör på samma sätt fast med en SB-800? Som är avsevärt mycket billigare i USA än här hemma i Sverige.
 
Svensk Moms är alltid 25% på dessa typer av saker.
Tull varierar beroende på pryl. 7% har jag för mig det var på analog kamerautrustning. 0% på digitalkameror.

Moms+Tull betalas på Belopp+frakt vid införsel först av UPS och sedan från dig till UPS.

Skickar du till bekant som sedan skickar till dig kan du åka på det iaf, beroende på om dom kollar. Men varor över ett visst värde är momspliktiga/tullpliktiga. Dom reglerna borde finnas på tullverkets hemsida.

Skriver du för lågt värde på paketet och det skulle hända något. Du är du nog ganska rökt på att få tillbaka nåt vettigt belopp. Då försäkringar bara gäller för angivet värde mig veterligen.

Räkna alltid med moms+tull samt garantiförfarande, är det fortfarande lockade, beställ från USA och ta det som en lottovinst om du skulle slippa.
 
Damocles skrev:
Svensk Moms är alltid 25% på dessa typer av saker.

Moms+Tull betalas på Belopp+frakt vid införsel först av UPS och sedan från dig till UPS.

Ex:Man beställer från B&H i Usa

Hur ser de ut om man väljer Us Postal Service; Airmail eller Global Express Mail som fraktsätt tex,

Kommer sakerna via svenska posten då?

Ökar det chanserna för att man inte behöver betala svensk moms för sakerna?

Står produktvärdet automatiskt deklarerat på paketet?
 
Jag har fått några grejor via USPS och då är det Schenker som skött importen/leveransen. Fick hämta på ett "utlämningsställe". Dom är ganska noga med tull och moms enligt mina erfarenheter.

Därmot kan man handla på e-bay och få dom oftast HongKongbaserade bolagen att ange t.ex. 50 USD och gåva. Det gör dom som regel gladeligen.

Dom har oftast en mycket hög klass på sin service också. Snabba att skicka m.m.
 
Skickade efter Canon 180mm 3.5 macro ifrån BH i USA hade det i handen efter 3 dagar och dessutom ingick stativfästet.
Pris $1250 med frakt har inte fått betala moms eller tullavg. än
 
barret skrev:
Jag har fått några grejor via USPS och då är det Schenker som skött importen/leveransen. Fick hämta på ett "utlämningsställe". Dom är ganska noga med tull och moms enligt mina erfarenheter.

Därmot kan man handla på e-bay och få dom oftast HongKongbaserade bolagen att ange t.ex. 50 USD och gåva. Det gör dom som regel gladeligen.

Dom har oftast en mycket hög klass på sin service också. Snabba att skicka m.m.

Ok, tack för svaret. Är ute efter en kompakt digital så antar att det inte lönar sig att köpa från ebay i jämförelse med technikdirekt tex.?
Kollade nämligen på ebay men såg inga direkta kap.

Men du kanske kan rekommendera nåt speciellt företag?
 
barret skrev:
och så hittade jag Ixus 430, 500 och andra kompakter till vettiga priser hos dessa som verkar bra att ha att göra med.

Föresten kollade på ovannämda, verkade ok tex ixus 430 med 256 mb kort för ca 3000kr.

Men kollar man på Item location så ser man att vissa av ixusarna är lokaliserade i Us och andra i Uk, läste dessutom en buyer review där det stod att produkterna skickas från Hong kong. Frågan är hur det ligger till?

Verkar som att man riskerar att behöva betala svenskmoms även fast man köper en ixus som ska vara lokaliserad i Uk mao?
 
Använde du UPS?

Då kan du nog vara lugn. Momsen kommer, men i mitt fall (2 ggr) så tog det 4 månader innan momsfakturan kom:)

-jalle


Majkol skrev:
Skickade efter Canon 180mm 3.5 macro ifrån BH i USA hade det i handen efter 3 dagar och dessutom ingick stativfästet.
Pris $1250 med frakt har inte fått betala moms eller tullavg. än
 
Det finns ju en massa onlinebutiker från Hong Kong på ebay...har tänkt köpa objektiv från någon av dem men är osäker om man törs....är det någon som har handlat från dem?
 
Jag känner folk som handlat där. Dom är helt OK.

Betr Ixusarna från Honk-Kong, så är det den asiatiska modellen IXY 430 resp. 500 som skeppas därifrån. Jag valde dock att lägga till några hundringar och köpte 500an från B&H i NY för 430 USD.

Dom i HK tycks vara hjälpsamma med att sänka värdet och ange gåva. Många har det som säljargument.
 
barret skrev:
Jag känner folk som handlat där. Dom är helt OK.

Betr Ixusarna från Honk-Kong, så är det den asiatiska modellen IXY 430 resp. 500 som skeppas därifrån. Jag valde dock att lägga till några hundringar och köpte 500an från B&H i NY för 430 USD.

Dom i HK tycks vara hjälpsamma med att sänka värdet och ange gåva. Många har det som säljargument.

Men även om det står gåva eller ett lägre värde kan man inte ta för givet att inte tullen kollar och man åker på moms ändå, eller!?
 
Använde UPS räkningen kom idag.
Blev i vilket fall som helst betydligt billigare än att köpa det här hemma dessutom går det undan när man använder UPS eller FedX
 
Är det någon som har köpt grejjer från Kina? Har erfarenheter från de och tips på var man kan handla ifrån.
Är på köpetankar på en 10D med lite tillbehör.
 
För att hoppa tillbaka till reklamations rätt. Jag funderar på att köpa en 300D från technikdirekt. De är 1500.- billigare än i Sverige. Det jag oroar mig för är vad som händer om den går sönder. Måste den till tyskland eller kan man kontakta ett svenskt serviceställe?
 
Är det någon som vet vad som gäller med Tull och moms om man köper ifrån Hong Kong?
Hong Kong tillhör ju UK, men är det då momsfritt?

Har kollat in en kamera som ett företag i UK säljer, men som skickas ifrån Hong Kong....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.